#3 , 22 jun 2009 12:42
Vraag de verhuurder de bewijzen dat de sommen in kwestie effectief slaan op de periode dat jullie het pand bewoonden.
Ik veronderstel dat het hier om een appartement gaat?
Meterstanden worden dan vaak slechts éénmaal per jaar opgenomen door een externe firma. op basis van jullie verbruik, het verbruik van de anderen in het gebouw en de aankoopprijs van stookolie wordt dan de kostprijs berekend. Er wordt dan ook slechts één jaarlijkse afrekening gemaakt. Dat die verhuurder daarop dient te wachten is niet zijn fout...
2008 was een zeer duur jaar wat betreft stookolie. Afgaande op de bijbetalingen die ik zelf aan huurders heb dienen te versturen (eveneens water en verwarming met een stookolie installatie) lijkt die som mij niet onmogelijk hoog. ( bijbetalingen die ikzelf diende te vragen schommelden tussen de € 900 en de € 1800, terwijl de huurders gemiddeld € 95/ maand algemene kosten betalen in de loop van het jaar)
Bovendien mag je niet vergeten dat die algemene kosten nog een hele resem andere kosten dekken, namelijk kuisen gebouw, onderhoud liften, tuin, garage, stroom gemene delen, etc,... Kort gezegd alle punten van onderhoud binnen het gebouw waar u als huurder het genot van heeft.