Beëindiging huurovereenkomst en mogelijke extra kosten

WhisperingWillow
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Beëindiging huurovereenkomst en mogelijke extra kosten

#1 , 16 jun 2023 20:29

Graag wil ik juridisch advies inwinnen met betrekking tot onze huurovereenkomst voor een nieuw gebouwd appartement.

We hebben een huurovereenkomst van 3 jaar (geregistreerd) gesloten, die begon in januari 2021 en duurt tot 2024. Echter, we hebben besloten om het contract in het laatste kwartaal te beëindigen. We hebben in maart een opzegging gestuurd, waardoor deze ingaat op 1 april en duurt tot 30 juni. In het contract staat vermeld dat we 3 dagen voor het einde van de huurperiode moeten vertrekken en dat we 400 euro moeten betalen voor het opnieuw schilderen van de woning. Na uitgebreid onderzoek zijn we tot de conclusie gekomen dat dit niet rechtsgeldig zou zijn.

Na heen en weer gemaild te hebben, zijn we overeengekomen dat de eindinspectie op 23 juni zal plaatsvinden. Deze inspectie zal zonder de hulp van een expert worden uitgevoerd. Waar ik me nu zorgen over maak, zijn de vele extra kosten die we mogelijk moeten betalen, en ik weet niet of dit de verantwoordelijkheid van de verhuurder is. De verhuurder vraagt ons om:

- Op voorhand nieuwe koolstoffilters voor de dampkap en de ventilatie.
- Het vervangen van 3 cilinders en bijbehorende sleutels (we zijn 1 veiligheidssleutel kwijtgeraakt) - kosten van 895,60 euro.
- Pro rata onderhoud van de ventilatie en warmtepomp (laatste onderhoud was in februari) - kosten van 128,75 euro.
- Op voorhand een forfaitaire tussenkomst van 300 euro te betalen voor de schilderwerken. Anders bedraagt de normale prijs per vierkante meter schilderwerk, inclusief arbeid, materiaal, verf, etc., 15 euro/m² + 21% btw. We hebben boorgaten opgevuld en de plekken overschilderd met dezelfde kleurcode. Er is een klein kleurverschil zichtbaar, en ik weet niet zeker of dit als huurschade wordt beschouwd.
- Het uurloon voor onder andere schoonmaakwerkzaamheden, uit te voeren reparaties, etc. bedraagt 45 euro/uur + 21% btw.

Tevens wordt ons gevraagd om op voorhand de verbrekingsvergoeding van 499,90 euro te betalen.

Er is al uitgebreid gecommuniceerd met de verhuurder, maar dit heeft niet geholpen. Hij heeft me laten weten dat hij strenger zal zijn dan normaal, omdat wij de forfaitaire tussenkomst van 300 euro niet willen betalen voor de schilderwerken.

Hoe zouden jullie te werk gaan om deze situatie aan te pakken? Hebben jullie tips die jullie kunnen geven?

Alvast bedankt voor jullie antwoorden.

JurecaBE
Berichten: 336
Juridisch actief: Nee

#2 , 18 jun 2023 19:28

Hier lezen:
https://www.vlaanderen.be/publicaties/h ... nuari-2019
Opnieuw schilderen? Was die schildering al aangebracht of hebt u niet afgesproken kleuren gebruikt?
Boorgaten moet u opvullen idd. Maar na drie jaar hebt u sowieso kleurverschil tussen nieuwe verf en de bij het begin aangebrachte. Trouwens wanneer is die verf op de muren gezet? Vlak voor uw komst of stond ze er al op en hoelang?


Als dat allemaal in uw contract staat staat u natuurlijk 'iets' minder sterk dan wanneer het niet in uw contract zou staan.
Lees in elk geval het Vlaams woondecreet eens - vooral wie wat moet betalen.
https://www.vlaanderen.be/publicaties/h ... nuari-2019
JurecaBE moderator

WhisperingWillow
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#3 , 20 jun 2023 19:15

Bedankt voor de info! De schildering werd direct voorafgaand aan onze intrek als eerste huurders aangebracht. Na zorgvuldig de gaten, met een diameter van ongeveer 4 cm, te hebben opgevuld, hebben we de vulling overschilderd met de exacte kleurcode zoals vermeld in de plaatsbeschrijving. Er is wel nog steeds een licht kleurverschil waarneembaar.

Reclame

jef007
Berichten: 1687

#4 , 20 jun 2023 20:11

is een inkomende plaatsbeschrijving van belang hier??

Terug naar “Huren”