Woning onbewoonbaar verklaard

NBSFV87
Topic Starter
Berichten: 80
Juridisch actief: Nee

Woning onbewoonbaar verklaard

#1 , 12 jun 2023 19:52

Hello,

Eind.december de sleutels gekregen van mijn nieuwe huurwoning.
Verwarming bleek niet te werken, kookfornuis ook niet (allemaal vastgesteld door professionele (plaatsbeschrijving). Uiteindelijk omdat er niets gebeurde, naar vredegerecht & inspectie.
Vredegerecht: drie maanden huur niet hoe en betalen.
Inspectie: 12 maanden om hoop gebreken op te lossen.
Heden: insepectie stelt vast dat er NIETS is gedaan, bijkomende gebreken door ouderdom gebouw, etc. Woning wordt onbewoonbaar verklaard.
Tijdens inspectie wordt verhuurder agressief naar mij toe en zegt dat 'hij me buiten zal smijten'.
Huur altijd correct betaald. Pand wordt correct onderhouden.
Nu verplicht iets anders zoeken...

Wat zijn mijn rechten? Er zijn massaal gebreken sedert ik de sleutels heb gekregen. Dit is officieel vastgesteld en verhuurder heeft niets gedaan.

Kan ik een schadevergoeding eisen?

Alvast bedankt!

Franciscus
Berichten: 38712

#2 , 17 jun 2023 12:29

U zal naar de vrederechter moeten en de inspectiedienst kan ook verdere juridische actie (laten) ondernemen.
Hangt er ook al vanaf wat er in het (vorige) vonnis van de VR stond.

mava105
Berichten: 22324
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#3 , 17 jun 2023 17:19

Je kan aan de VR huurvermindering vragen met terugwerkende kracht, en de verbreking zonder schadevergoeding. ( + uw verhuiskosten)

Reclame

NBSFV87
Topic Starter
Berichten: 80
Juridisch actief: Nee

#4 , 19 jun 2023 12:15

Bedankt voor jullie antwoorden.

Ik krijg heden (1 week na de inspectie), de vraag per email asap het appartement te verlaten van de beheerder ("gelieve asap weg te gaan en de sleutels af te geven omdat dit moet van de inspectie" staat er gewoon in, niets meer).

Uiteraard mogen ze me niet zomaar buitensmijten.

Wat moeten ze zeker doen om in orde te zijn? Welke termijn moeten ze respecteren? Driejarig contract, te Brussel, niet conform sinds intreding.

Bedankt.

bambipower
Berichten: 1034

#5 , 19 jun 2023 12:49

Goede raad, neem een advokaat

U maakt idd recht op schadevergoeding. Lijkt me echt advokatenwerk

Terug naar “Huren”