Urne met assen thuis bewaren als huurder (Brussel)

CarolinaS
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Urne met assen thuis bewaren als huurder (Brussel)

#1 , 05 jun 2023 10:21

Er werd mij verteld dat als men in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest als huurder een urne met assen thuis wil bewaren, de huiseigenaar hier schriftelijk toestemming voor moet geven (m.a.w. de documenten dus moet tekenen + een kopie van de ID-kaart moet toevoegen), of je die nu op de schouw wil zetten of eender waar.

Is dit effectief ook zo? Zo ja, kan de precieze procedure uitgelegd worden en alle verplichtingen?

Dank bij voorbaat.


LeenW
Berichten: 12825

#3 , 05 jun 2023 11:05

Van die wetgeving heb ik nog nooit gehoord, deze lijkt mij in strijd met het recht op eerbiediging van het privéleven.

Reclame

Franciscus
Berichten: 38592

#4 , 05 jun 2023 13:02

Het is uw woning ook als is dat een gehuurde plaats.

Evi (Odos)
Berichten: 354
Juridisch actief: Ja
Locatie: Vlaanderen
Contacteer: Website Facebook Twitter

#5 , 05 jun 2023 19:37

Ik heb ook geen weet van deze regel. Ik weet wel zeker dat dit in Vlaanderen niet zo is. Vanwaar heeft u de informatie?

Vroeger kon het mee naar huis nemen enkel als de overledene dat vooraf schriftelijk had bepaald. Brussel was het laatste om dat geschrift af te schaffen, maar dat gebeurde toch al in 2011. Enkel de echtgeno(o)t(e) of een bloedverwant in de eerste lijn kan een urne mee naar huis nemen.

Het lijkt me dat een verhuurder hierover niets te zeggen heeft, het zelfs niet hoeft te weten. Wat niet kan zonder toestemming is as uitstrooien op iemand anders perceel, in de tuin van het huurhuis bijvoorbeeld.
Odos vzw - Ouders die opnieuw starten
Familiale bemiddeling en juridisch advies bij scheiding, overlijden en nieuw samengesteld gezin.
Alle verhalen en vragen welkom in de besloten facebookgroep www.facebook.com/groups/odosvzw

Thomas_A
Berichten: 2298
Juridisch actief: Nee

#6 , 05 jun 2023 19:53

Ik had er ook nog nooit van gehoord, dus eens gezocht op Belgische maar Franstalige webpagina’s.

Deze blog van een Waalse begrafenisondernemer zegt het volgende:
Les proches peuvent aussi choisir d’enterrer, de disperser ou de conserver les cendres dans un lieu privé, à domicile par exemple. La loi permet de :

*disperser les cendres sur un terrain privé, comme un jardin familial.
*inhumer les cendres dans un lieu privé. L’inhumation doit se faire en pleine terre, dans une urne biodégradable.
*conserver les cendres à domicile ou dans un autre lieu privé. Il s’agit en réalité d’une partie symbolique des cendres, qui peuvent être conservées dans une petite urne mais aussi dans un vase, un bijou funéraire ou même une sculpture, par exemple.
Dans ces cas, le partenaire du défunt et les parents au premier degré doivent faire ensemble une demande écrite auprès de la commune avant l’incinération.

Bon à savoir : l’inhumation, la dispersion et la conservation privées des cendres sont soumises à l’autorisation écrite du propriétaire du terrain et restent interdites dans les lieux publics ou tout autre domaine public.
https://georgesetfils.be/cremation-que- ... uneraires/

Dit is Wallonië en niet Brussel en slechts 1 bron, maar het verhaal lijkt me toch ergens op gebaseerd te zijn. Los van het feit of het controleerbaar is zonder de privacy te schenden.

eylis
Berichten: 8840

#7 , 06 jun 2023 17:43

Het zou ook een heel eigenaardige wet zijn om te controleren. Stel dat je een pot gemalen kruiden hebt staan op je vensterbank, dan kan je je toch niet indenken dat je huisbaas jaarlijks aan alle potten gaat ruiken of je oma er in ligt? En dan de discusie die mogelijk volgt: A: Is dit uw oma? B: Nee hoor. A: Bewijs dat eens? ...... Deze regel kan echt niet kloppen.

Terug naar “Huren”