Studio verhuur aan BV als 2e verblijf

Fleurbaey
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Studio verhuur aan BV als 2e verblijf

#1 , 21 mei 2023 10:30

Beste,
De uitbaters van het cafe onder onze studio willen deze graag op naam van de BV huren. Het doel is er te slapen als ze tot zeer laat open zijn.
Zijn er verschillen / extra risoko's voor ons, de verhuurders, t.o.v. verhuur aan een prive persoon als hoofdverblijfplaats? Kunnen we voorkomen dat ze hun personeel er ook gebruik van laten maken?

eylis
Berichten: 8842

#2 , 21 mei 2023 12:08

Dat kan u niet vermijden. De huurder mag daar laten overnachten wie hij wil. Het is natuurlijk niet de bedoeling dat een studio permanent bewoond wordt door 4 personen.

LeenW
Berichten: 12840

#3 , 21 mei 2023 13:36

Waarom aan BV verhuren als ze dit privé gaan gebruiken? Gaan ze deze kosten proberen in te brengen?

Reclame

bosprocureur
Berichten: 6858

#4 , 21 mei 2023 14:09

Waarom aan BV verhuren als ze dit privé gaan gebruiken? Gaan ze deze kosten proberen in te brengen?
Vergeet ook niet de juiste brutohuur te vragen. Verhuren aan een zaak brengt fiscale gevolgen mee voor u, en heeft dus zijn invloed op het rendement. Kijk ook maar na of beroepsgebruik (zonder domicilie dus) überhaupt mag in uw gemeente.

Thomas_A
Berichten: 2325
Juridisch actief: Nee

#5 , 21 mei 2023 18:39

Belangrijkste impact voor u is inderdaad dat u belast zult worden op de werkelijke huurinkomsten en niet op het kadastraal inkomen. Dit moet u dus meenemen in de huurprijs.

U kan niet bepalen wie blijft overnachten. Ook niet als het om gewone woninghuur zou gaan trouwens.

LeenW, ik zie voor de verhuurder geen probleem als de BV dit huurt en ter beschikking stelt van de zaakvoerder. Er zijn nog bedrijven die logies ter beschikking stellen van personeel op een locatie waar ze regelmatig moeten zijn. Mogelijk is dit een issue die zij kunnen hebben met de fiscus, maar het kan bedrijfseconomisch verantwoord zijn. Als verhuurder heeft u ook geen zicht of er bv. een voordeel van alle aard wordt gerekend.

Franciscus
Berichten: 38602

#6 , 21 mei 2023 21:22

Ook opletten dat het niet als handelshuur wordt omschreven.
Voor u kan u dat best aan vb de zaakvoerder verhuren als privaat persoon.
Voor u de minste zorgen.

KJ86
Berichten: 2663

#7 , 22 mei 2023 10:40

Dat is een bullshit-verhaal. De uitbater gaat dat gebruiken voor zijn personeel te huisvesten en iedereen weet dat horecapersoneel een speciaal publiek is. Die mensen leven hard, drank en drugs. In de keuze van een huurder moet je spijtig genoeg veralgemenen!

Fleurbaey
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#8 , 24 mei 2023 11:49

Bedankt voor al de feedback het bevestigd mijn vermoedens dat zo'n contract me meer problemen dan benefit zal opleveren ook als ik handelshuur gebruik kan uitsluiten.

Terug naar “Huren”