verhuurders willen afbraak woning na opzeg overhalen op huurder

nw817
Topic Starter
Berichten: 18
Juridisch actief: Nee

Verhuurder wil kosten afbraak woning overhalen op huurder

#1 , 24 jul 2023 20:34

Kort verhaal:

ik heb mijn opzeg gegeven en ben uit mijn woning getrokken en bij het weggaan had ik wel licht gepoetst, maar er moest bijvoorbeeld opnieuw geverfd worden, en uiteindelijk opnieuw gepoetst en de tuin gedaan aangezien de woning 3 maanden heeft leeggestaan omdat ik al ergens anders woonde. Er is niks kapot of afgebroken. Nu willen de verhuurders de woning verkopen maar die heeft veel originele mankementen, elektriciteit niet conform, oude isolatie of geen isolatie, hoogstwaarschijnlijk asbest onder de vloer... (dit zeiden de keurders mij)

Maar ik hoor via via dat de verhuurders mij voor het vredegerecht willen dagen om de afbraak van het huis te betalen omdat het 'onverkoopbaar' zou zijn door mijn gebruik. Er is niets kapot, normale slijtage natuurlijk van ergens 7 jaar te wonen.

Nu vroeg ik mij af of dit kan? Kunnen zij de kosten van een afbraak woning aan mij, de huurder, doorrekenen? Dit lijkt mij een plannetje om nog meer geld af te troggelen. En de woning was ZEKER niet zo beschadigd


Achtergrond info, aangezien ik zelf wat fouten heb gemaakt:

Er waren nogal problemen met de verhuurders omdat zij tijdens de opzeg afspraken wilden maken voor keuringen om de woning te verhuren. Bij de eerste afspraak van asbest en EPC was ik aanwezig, die duurde 3u. Daar heb ik gehoord van de controleurs dat er waarschijnlijk asbest onder de vloer binnen zat en dat alles 20 jaar geleden geïsoleerd was, echt oud (de verhuurster zei hen dat het dak 2 jaar geleden geïsoleerd was :lol: )
Na deze afspraak wilden zij nieuwe afspraken maken, ik heb gewoon de telefoon niet meer opgenomen omdat ze me bedreigden omdat ik geen afspraken wou toelaten met de andere controleurs.

In ieder geval, ik ben er vertrokken, maar heb ook 2 maanden geen huur betaald omdat ze niets lieten maken (dit moet ik waarschijnlijk toch wel in orde brengen?). Ik wil mijn huurwaarborg volledig laten vrijgeven omdat ik wist dat het verven en de tuin wel nodig was.

Leidingen zaten constant verstopt. Elk jaar vliegende mieren plaag die onder de vloer leefden. De lamp in mijn slaapkamer heeft ook eens vonk gevat etc, de garage lekte in de nieuwe veranda van de buren, dus het huis was ook gewoon bestemd voor afbraak. Ik heb gehoord van de buren dat de voormalige huurders zelfs naar de huurdersbond zijn getrokken omdat ze verhuurster niets liet herstellen. Om eerlijk te zijn denk ik dat de woning zelfs onbewoonbaar verklaard zou geweest zijn owv van al deze mankementen.

Het ding is dat ik gewoon vertrokken ben na het poetsen en leegmaken van de woning en de sleutels heb laten liggen. Zij waren altijd agressief. Maar ik ben vergeten foto's te trekken bij het verlaten van de woning, dus ja. En ik neem aan dat ik de achterstallig huur zal moeten betalen ondanks vrijgeven van de huurwaarborg.


Wat kan ik nu het beste doen? Achterstallig huur betalen? Huurwaarborg niet vrijgeven?
Ik ga sowieso, indien ze een proces willen aanspannen, een advocaat inschakelen om de keuringsdocumenten asbest, epc, elektriciteit laten opvragen, zodat aangetoond kan worden dat het huis rudimentair niet in orde was en dat dat de reden voor afbraak was.

nw817
Topic Starter
Berichten: 18
Juridisch actief: Nee

#2 , 24 jul 2023 20:35

Kort verhaal:

ik heb mijn opzeg gegeven en ben uit mijn woning getrokken en bij het weggaan had ik wel licht gepoetst, maar er moest bijvoorbeeld opnieuw geverfd worden, en uiteindelijk opnieuw gepoetst en de tuin gedaan aangezien de woning 3 maanden heeft leeggestaan omdat ik al ergens anders woonde. Er is niks kapot of afgebroken. Nu willen de verhuurders de woning verkopen maar die heeft veel originele mankementen, elektriciteit niet conform, oude isolatie of geen isolatie, hoogstwaarschijnlijk asbest onder de vloer... (dit zeiden de keurders mij)

Maar ik hoor via via dat de verhuurders mij voor het vredegerecht willen dagen om de afbraak van het huis te betalen omdat het 'onverkoopbaar' zou zijn door mijn gebruik. Er is niets kapot, normale slijtage natuurlijk van ergens 7 jaar te wonen.

Nu vroeg ik mij af of dit kan? Kunnen zij de kosten van een afbraak woning aan mij, de huurder, doorrekenen? Dit lijkt mij een plannetje om nog meer geld af te troggelen. En de woning was ZEKER niet zo beschadigd


Achtergrond info, aangezien ik zelf wat fouten heb gemaakt:

Er waren nogal problemen met de verhuurders omdat zij tijdens de opzeg afspraken wilden maken voor keuringen om de woning te verhuren. Bij de eerste afspraak van asbest en EPC was ik aanwezig, die duurde 3u. Daar heb ik gehoord van de controleurs dat er waarschijnlijk asbest onder de vloer binnen zat en dat alles 20 jaar geleden geïsoleerd was, echt oud (de verhuurster zei hen dat het dak 2 jaar geleden geïsoleerd was :lol: )
Na deze afspraak wilden zij nieuwe afspraken maken, ik heb gewoon de telefoon niet meer opgenomen omdat ze me bedreigden omdat ik geen afspraken wou toelaten met de andere controleurs.

In ieder geval, ik ben er vertrokken, maar heb ook 2 maanden geen huur betaald omdat ze niets lieten maken (dit moet ik waarschijnlijk toch wel in orde brengen?). Ik wil mijn huurwaarborg volledig laten vrijgeven omdat ik wist dat het verven en de tuin wel nodig was.

Leidingen zaten constant verstopt. Elk jaar vliegende mieren plaag die onder de vloer leefden. De lamp in mijn slaapkamer heeft ook eens vonk gevat etc, de garage lekte in de nieuwe veranda van de buren, dus het huis was ook gewoon bestemd voor afbraak. Ik heb gehoord van de buren dat de voormalige huurders zelfs naar de huurdersbond zijn getrokken omdat ze verhuurster niets liet herstellen. Om eerlijk te zijn denk ik dat de woning zelfs onbewoonbaar verklaard zou geweest zijn owv van al deze mankementen.

Het ding is dat ik gewoon vertrokken ben na het poetsen en leegmaken van de woning en de sleutels heb laten liggen. Zij waren altijd agressief. Maar ik ben vergeten foto's te trekken bij het verlaten van de woning, dus ja. En ik neem aan dat ik de achterstallig huur zal moeten betalen ondanks vrijgeven van de huurwaarborg.


Wat kan ik nu het beste doen? Achterstallig huur betalen? Huurwaarborg niet vrijgeven?
Ik ga sowieso, indien ze een proces willen aanspannen, een advocaat inschakelen om de keuringsdocumenten asbest, epc, elektriciteit laten opvragen, zodat aangetoond kan worden dat het huis rudimentair niet in orde was en dat dat de reden voor afbraak was.

Thomas_A
Berichten: 2395
Juridisch actief: Nee

#3 , 24 jul 2023 22:22

Zoals helaas zo dikwijls in dergelijke topics geven huurders toe op topics die niet nodig zijn en reageren in hun eigen nadeel op zaken die niet in orde zijn. Kwestie van poten onder eigen stoel wegzagen.

Schilderen bij verlaten van woning is niet nodig. Zelfs als er schade door u zou gemaakt zijn, is de waardering van de schade erg laag door de leeftijd van het schilderwerk.

Huur achterhouden op eigen initiatief is altijd een slecht idee.

Voor de zaken die niet in orde waren, eerste vraag van rechter of advocaat tegenpartij: wanneer werd de verhuurder verwittigd op een bewijsbare manier? Dikwijls loopt de huurder gefrustreerd rond omdat er al een jaar niks aan het probleem gedaan is, maar staat er nog geen letter op papier.

Nu nog beginnen over EPC en asbest zijn vijgen na Pasen. Gaat mijns inziens geen enkel verschil maken. Vrederechter doorziet direct dat je er nu vanalles bijsleurt waar je voordien geen probleem mee had.

Reclame

nw817
Topic Starter
Berichten: 18
Juridisch actief: Nee

#4 , 24 jul 2023 22:35

Ok best de rest van de huur betalen dus.

Maar kan de verhuurder kosten afbraak woning doorrekenen aan mij?
De woning wordt nl afgebroken omdat er teveel niet conform is voor verkoop. Ik bedoel het eigenlijk zo: de reden van afbraak is niet mijn gebruik van de woning, maar het asbest, epc, elektriciteit etc die het onmogelijk maken de woning te verkopen.

Zoals u zegt, enkel het schilderwerk is vergaan, er is niets afgebroken behalve ducttape op hoeken van de plinten waar vliegende mieren vanonder de grond kwamen. Helaas niets op mail, alles moest telefonisch.... Lijkt me toh overdreven om een paar duizenden euros te proberen te overhalen voor een verouderd huis. Ik wil weten of ze een voet hebben om op te staan

Bedankt voor de uitleg en hulp alvast
Zoals helaas zo dikwijls in dergelijke topics geven huurders toe op topics die niet nodig zijn en reageren in hun eigen nadeel op zaken die niet in orde zijn. Kwestie van poten onder eigen stoel wegzagen.

Schilderen bij verlaten van woning is niet nodig. Zelfs als er schade door u zou gemaakt zijn, is de waardering van de schade erg laag door de leeftijd van het schilderwerk.

Huur achterhouden op eigen initiatief is altijd een slecht idee.

Voor de zaken die niet in orde waren, eerste vraag van rechter of advocaat tegenpartij: wanneer werd de verhuurder verwittigd op een bewijsbare manier? Dikwijls loopt de huurder gefrustreerd rond omdat er al een jaar niks aan het probleem gedaan is, maar staat er nog geen letter op papier.

Nu nog beginnen over EPC en asbest zijn vijgen na Pasen. Gaat mijns inziens geen enkel verschil maken. Vrederechter doorziet direct dat je er nu vanalles bijsleurt waar je voordien geen probleem mee had.

Thomas_A
Berichten: 2395
Juridisch actief: Nee

#5 , 24 jul 2023 22:49

Ik lees nog niks over echte schade waar jullie zeker voor zouden aansprakelijk zijn. Verven valt er al niet onder. Schoonmaak mogelijk wel, ik weet niet wat u onder licht gepoetst verstaat.

Als de 2 maanden huur die u niet betaald hebt overeenkomen met de openstaande waarborg, kan deze daar mogelijk voor gebruikt worden.

Voor de bepaling of jullie verantwoordelijk zijn voor bepaalde schade en wat de kostprijs daarvan is, maakt het geen verschil of de woning nadien verhuurd, verkocht of afgebroken wordt. Dat is dus een nutteloze discussie.

nw817
Topic Starter
Berichten: 18
Juridisch actief: Nee

#6 , 24 jul 2023 22:54

hartelijk dank hiervoor.
Ik lees nog niks over echte schade waar jullie zeker voor zouden aansprakelijk zijn. Verven valt er al niet onder. Schoonmaak mogelijk wel, ik weet niet wat u onder oppervlakkig gekuist verstaat.

Als de 2 maanden huur die je niet betaald hebt overeenkomen met de openstaande waarborg, kan deze daar mogelijk voor gebruikt worden.

Voor de bepaling of jullie verantwoordelijk zijn voor bepaalde schade en wat de kostprijs daarvan is, maakt het gene enkel verschil of de woning nadien verhuurd, verkocht of afgebroken wordt. Dat is dus een nutteloze discussie.

mava105
Berichten: 22316
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#7 , 25 jul 2023 08:55

Was er een ingaande plaatsbeschrijving? En getekend door verhuurder en huurder? Indien ja, kan verhuurder u niets doen, tenzij de opmerkingen tussen ingaande en uitgaande PB laten herstellen, rekening houdende met de vetusteit.
Natuurlijk niet slim een paar maanden huur niet te betalen, en dan zomaar te vertrekken. Dat is om problemen vragen.

mava105
Berichten: 22316
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#8 , 25 jul 2023 09:02




Nu nog beginnen over EPC en asbest zijn vijgen na Pasen. Gaat mijns inziens geen enkel verschil maken. Vrederechter doorziet direct dat je er nu vanalles bijsleurt waar je voordien geen probleem mee had.
EPC en asbestproblemen zijn twee zaken die volledig ten laste van de verhuurder vallen

Thomas_A
Berichten: 2395
Juridisch actief: Nee

#9 , 25 jul 2023 09:19




Nu nog beginnen over EPC en asbest zijn vijgen na Pasen. Gaat mijns inziens geen enkel verschil maken. Vrederechter doorziet direct dat je er nu vanalles bijsleurt waar je voordien geen probleem mee had.
EPC en asbestproblemen zijn twee zaken die volledig ten laste van de verhuurder vallen
Dat weet ik mava105, maar de huurder is al verhuisd om andere redenen en de (mogelijke) discussie gaat over huurschade en achterstallige huur. Punten zijn dus nu niet relevant meer.

nw817
Topic Starter
Berichten: 18
Juridisch actief: Nee

#10 , 25 jul 2023 09:42

hartelijk dank.

ja misschien stom om geen huur te betalen, maar er werd gewoon niks hersteld (moest 8 maanden toilet met regenwater spoelen) en boven was een fotostudio en het dak lekte op mijn doek. moest meermaals per dag en nacht vliegende mieren stofzuigen die maar onder de vloer bleven uitkomen (geen fundering)

en ja de plaatsbeschrijving was getekend maar ook basic, 1 kamer met lichtpeertje en 4 stopcontacten. 1 kamer met keuken met gasvuur. nergens stond er iets over mankementen of de staat. dus kunnen ze inderdaad niets mee aantonen

ik had al met de buren gepraat en zij waren er ook zeker van dat het huis gesloopt gingen moeten worden, was amper iets aangedaan en waarschijnlijk is er na inspectie inderdaad asbest onder de vloeren vastgesteld. buitenmuren waren niet geïsoleerd etc. ik denk dat ze gewoon de kosten van het krot willen overhalen op mij. ik heb toch geen asbest onder de vloer gestoken zeker. of de elektriciteits-aardingen verwijderd zodat er vonken op mijn bed vielen.

Was er een ingaande plaatsbeschrijving? En getekend door verhuurder en huurder? Indien ja, kan verhuurder u niets doen, tenzij de opmerkingen tussen ingaande en uitgaande PB laten herstellen, rekening houdende met de vetusteit.
Natuurlijk niet slim een paar maanden huur niet te betalen, en dan zomaar te vertrekken. Dat is om problemen vragen.

nw817
Topic Starter
Berichten: 18
Juridisch actief: Nee

#11 , 25 jul 2023 11:19

ja ik bedoelde dat dat de reden is voor de afbraak van de woning voor verkoop, elec epc asbest mazouttank doorzakkend/lekkend dak, garagedak blijft waterschade aan de veranda van de buren brengen.... aangezien er teveel problemen zijn om te verkopen. en dus geen schade door mijn gebruik. er is letterlijk niets kapot gemaakt of gebroken door mij.

en ook denk ik, aangezien het huis tegen een 3-verdiepen appartement complex staat, dat ze dit aan een projecthandelaar willen verkopen. wordt nu volop oude huisjes gesloopt om er studio appartementjes te bouwen. in de straat hebben ze ook 2 oude huisjes afgebroken om zo'n 2 projecten op te zetten

vandaar, het zijn echte vrekken, ik denk dat ze gewoon nog extra munt willen uitslaan van mij. ze vertelden me dat er ooit een familie was vertrokken zonder opzeg en die hadden de volledige keuken uitgebroken en meegenomen. huis stond vol rommel. toen werd het huis ook niet afgebroken.

ik wou dus gewoon weten of ze op een of andere manier de kosten van het sloopwerk via de vrederechter van mij kunnen terugvorderen. wat ik niet denk aangezien afbraak van de woning hun eigen keuze is

Devin
Berichten: 113
Juridisch actief: Nee

#12 , 25 jul 2023 11:57

Was de huurcontract überhaupt geregistreerd?

nw817
Topic Starter
Berichten: 18
Juridisch actief: Nee

#13 , 25 jul 2023 12:12

ja dat is geregistreerd
Was de huurcontract überhaupt geregistreerd?

Inazuma
Berichten: 9807
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#14 , 25 jul 2023 12:21

Is er een uitgaande plaatsbeschrijving ?

Als de verhuurder de afbraak op u wil verhalen, zal die ook moeten bewijzen dat de afbraak nodig is door uw bewoning ... dat zal wreed lastig worden

nw817
Topic Starter
Berichten: 18
Juridisch actief: Nee

#15 , 25 jul 2023 12:44

nee, ik heb gewoon de sleutels achtergelaten
weet dat het stom was, maar ze zijn echt agressief en wou er geen contact meer mee, zelfs bij een herstel daagden ze met de hele familie op

Is er een uitgaande plaatsbeschrijving ?

Als de verhuurder de afbraak op u wil verhalen, zal die ook moeten bewijzen dat de afbraak nodig is door uw bewoning ... dat zal wreed lastig worden

Terug naar “Huren”