Huurcontract 3-6-9, afgesloten op 1september 2008.
Probleem 1: plaatsbeschrijving
De plaatsbeschrijving is in september gebeurd. We hebben deze ontvangen en hebben binnen 2 weken onze opmerkingen doorgestuurd via gewone post.
In januari stuur ik een aangetekend schrijven met de opmerking dat ik nog steeds geen definitieve plaatsbeschrijving heb ontvangen ter ondertekening (immers de eigenaars mogen ook opmerkingen maken en ik moet daar natuurlijk mee akkoord gaan).
Een week later ontvang ik de definitieve plaatsbeschrijving waarin onze opmerkingen (van september) zijn opgenomen maar waar ook opmerkingen van de eigenaar instaan waar we niet mee akkoord kunnen gaan. Ze vragen ons om deze te ondertekenen op dat van originele plaatsbeschrijving (september dus) Vandaag bij het uittreden uit het appartement beweren ze nu dat ze nooit onze opmerkingen hebben ontvangen (hetgeen niet kan want onze opmerkingen waren opgenomen in de versie van januari).
Het komt erop neer dat er nooit een akkoord is geweest over de plaatsbeschrijving bij aanvang huurcontract. Het feit dat ze ons pas na 6 maanden hun opmerkingen doorsturen is volgens mij niet correct omdat de plaatsbeschrijving binnen de maand moet worden opgemaakt.
Klopt dit? Dit zal hoogstwaarschijnlijk voor de vrederechter komen dus ik zou moeten weten of ik hier een zaak van kan maken.
Probleem 2: schadevergoeding van 3 maanden bij verbrekning in 1e jaar.
Eigenlijk weigeren we ook deze te betaken aangezien we verplicht waren te vertrekken. Het appartement zat namelijk vol schimmel en vocht. Appartement is ook ongeschikt verklaard door vlaamse wooninspectie. Daarenboven gaat het om een nieuwbouwappartement dat nog niet af was. Er zijn nog heel wat dingen moeten gebeuren toen we er al in zaten. De eigenaars en aannemers kwamen zonder vragen tijdens onze afwezigheid werken uitvoeren. Dus veel miserie. Kan ik de schadevergoeding op grond van deze feiten betwisten bij de vrederechter?
Alvast bedankt voor jullie reactie!