Kosten herstelling voor huurder of verhuurder?

supernamy
Topic Starter
Berichten: 132

Kosten herstelling voor huurder of verhuurder?

#1 , 25 aug 2023 18:53

Ik heb een appartement verhuurd met een nieuwe keuken. Nu zegt de huurder dat de koelkast niet meer goed genoeg koelt, wat ik raar vind bij een nieuw toestel. Wie moet de kosten van de herstelling dekken indien er kosten ontstaan (in principe zou het onder waarborg moeten vallen)? Ben ik als verhuurder verplicht om een onmiddellijke oplossing voor de huurder aan te bieden tijdens de hersteltijd?

mava105
Berichten: 22316
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 25 aug 2023 19:46

Is er nog waarborg op dat toestel?

bosprocureur
Berichten: 6878

#3 , 25 aug 2023 19:47

Als dat een redelijke hersteltijd is, neen.

Als het onder waarborg valt, is er wel snel een oplossing zeker?

Reclame

supernamy
Topic Starter
Berichten: 132

#4 , 25 aug 2023 20:01

Waarborg is er wel, maar mijn vraag is: wie moet voor de herstelling zorgen? Zover ik weet, zou de verhuurder hetmoeten doen omdat het niet om normale slijtage gaat. Aan de aan andere kant ben ik als eigenaar is bezit van de aankoopfactuur, en weet wel dat de herstelling onder de waarborg valt.

bosprocureur
Berichten: 6878

#5 , 25 aug 2023 20:28

Als de huurder geen schuld treft, neemt de verhuurder (dat is toch de eigenaar zelf ? ) best het initiatief. En de huurder moet maar een redelijke termijn geduld hebben. Shit happens.

Even om zeker te zijn, is de eigenaar zelf de verhuurder?

supernamy
Topic Starter
Berichten: 132

#6 , 25 aug 2023 21:47

Eigenaar=verhuurder

Thomas Morus
Berichten: 5954
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#7 , 25 aug 2023 22:21

Wat is dan het probleem?
De eigenaar-verhuurder.doet het nodige.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

supernamy
Topic Starter
Berichten: 132

#8 , 26 aug 2023 08:26

Wat is dan het probleem?
De eigenaar-verhuurder.doet het nodige.
Ik dacht dat ik het duidelijk uitgelegd had, maar blijkbaar is het niet zo. Er is geen probleem.

Ik vraag me af of ik als eigenaar én verhuurder verplicht ben om de situatie te verhelpen (gaan kijken, contact opnemen met de keukenwinkel, interventie van de service aanvragen, eventueel een andere koelkast tijdelijk ter beschikking stellen, want je kunt niet leven zonder koelkast, afspreken met de huurder, want deze moet thuis zijn, en noem maar op...). Of mag ik de aankoopfactuur gewoon bezorgen aan de huurder en zeggen: zoek het zelf maar uit! Tot mijn weten komt de verhuurder enkel tussen als het om normale slijtage gaat, maar hier is dit helemaal niet het geval.
Laatst gewijzigd door supernamy op 26 aug 2023 08:41, 2 keer totaal gewijzigd.

Thomas_A
Berichten: 2396
Juridisch actief: Nee

#9 , 26 aug 2023 08:36

Beetje verwarrend dat je 2 keer in je laatste bericht huurder zegt als je volgens mij verhuurder bedoelt.

Het is eigenlijk omgekeerd.

De huurder is verantwoordelijk als het toestel zou beschadigd zijn door een actie van hem.

Jij bent als verhuurder verantwoordelijk in andere gevallen. Dit omvat inderdaad normale slijtage, maar ook andere onbekende oorzaken zoals een plots defect onder garantie.

supernamy
Topic Starter
Berichten: 132

#10 , 26 aug 2023 08:43

Beetje verwarrend dat je 2 keer in je laatste bericht huurder zegt als je volgens mij verhuurder bedoelt.

Het is eigenlijk omgekeerd.

De huurder is verantwoordelijk als het toestel zou beschadigd zijn door een actie van hem.

Jij bent als verhuurder verantwoordelijk in andere gevallen. Dit omvat inderdaad normale slijtage, maar ook andere onbekende oorzaken zoals een plots defect onder garantie.
Sorry voor de verwaaring! Automatische spellingcontrole op de smartphone :? Intussen is het verbeterd.
Bedankt voor het antwoord, nu is het duidelijk

justice speaker
Berichten: 220
Juridisch actief: Nee

#11 , 26 aug 2023 09:00

Een probleem met de ingebouwde keuken apparaten zijn voor de verhuurder aangezien deze apparaten behoren tot het huurgoed. Meld uw huurder een probleem moet u als verhuurder de nodige schikkingen treffen. Blijkt echter na herstelling dat het probleem is ontstaan door verkeerd gebruik van de huurder, dan kan u de huurder aanspreken voor de gemaakte kosten.
DEMOCRATIE = De eerlijke verdeling van de ontevredenheid.

Terug naar “Huren”