Partijdigheid rechter ? / juridisch advies aan tegenpartij

PET2
Topic Starter
Berichten: 16
Juridisch actief: Nee

Partijdigheid rechter ? / juridisch advies aan tegenpartij

#1 , 30 mei 2023 11:41

Omtrent een huurgeschil riep huurder mij op ter verzoening.
Niet alle partijen (medehuurders) waren opgenomen in het verzoekschrift van de huurder, dus juridisch was er geen minnelijke schikking mogelijk. Ik was dus zelf niet aanwezig op verzoening.
Ondertussen startte huurder een procedure op.
In één van zijn stukken lees ik "Sleutels, alle documenten en vraag vrijgave huurwaarborg op advies van rechter X aangetekend verzonden."

Dus in mijn afwezigheid zou rechter juridisch advies gegeven hebben aan de huurder. Deze rechter gaan nu de zaak ten gronde behandelen?

Is dat normaal?

LeenW
Berichten: 12824

#2 , 30 mei 2023 12:40

Ik vermoed dat ter sprake is gebracht tijdens de verzoening. Maar aangezien u er niet was, gaat dat een onbekende blijven.

Thomas_A
Berichten: 2298
Juridisch actief: Nee

#3 , 30 mei 2023 13:01

Principe is inderdaad dat rechter of griffier geen advies mogen geven aan de partijen (art. 297 Gerechtelijk Wetboek).

Al ziet iedereen die wel een een aflevering van De Rechtbank heeft bekeken dat men constant op het randje balanceert. Dikwijls wanneer 1 partij niet vertegenwoordigt is door een advocaat of duidelijk minder beslagen is in het recht.

“Wil u dat als tegenvordering vragen? Dan moet u wel wel vragen? Vraagt u het?” “Ja”

Reclame

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#4 , 30 mei 2023 13:47

Zal vermoedelijk eerder iets geweest zijn genre "als u dat opstuurt, doe het aangetekend"

Terug naar “Huren”