huur opzeggen

hollander95
Topic Starter
Berichten: 18

huur opzeggen

#1 , 11 aug 2023 17:14

Beste leden ,
Ik huur meer dan 18 jaar een appartement , in mei 2023 krijg ik sosciaal woning en moet gelijk gaan verhuizing .
dat wil zeggen dat ik mij huur moeten opzeggen vanaf 1 juni 2023.
de huisbaas zei dat hij niet moeilijk ging doen maar moet wel de drie maanden betalen !? ( ik heb 3 maanden waarborg betaald van begin dus ).
Hij ging mij de waarborg terugbetalen en ik moet drie maanden opzegtermijn dus betalen .
Probleem dat hij nog seeds geen waarborg heeft teruggestort en zelf heb ik ook nog niks van de drie maanden betaald.( aangezien hij al 3 maanden waarbog van mij heeft ontvangen ) hij is gekend dat hij geen waarborg terugbetaald aan de huurder bij verlaten van het appartement .
ik heb zelf huurder kandidaten voorgestel maar hij wil apaprtement aan zijn zoon verhuren .
Elektrisch en water formulieren ( overname documenten ) hebben wij sinds juni ingevuld en heb ook de sleutels aan hem gegeven .
de vraag nu,Kan hij de waarborg huouden en hoef dus ook geen drie maanden te betalen ? kan hij nog iets tegen mij doen met andere woorden , moet iik nogproblemen verwachten indien ik de drie maanden niet betaal?
Alvast bedankt

Thomas_A
Berichten: 2396
Juridisch actief: Nee

#2 , 11 aug 2023 17:24

In uw geval zal geen opzegvergoeding van toepassing zijn, maar wel een opzegtermijn die u moet betalen als u ze niet uitdoet.

Hoe lang op voorhand heeft u opgezegd (de verhuurder verwittigd) en wanneer bent u effectief vertrokken?

Of het dan van de waarborg wordt betaald of los daarvan wordt verrekend maakt eigenlijk geen verschil. Ook wie er een nieuwe huurder heeft gezocht of zijn zoon er nu woont is irrelevant, tenzij er een akkoord over kan bewezen worden.

hollander95
Topic Starter
Berichten: 18

#3 , 11 aug 2023 17:48

Bedankt voor uw reacties.
Ik heb opzegtermijn via aangetekend op in mei gestuurd.
probleem is dat ik hem niet vertrouw als ik hem de drie maanden betaal dan krijg ik sowieso geen waarbog terug.
maar kan hij bijvoorbeeld het appartement werkzaamheden op mijn kosten verichten , niet dat er iets mis of kapot is maar als ik hem niet betaal en laat ik de waarborg bij hem staan. Of ik geen problemen zal krijgen aangezien hij nu sleutels heeft en dan wij samen overname documenten al hebben getekend en zo..
Hij heeft in voicemail gesproken als ik niet betaal, krijg ik problemen ?!

Reclame

CityBird
Berichten: 797

#4 , 11 aug 2023 18:19

In België moet de huurwaarborg ofwel op een geblokkeerde bankrekening of bij Korfine worden geplaatst. De huisbaas betaalt deze dus niet terug maar geeft die vrij via het ondertekenen van een document. Hij kan deze dus zelf ook niet innen als jij niet tekent voor vrijgave.

Heeft hij die toch zelf gehouden dan heb je nu recht op de interesten over die 18 jaar huurperiode aan wettelijke interestvoeten en die zijn veel hoger als wat je op een bank ontvangt (Kan je op het internet vinden). Dat is dus geen verwaarloosbaar bedrag meer.

hollander95
Topic Starter
Berichten: 18

#5 , 11 aug 2023 18:26

klopt, hij heeft de waarborg zelf gehouden , heb hem cash gegeven maar staat wel op huur contract aangegeven ( waarborg bedrag ).
Dus staat niet op een geblokkeerde bankrekening .

Thomas_A
Berichten: 2396
Juridisch actief: Nee

#6 , 11 aug 2023 18:38

Bereken dan de intrest die u tegoed heeft of vraag iemand dat te doen.

Stuur dan een aangetekend schrijven dat aangezien de sleutel overhandigd werd en er geen schade vermeld staat op de ondertekenende plaatsbeschrijving, u de waarborg moet terugkrijgen met de intrest daar bovenop.

Dat aangezien u nog de opzegperiode moet betalen, hij dit gedeeltelijk daarmee mag verrekenen.

Maar dat hij dus netto nog steeds een openstaande schuld heeft bij u voor het bedrag van de intresten. ;-) Dat hij deze onverwijld moet betalen aangezien deze verder blijven oplopen.

Dan wacht u even af…

hollander95
Topic Starter
Berichten: 18

#7 , 11 aug 2023 18:42

top hartelijk dank .kan ik het via iemand laten doen? heb welf geen syndicaat of zo

hollander95
Topic Starter
Berichten: 18

#8 , 11 aug 2023 19:27

maar als hij wil, kan hij altijd zeggen dat er schade in appartement is etc...
ondanks er geen een is

Thomas_A
Berichten: 2396
Juridisch actief: Nee

#9 , 11 aug 2023 20:43

maar als hij wil, kan hij altijd zeggen dat er schade in appartement is etc...
ondanks er geen een is
Dan is hij daar te laat mee. Hij had dat maar moeten op papier zetten bij het overhandigen van de sleutels en de plaatsbeschrijving.

Trouwens nu woont er al iemand anders. Hij kan nooit bewijzen dat het uw schade is.

Franciscus
Berichten: 38678

#10 , 11 aug 2023 20:49

Ga naar de sociale dienst van het ocmw of naar de social dienst va de sociale woning waar u gaat huren die hebben dan al uw papieren voor hen en kunnen direct reageren en een goede brief (AS) opstellen.
En bij mijn weten was een rekening bij bank of een andere officiële registratie waarborg 18 jaar ook al verplicht.

mava105
Berichten: 22316
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#11 , 12 aug 2023 09:54

Uw bank kan de intresr op de HWB ook uitrekenen.

hollander95
Topic Starter
Berichten: 18

#12 , 12 aug 2023 17:22

bedantk voor jullie reactie en hulp.
ik heb nog een vraagje , naast de 3 maanden waarborg, heb ik ook nog 1 maand van tevoren betaald .
Wordt deze maand ook berekent of ben ik het kwijt?
Alvast bedankt

mava105
Berichten: 22316
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#13 , 12 aug 2023 17:42

Dat was de gewone huur van de eerste maand. Kan je bewijzen dat je deze betaald hebt? Als je deze maand 2 x betaald hebt moet je 4 maanden terugkrijgen + intrest.

hollander95
Topic Starter
Berichten: 18

#14 , 12 aug 2023 18:01

opzegtermijn die ik moet betalen zijn 3 maanden ( Juni, Juli & Augustus ) .
Bij vertrek heb ik niks meer betaald .eind van de maand heb ik dus niks meer betaald , normaal moet ik nog een maand zoals altijd van tevoren betalen om nog in juni in het appartement te wonen .
Maar begin mei heb ik al een maand betaald.

Thomas_A
Berichten: 2396
Juridisch actief: Nee

#15 , 12 aug 2023 18:17

Dan is er toch geen probleem, aangezien je altijd in het begin van de maand betaalde. Juni valt onder de 3 maanden van de opzegtermijn die overeenkomen met je waarborg.

Betalen eerste maand voor de sleuteloverhandiging en daarna steeds aan het begin van de maand is normaal.

Terug naar “Huren”