Tijdelijke verhuur appartement zonder domicilie

stijnfr
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Tijdelijke verhuur appartement zonder domicilie

#1 , 02 aug 2023 12:10

Mijn vriendin en ik gaan op reis van oktober tot juni.
Graag zou ik mijn appartement in Antwerpen, waar ik eigenaar van ben, in die periode verhuren.
We zijn beiden gedomicilieerd hier en willen die domicilie ook behouden.

Is het mogelijk om het appartement te verhuren onder gemeenrecht, zonder dat dit bestemd is als hoofdverblijfplaats van de huurder?
Of kan ik het pand verhuren als tweede verblijf aan de huurder (en dan de eventuele taks aan hem doorrekenen)?
Bijkomende vraag: kan de huurder zonder domicilie wel een huurdersaansprakelijkheidsverzekering aangaan?
Moest bovenstaande niet mogelijk zijn, is het dan mogelijk om het pand te verhuren als de huurder zich wél domicilieert (en we dus feitelijk samenwonend worden)?

Ik heb zowel mijn notaris als verschillende stadsdiensten gecontacteerd, maar niemand kan me een duidelijk antwoord geven...
Alvast bedankt voor jullie antwoorden!

eylis
Berichten: 8849

#2 , 02 aug 2023 12:56

Als je vrienden, kennissen, of familie er tijdelijk wil huisvesten bvb. voor studie of als schrijfatelier, (dus zonder domicilie) kan je dit doen onder een gebruiksovereenkomst. Dit valt niet onder de huurwetgeving. Het is belangrijk dat u in de overeenkomst niet spreekt van een maandelijkse huursom, maar van een gebruiksvergoeding. Ook mét domicilie is dat mogelijk, maar in dat geval zijn alle aanwezige spullen in de woning (in geval van inbeslaglegging van goederen in geval van wanbetaling door 1 van de bewoners) in principe inbeslagbaar.

stijnfr
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#3 , 05 aug 2023 17:04

Hey Eylis, bedankt voor je reactie.
Wat ik vind over zo'n gebruiksovereenkomst: je kan in principe slechts een onkostenvergoeding vragen, dus geen volwaardige huur. Als de som te hoog is, zou dat bvb door de rechter wel als huur beschouwd worden.
Maar ervan uitgaand dat dit niet tot de rechtbank zou raken: hoe zit het bij zo'n gebruiksovereenkomst met de verzekering?

Reclame

Terug naar “Huren”