Huis verhuren aan buitenlanders

Hutselpot
Topic Starter
Berichten: 38
Juridisch actief: Nee

Huis verhuren aan buitenlanders

#1 , 20 jun 2023 15:43

Beste,

situatie: ben feitelijk gaan samenwonen, mijn domicilie adres is gewijzigd.
Momenteel woont er een Servisch/ Sloveense zelfstandige (adres van zijn bedrijf is in Slovenie) in mijn woning. Deze persoon werkt in onderaanneming voor het bedrijf waar ik werk.
We hebben gisteren samen (voor hem persoonlijk dus niet voor zijn bedrijf) een aanvraag tot adreswijziging voor hem gedaan.
Blijkt nu dat als hij zijn adres permanent in mijn huis zet, zijn bedrijf in Slovenie geschorst kan worden.
Ik wil voorkomen dat ik leegstandbelasting op mijn woning (die dus wel degelijk bewoont is) moet betalen.
Welke weg moet ik bewandelen?

Alvast bedankt.

LeenW
Berichten: 12902

#2 , 20 jun 2023 17:00

Woont die persoon dan nu vast in België? Zo ja, domicilie naar hier verplaatsen en dan kan hij hier een eenmanszaak oprichten.

Hutselpot
Topic Starter
Berichten: 38
Juridisch actief: Nee

#3 , 20 jun 2023 17:53

Woont die persoon dan nu vast in België? Zo ja, domicilie naar hier verplaatsen en dan kan hij hier een eenmanszaak oprichten.
Neen die woont hier niet vast. Keert regelmatig terug naar zijn thuisland om in orde te blijven.

Reclame


Sirkii
Berichten: 5445

#5 , 22 jun 2023 11:12

Als er niemand zijn domicilie heeft zal je tweedeverblijfstaks betalen (geen leegstand) Tarieven verschillen van gemeente tot gemeente. Als je huurcontract stipuleerde dat er domicilie moest zijn dan kan je die taks doorrekenen aan de huurder.

Hutselpot
Topic Starter
Berichten: 38
Juridisch actief: Nee

#6 , 29 jun 2023 18:47

En waar woont U nu?
Belgie

Hutselpot
Topic Starter
Berichten: 38
Juridisch actief: Nee

#7 , 29 jun 2023 18:49

Als er niemand zijn domicilie heeft zal je tweedeverblijfstaks betalen (geen leegstand) Tarieven verschillen van gemeente tot gemeente. Als je huurcontract stipuleerde dat er domicilie moest zijn dan kan je die taks doorrekenen aan de huurder.
Eigenlijk nog geen officieel huurcontract, vertrouwenskwestie.

Franciscus
Berichten: 38678

#8 , 29 jun 2023 19:11

Dan is het een bezetting ten bede.

Hutselpot
Topic Starter
Berichten: 38
Juridisch actief: Nee

#9 , 30 jun 2023 21:28

Dan is het een bezetting ten bede.
Dat snap ik. Het huis is bewoond, alle energiecontracten zijn er nog op mijn naam. Ik wil melding leegstand voorkomen. Hoe moet ik dit aangeven bij de gemeente?

Alvast bedankt.

LeenW
Berichten: 12902

#10 , 30 jun 2023 22:02

Als er geen domicilie en geen huurcontract is, wordt het wel heel moeilijk om leegstand of tweede verblijf te vermijden.

Hutselpot
Topic Starter
Berichten: 38
Juridisch actief: Nee

#11 , 01 jul 2023 15:57

Als er geen domicilie en geen huurcontract is, wordt het wel heel moeilijk om leegstand of tweede verblijf te vermijden.
Ik heb een Engelstalig huurcontract dat deze persoon wel wil ondertekenen, dat is geen probleem.

Franciscus
Berichten: 38678

#12 , 01 jul 2023 19:30

Hou er wel rekening mee dat officiële organisaties in BE (VL) enkel in de streektaal werken.
Dus u zal die Engelstalige stukken dan in het Nederlands moeten laten vertalen.
En dan ook zorgen voor een erkende tolk (beëdigd vertaler -tolk) mocht er een probleem zijn.
Zo ook bij de diensten van de gemeente.
https://www.vlaanderen.be/taalwetwijzer ... ijke-zaken

Hutselpot
Topic Starter
Berichten: 38
Juridisch actief: Nee

#13 , 03 jul 2023 17:21

Beste,

alvast bedankt voor jullie antwoorden. Ik wil gaan voor bezetting ter bede.
Moeten hier documenten voor ingevuld of is mondelinge overeenkomst goed genoeg?

Mvg.

Franciscus
Berichten: 38678

#14 , 03 jul 2023 21:06

Een bezetting ter bede is een andere benaming voor bewonersrecht. Dit is een overeenkomst die gesloten wordt, in afwachting van de definitieve bewoning van de nieuwe eigenaars.

https://www.woninggezocht.be/wp-content ... _v3-1.docx

Hutselpot
Topic Starter
Berichten: 38
Juridisch actief: Nee

#15 , 04 jul 2023 15:14

Een bezetting ter bede is een andere benaming voor bewonersrecht. Dit is een overeenkomst die gesloten wordt, in afwachting van de definitieve bewoning van de nieuwe eigenaars.

https://www.woninggezocht.be/wp-content ... _v3-1.docx
Super, heel erg bedankt voor de hulp Franciscus en alle anderen.
Hier mag een slotje op.

Terug naar “Huren”