Onbeheerde nalatenschap

Bosisio
Topic Starter
Berichten: 11
Juridisch actief: Nee

Onbeheerde nalatenschap

#1 , 31 mei 2023 12:36

Beste forumleden,
Enkele jaren geleden kocht ik een appartement en de verkoper mocht er blijven wonen mits betaling van bezettingsvergoeding. De termijn van bewoning werd steeds verlengd daar de verkoper het moeilijk had om andere woning te zoeken (corona, gezondheidsproblemen....) In de akte van verkoop stond vermeld dat indien de voorwaarden niet werden nageleefd ik zonder ingebrekestelling of tussenkomst gerecht een deurwaarder kon laten komen om het pand te ontruimen, allemaal op kosten van de verkoper. Verkoper is nu plots thuis overleden, had volgens hem geen familie meer. Om lang verhaal kort te maken : politie ook ter plaatse geweest en die hebben het pand afgesloten. De bezettingsvergoeding wordt ook niet meer verder betaald door de bank.
Heb contact opgenomen met vredegerecht en die zijn niet bevoegd, contact opgenomen met notaris en die kan niets doen want ik ben geen familie, contact opgenomen met dienst onbeheerde nalatenschappen maar die moeten 4 maanden wachten vooraleer ze in actie kunnen schieten. Contact opgenomen met griffie van familierechtbank : ik kan niet zomaar een curator laten aanstellen. Wat doe ik nu het beste ? Een advocaat contacteren ? Kan ik die kosten dan vorderen op de nalatenschap ? En wat als ik nu afwacht tot de overheid in actie schiet ? Kan ik de bezettingsvergoeding nadien dan ook vorderen op de nalatenschap of kunnen ze mij dan verwijten dat ik niks heb gedaan ?

josciscojos
Berichten: 73
Juridisch actief: Nee

#2 , 04 jun 2023 01:24

Beste,

U bent eigenaar van het appartement, waar niemand meer woont (niemand gedomicilieerd).

Dit appartement zit al zeker niet meer in de bewoner zijn nalatenschap.

Dus waarom zou jij je eigen appartement niet 'in bezit' kunnen nemen nu.....?

Denk dat je het probleem moeilijker maakt dan het eigenlijk is.....of missen we nog info?

Groetjes.
J.

Bosisio
Topic Starter
Berichten: 11
Juridisch actief: Nee

#3 , 04 jun 2023 07:33

De inboedel zit nog in zijn nalatenschap. Zolang niemand de erfenis aanvaardt kan ik dat niet zomaar wegdoen. Politie heeft sleutel van het appartement meegenomen en die kan alleen opgehaald worden door bevoegde personen.

Reclame

eylis
Berichten: 8841

#4 , 04 jun 2023 10:22

Toch eens terug een afspraak maken met de dienst onbeheerde nalatenschappen met de volgende bedenking:
De inboedel is zeer waarschijnlijk geen fortuinen waard. De bezettingsvergoeding voor die maanden van leegstand (en langer...) zal de waarde zeker overstijgen. Hoe langer men wacht, hoe hoger de schuld zal worden. Met als gevolg dat geen enkele verre erfgenaam deze erfenis zal opeisen. De dienst kan dus beter uw woonst leeghalen en stockeren. Het zal de staat goedkoper uitkomen.

Bosisio
Topic Starter
Berichten: 11
Juridisch actief: Nee

#5 , 04 jun 2023 11:08

Ik heb 2x contact gehad met de dienst onbeheerde nalatenschappen. Eerste keer om te melden dat dit over een onbeheerde nalatenschap gaat en tweede keer om te vragen wat en wanneer ze iets zullen ondernemen. Antwoord was dat ze sowieso 3 tot 4 maanden moeten wachten of er iemand is die de nalatenschap toch opeist. Pas als deze wettelijke termijn is verlopen kunnen ze iets doen. Ik heb volgens de verkoopakte het recht om onmiddellijk een deurwaarder in te schakelen indien de bezettingsvergoeding niet meer betaald wordt. Ik zal eens contact opnemen met een deurwaarder en vragen wat het beste is om te doen : afwachten of actie ondernemen.

Bosisio
Topic Starter
Berichten: 11
Juridisch actief: Nee

#6 , 14 jun 2023 16:30

Ik heb een deurwaarder gecontacteerd en zolang er niet geweten is wie de erfenis opeist kan hij niks doen.
Ik ben naar bureau voor juridische bijstand geweest en die zei me een verzoekschrift tot aanstelling van een curator van onbeheerde nalatenschap neer te leggen bij de rechtbank van eerste aanleg. Ik heb dit opgesteld en vanmiddag af gaan geven aan de rechtbank maar die zeiden me dat alleen een advocaat zo een verzoekschrift mag neerleggen....Er was niks mis met het verzoekschrift alleen moet het opgesteld en neergelegd worden door een advocaat. Kan iemand mij dit bevestigen ?

Franciscus
Berichten: 38601

#7 , 14 jun 2023 17:37

Huurcontract van voor 1.1.19 of van daarna?
Daarvoor federale huurwet
http://justitie.belgium.be/sites/defaul ... 013-NL.pdf
Erna Vlaams huurdecreet.
https://www.vlaanderen.be/publicaties/h ... nuari-2019
"""Art. 42 van het Vlaamse Woninghuurdecreet bepaalt dat huurcontracten afgesloten vanaf 1 januari 2019 automatisch zullen eindigen bij overlijden van de huurder. Ook wordt een regeling voorzien voor de ontruiming van de woning."""

Bosisio
Topic Starter
Berichten: 11
Juridisch actief: Nee

#8 , 14 jun 2023 17:54

Geen huurcontract. De bewoner betaalde een bezettingsvergoeding, dit staat in mijn eerste bericht.

Franciscus
Berichten: 38601

#9 , 14 jun 2023 18:46

Sorry idd en dat had ik toen wel gelezen maar niet teruggelezen

eylis
Berichten: 8841

#10 , 14 jun 2023 20:20

Ik vraag me toch echt af of men u kan verbieden uw woonst te betreden. De inboedel én Uw gebouw is niet meer verzekerd tegen brand. Hoe zit het met de nutsfacturen?
U moet uw pand kunnen binnentreden. Als u de inboedel verzamelt, dan in een afgesloten stockeerruimte opslaat en de (nieuwe) sleutel per omslag aan de notaris bezorgt, handelt u (mijns insziens) als een goed huisvader. Immers als de boel afbrandt (onverzekerd) is het probleem nog groter (voor alle partijen.

Bosisio
Topic Starter
Berichten: 11
Juridisch actief: Nee

#11 , 14 jun 2023 21:04

Er moet een curator aangesteld worden van onbeheerde nalatenschap of tenminste een curator over de huisraad. Maar ik kan dat blijkbaar niet zelf vragen. Die moet alles oplijsten en een verslag opmaken. Ik heb ook naar erfbelasting gebeld : zij sturen een uitnodiging om aangifte van nalatenschap te doen (naar adres overleden persoon), wordt dit niet binnen de 3 of 4 maand gedaan sturen ze een ambtshalve aanslag en dan wachten ze een maand of die aanvaard wordt. Ik zeg hen : die brieven zullen hier toekomen maar niemand doet de post open...De nutsvoorzieningen heb ik in de kelder toegedraaid (water, elektriciteit en gas). Ik heb wel als eigenaar een verzekering voor het gebouw tegen brand. Er zal niets anders opzitten om de 3 of 4 maanden af te wachten tot het uiteindelijk iedereen duidelijk wordt dat dit een onbeheerde nalatenschap is. Dan zal de dienst onbeheerde nalatenschappen in actie schieten. Kunnen ze zelf aanvraag doen om curator aan te stellen. Ik heb niet veel zin om een advocaat in te schakelen op mijn kosten om dit verzoek in te dienen. De facturen van nutsvoorzieningen en Telenet zullen ook niet meer betaald worden dus misschien wordt er door hen een deurwaarder ingeschakeld voor de onbetaalde facturen.

bosprocureur
Berichten: 6857

#12 , 14 jun 2023 22:14

Misschien toch een praktische tip , voor wat de nutsvoorzieningen betreft.

Er wordt dus niets meer verbruikt, noch betaald.

Waarom neemt u niet zelf een abonnement, voor het "leegstaand" pand ? U betaalt dan echt een minimum, tot u zelf over het goed kan beschikken. Intussen kan ingeval van noodzaak, onmiddellijk het nodige beschikbaar zijn voor verwarming en onderhoud. En belangrijk, u zit niet met de hele rompslomp plus kosten om terug de aansluitingen geregeld te krijgen.

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#13 , 15 jun 2023 16:51

Ooit meegemaakt in Antwerpen. App. boven café verhuurd via OCMW. Huurder sterft Geen erfgenamen bekend. Met akkoord OCMW mochten we de inboedel in 1 kamer verzamelen, en de sleutel aan OCMW geven, en dan appartement herverhuring. Heeft 2 jaar zo gestaan, en dan gaf OCMW toestemming op de boel op te ruimen en appartement te verhuren. Ondertussen was er geen huurverlies, niettegenstaande kamer minder. De gehele inboedel is dan gewoon naar het stort gegaan (op onze kosten)

Bosisio
Topic Starter
Berichten: 11
Juridisch actief: Nee

#14 , 16 jun 2023 14:20

Bedankt voor de tips. Ondertussen via politie te weten gekomen dat zij het PV aan vredegerecht hebben doorgestuurd en dat ik contact moet opnemen met de griffie van vredegerecht. Benieuwd wat ze daar weer zullen zeggen.
Gisteren ook via mail bevestiging gekregen van familierechtbank dat verzoekschrift tot aanstellen curator een procedure is verplicht met advocaat.

Terug naar “Huren”