Loonbeslag

Valerieja
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Loonbeslag

#1 , 30 aug 2023 23:49

Hoi allemaal ,

Ik schets even de situatie .
In 2016 woonde ik samen met mijn ex-partner. Wij zijn uit elkaar gegaan en hij is in de woning gebleven . Na een aantal maanden is hij hier uit gezet wegens niet betalen van de huur . Wij zijn in goede overeenkomst uit elkaar gegaan . Jong en naïef ik was had ik vertrouwen en mij dus niet van het contract laten schrappen waardoor ik mee voor de schulden kom opdraaien . Hij heeft mij dan verzekerd dit te zullen betalen , in 2018 kreeg ik terug een brief dat er nog een openstaande schuld was van 9800 euro . Ik heb toen met hem contact gezocht en heeft me toen gemeld dat hij ondertussen al loonbeslag had voor deze schuld en mij de brief laten zien als bewijs. Nu 5 jaar later krijg ik een brief dat ik loonbeslag zal krijgen voor deze schulden . Ik heb in al die jaren geen 1 brief van de deurwaarder ontvangen , door het loonbeslag van mij ex was ik ook in de veronderstelling dat deze was afbetaald . In de brief is ook te zien dat er in 2018 , 2020 en 2021 loonbeslag is geweest via mijn ex . 2 jaar geleden heb ik ook loonbeslag gehad en zelfs toen stond deze schuld er niet bij voor verdeling dus leek het mij duidelijk dat deze schuld vereffend was . Ik ben ondertussen door 2 jobs te doen voor 2 jaar schulden vrij . Tot dat nu deze brief kwam . Dit is ook een enorm probleem wegens ik een hoog loon en meer dan de hele zal in beslag genomen worden volgens barema .
Dus in al die 5 jaar heb ik geen enkele brief tot nu , moest ik dit geweten hebben had ik al lang een afbetalingsregeling aangevraagd maar ik was er dus niet van op de hoogte . Kan ik hier op enige manier iets aan doen om alsnog het loonbeslag te stoppen ?

Alvast bedankt

Topicstarter
Berichten: 66
Juridisch actief: Nee

#2 , 31 aug 2023 09:43

Ik heb in een gelijKaardige situatie gezeten. Alleen had ik, per aangetekend schrijven, wel de huurbaas gevraagd om mij te schrappen uit het contract. Hij heeft nooit de moeite genomen erop te reageren. Nadat ik verhuisd was, heb ik minstens een jaar helemaal niks gehoord. Tot er plots een deurwaarder aan mijn deur zat met een dagvaarding voor schulden die mijn ex had gemaakt nadat ik verhuisd was.

Na veel vijven en zessen, vrijgesproken door de rechter. Omdat ik 1) kon bewijzen dat ik stappen had ondernomen om uit het huurcontract geschrapt te worden en de huisbaas gewoon niks heeft laten weten. Daardoor kond de rechtbank het als opzegtermijn zien, wat ze dus gedaan hebben. 2) de opzegtermijn liep af, voor de eerste openstaande schuld er was.

Ik raad u aan een advocaat te raadplegen. Zelf heb ik geen advocaat onder de arm genomen, omdat ik bovenstaande zelf te weten ben gekomen en dus eigenlijk zonder kon. U had een goede kans gehad, als u een aangetekend schrijven had opgesteld.

Topicstarter
Berichten: 66
Juridisch actief: Nee

#3 , 31 aug 2023 09:47

Je zou wel kunnen proberen aantonen via woongeschiedenis (opvraagbaar in stadhuis), dat je al lang verhuisd was voor de schulden begonnen en dat, toen jullie samen woonden, er geen openstaande schulden waren naar de huisbaas toe.

Echter, je staat nog steeds onder contract, dus mee aansprakelijk voor de achterstal. Net voor dit punt zou je beter een advocaat raadplegen. Zij kunnen mss helpen zoeken naar iets, waaruit blijkt dat je toch niet moet meebetalen. Maar ik vrees er een beetje voor... .

Reclame

Valerieja
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#4 , 31 aug 2023 11:38

Hoi dankjewel voor jullie reacties .

En het kan zomaar dat een deurwaarder 5 jaar niets laat weten en dan plots met beslag komt ?

Franciscus
Berichten: 38617

#5 , 31 aug 2023 21:45

U staat op het contract en tot hiertoe zal uw ex-partner 'voldaan' hebben.
En dan is er wettelijk nog zo iets als stuiting en schorsing van verjaringstermijnen.

Terug naar “Huren”