Stankoverlast door kooklucht laat in de avond en nacht

Irisje
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

Stankoverlast door kooklucht laat in de avond en nacht

#1 , 23 jul 2023 23:24

Hallo,

Mijn bovenburen hebben een cultuur waarin ze bijna altijd na 23.00 uur koken en soms ook wel eens rond 2.00 uur. Ik heb daar enorm veel last van omdat hun eten altijd een sterke geur heeft en zij alle ramen open zetten en de stank zo bij.mij naar binnen waait. Meestal lig ik al op bed.

Valt hier naast overleggen met de buren (relatie tussen ons is niet goed en ook niet met de huisbaas) wettelijk iets tegen te doen?

Groetjes.

LeenW
Berichten: 12902

#2 , 24 jul 2023 08:02

Koken/eten is een basisbehoefte, daar kan u weinig aan doen.

LYNX XX
Berichten: 2555
Juridisch actief: Nee

#3 , 24 jul 2023 10:00

https://www.adbe.be/faq/wat-kan-men-doe ... eroorzaakt

is een veel voorkomend probleem, wat dikwijls voor heel wat ergernis leidt.
leefbaarheid in een VME moet een certituce blijven

Reclame

lukasi
Berichten: 1158

#4 , 24 jul 2023 10:12

Misschien eens vragen of ze de dampkap wat meer willen gebruiken ?
Ik herinner me een bezoeker die bij mij verbleef en afkomstig was van India.
Hij logeerde enkele dagen hier.... man was professor in Delhi, wiskundige.
Maar de werking van onze dampkap moest ik toch even uitleggen.

Je kan ook eens interesse tonen van wat ze juist klaar maken. Al dikwijls gemerkt dat bij onbekende geuren deze tegensteken en vervelend zijn maar op het moment dat je weet wat je ruikt dat het dan precies allemaal wel mee valt.

LYNX XX
Berichten: 2555
Juridisch actief: Nee

#5 , 24 jul 2023 11:20

Misschien eens vragen of ze de dampkap wat meer willen gebruiken ?
Ik herinner me een bezoeker die bij mij verbleef en afkomstig was van India.
Hij logeerde enkele dagen hier.... man was professor in Delhi, wiskundige.
Maar de werking van onze dampkap moest ik toch even uitleggen.

Je kan ook eens interesse tonen van wat ze juist klaar maken. Al dikwijls gemerkt dat bij onbekende geuren deze tegensteken en vervelend zijn maar op het moment dat je weet wat je ruikt dat het dan precies allemaal wel mee valt.
Maar ik kan TS wel degelijk begrijpen. Indien men tussen 23 uur en na 2 uur 's nachts met die kookgeuren zit, zeer vervelend.
In den dag kan met een raam en deur openzetten ( en moet men het wettelijk tolereren ); maar op die bewuste uren en zeker in de winter zelf alles openzetten om te ventileren ?? En slapen in de stank ??
Ik denk dat hier ook een beetje inburgeringszin van die buren op zijn plaats moet zijn.
Plus gewoonlijk/normaal zijn huishoudelijke taken tussen 22 u en 7 u te vermijden of zelfs niet toegestaan in een appartementenblok ( RIO, statuten ).

Terug naar “Huren”