Bezoekrecht en vakantie

Innya
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Bezoekrecht en vakantie

#1 , 04 jul 2023 15:01

Hallo,

Ik ben huurder en zit momenteel in de eerste week van mijn opzeg van 3 maanden. Deze week komt iemand om foto's te nemen om het pand opnieuw beschikbaar te stellen. Dit loopt via een immo kantoor.
Tijdens een gesprek met de immo vorige week heb ik aangegeven dat ik deze week vrijdag vertrek op vakantie (die was al gepland van vorig jaar). Dat was geen enkel probleem en de immo zou dan bezoeken inplannen wanneer ik terug zou zijn, we hebben afgesproken dat dit vanaf 24 juli in orde was.
Nu zegt het immokantoor dat de verhuurder dit nu al wilt laten bezichtigen en plant reeds bezoeken voor volgende week (wanneer ik er dus niet ben).

Ik krijg nu te horen dat ik de sleutel aan iemand zou moeten geven voor de bezichtigingen, maar ik verhuis pas in augustus naar mijn nieuw appartement dus al mijn spullen staan hier nog. Ik heb niet de beste ervaringen met mijn sleutel zomaar aan iemand te geven, ook al ken ik deze persoon, of personen in huis te hebben waar ik niet bij ben. Mijn familie woont in Spanje, dus daar kan ik helaas niet vragen of zij kunnen.

Nu dreigt men om stappen te nemen (ingebreke stelling) omdat ik toegang tot de woonst zou blokkeren en heeft men mij gezegd dat ze desnoods de sleutel van de conciërge zullen gebruiken, maar die is enkel bestemd voor noodgevallen.

Ik vraag me af of dit allemaal wettelijk is, en mocht er mogelijk iets gebeuren weet ik niet of mijn verzekering daarin tussenkomt.

bambipower
Berichten: 1034

#2 , 05 jul 2023 10:36

U zal een oplossing moeten zoeken. Op de 3 maanden opzegperiode heeft verhuurder recht om nieuwe huurders te zoeken.

Ofwel vrienden, collega’s, betrouwbare buren... en als dat niet lukt, je reis cancelen, of ze toegang geven als je er niet bent.
Het is dus aan u om een oplossing te zoeken, niet aan de verhuurder.

Lanox
Berichten: 3534
Juridisch actief: Nee

#3 , 05 jul 2023 12:08

Niet akkoord met #2. Indien dit niet geregeld is in het huurcontract, dienen huurder en verhuurder samen af te spreken voor de bezichtigingen. Hoe dit moet gebeuren staat nergens beschreven en is dus voor interpretatie vatbaar. Vaak wordt enkele uren gedurende 2 a 3 dagen per week omschreven als redelijk.

Wat nooit kan is dat de verhuurder zich zonder toestemming van de huurder toegang verschaft tot de woning.

Reclame

Thomas_A
Berichten: 2396
Juridisch actief: Nee

#4 , 05 jul 2023 14:39

Nee, maar 2,5 weken geen bezoek kan net zo goed als niet redelijk beschouwd worden.

justice speaker
Berichten: 220
Juridisch actief: Nee

#5 , 05 jul 2023 14:55

Indien TS vakantie reeds ingepland was sedert vorig jaar, dan had ze de mogelijkheid om haar opzeg na haar vakantie in te plannen en niet gelijktijdig. In dit geval primeert het huurcontract en zal ze een oplossing moeten zoeken.
Waar ik wel probleem mee heb is dat de immo foto's wil maken terwijl het pand nog verhuurd is en niet leegstaat. Daar kan ze wel bezwaar tegen maken.
Huurder is niet verplicht dit toe te staan.
DEMOCRATIE = De eerlijke verdeling van de ontevredenheid.

Franciscus
Berichten: 38678

#6 , 05 jul 2023 15:45

Als opzeg om de opzegtermijn te starten gaan er altijd meubels en zo van huurder staan ook bij de bezoeken.
U kan altijd vragen om onder een bepaalde hoek te fotograferen of voorwerpen afdekken met een doek of zo...
De verhuurder heeft recht om bezoeken te regelen in die periode.
U had ofwel contractueel of nu via overeenkomst moeten regelen dat verhuurder 2x3 u of 3x2 uur had een avond en zaterdag of op afroep ttz wanneer het voor beiden past.

Thomas_A
Berichten: 2396
Juridisch actief: Nee

#7 , 05 jul 2023 17:04

Waar ik wel probleem mee heb is dat de immo foto's wil maken terwijl het pand nog verhuurd is en niet leegstaat. Daar kan ze wel bezwaar tegen maken.
Huurder is niet verplicht dit toe te staan.
Natuurlijk wel. Anders kan er de facto nooit een nieuwe huurder gezocht worden voor de opzeg beëindigd is. Niemand gaat naar een woning kijken zonder foto’s.

Zoals Franciscus zegt: huurder kan uiteraard vragen om bepaalde persoonlijke zaken niet te fotograferen.

Innya
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#8 , 06 jul 2023 09:48

Bedankt voor de reacties.

De foto's zijn niet zo een probleem voor mij, die zijn gisteren gemaakt, ik heb inderdaad bepaalde voorwerpen afgedekt.
Indien TS vakantie reeds ingepland was sedert vorig jaar, dan had ze de mogelijkheid om haar opzeg na haar vakantie in te plannen en niet gelijktijdig. In dit geval primeert het huurcontract en zal ze een oplossing moeten zoeken.
Het probleem voor mij is dat er eerst een afspraak samen werd gemaakt vorige week (voor de opzeg) om bezoeken vanaf 24 juli te doen en dat was OK en dat deze week ze die aanpassen waardoor ik nu deze situatie heb (de immo heeft de volmacht van de verhuurder en alle communicatie gaat via hun, was ook tijdens de huur + opzeg moest ook via hun dus voor mij is die afspraak geldig).

Ook hun reactie ben ik niet akkoord mee dat ze zelf de afspraak wijzigen en dan zeggen dat ik dwars lig en dreigen met stappen en via conciërge willen gaan zonder toestemming.
Als ik mij niet aan afspraken hou dan is dat een probleem, maar zij houden zich zelf niet aan onze afspraak en dan moet ik alles last minute doen voor hun. Waarom dan afspraken maken?

Voor geen discussie met brieven en andere stappen heb ik net de immo gebeld en ik ga dan de sleutel bij hun laten omdat ik denk dat dit de enige oplossing is.

Terug naar “Huren”