Verhuur als kantoorruimte deel eensgezinswoning

Mj0477
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Verhuur als kantoorruimte deel eensgezinswoning

#1 , 16 jun 2023 13:58

Hallo allemaal,

Ik woon in een boerderij die te groot is voor mezelf. Ik had graag een deel verhuurd aan een gezin en in het andere deel blijven wonen maar kreeg van de gemeente te horen dat het perceel niet opgesplitst mag worden en er ook geen apart huis of busnummer kan worden gegeven.

Ik heb hen gevraagd of ik het gedeelte dan als kantoorruimte of praktijk mag verhuren maar krijg hier geen (duidelijk) antwoord op.

Naar wat ik vind (via google search) zou dit mogen zonder vergunning, als:

De woning in een woongebied ligt
de woonfunctie de hoofdfunctie blijft
de ruimte niet groter is dan 100m2

=> dit is mijns inziens allemaal in orde. Kan ik dan zonder antwoord van de gemeente, over gaan tot het te huur stellen van dit gedeelte voor iemand die daar zijn vrij beroep wenst uit te oefenen, ... of mis ik ergens iets belangrijks?

Alvast bedankt!!

JurecaBE
Berichten: 336
Juridisch actief: Nee

#2 , 18 jun 2023 19:01

Volgens mij zal u een wijziging moeten hebben gezien er een beroepsactiviteit wordt uitgevoerd.
Vermoedelijk met omgevingsvergunning.
Huurder zal de kosten huur wel in zijn belastingen aangeven en dan hebt u een serieus probleem met uw belastingen.
U zal de gemeente - het bijzonder plan van aanleg - verkavelingsvoorwaarden en RUP moeten raadplegen of het daar wel toegelaten is.
Is het toegelaten dan nog zit u met de belastingen ...verhuren aan zelfstandige / bedrijf dan zal u - als ik me niet vergis 30% extra moeten betalen.
Los van feit dat het niet van uw huisnummer wordt afgesplitst - zelfde nutsaansluitingen hebt en dus vb ook voor een gerechtsdeurwaarder één en ondeelbaar zijn. Beslag kan dan op ganse woning worden gelegd bij problemen met de zaak.
JurecaBE moderator

Reclame

Terug naar “Huren”