Illegale huurders in mijn huurwoning

appels en peren
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Illegale huurders in mijn huurwoning

#1 , 14 mei 2023 14:46

9 jaar geleden maak ik een beheerovereenkomst met een vastgoedkantoor om mijn NIEUWE woning gedurende 9 jaar te verhuren. Ik zou mij niets moeten aantrekken van de verhuur en het onderhoud. Na 9 jaar zou ik, behoudens de gebruikssporen, een onberispelijke woning terugkrijgen. En ik zou iedere maand mijn huishuur krijgen, mits inhouding van een maandelijkse commissie voor het werk dat zij deden. Zo geschiede, althans dat dacht ik toch...

Eind februari was de 9 jaar verstreken en werd een plaatsbezoek georganiseerd om het pand "op te leveren".
Tijdens dat plaatsbezoek viel ik van de ene verbazing in de andere:
-het regent al 5 jaar (of langer) binnen in de keuken. Plafond, pleisterwerk, muren en 1 keukenkast zijn beschadigd.
-er is opstijgend vocht in de keuken (mogelijks ook omdat het op die plaats binnen regent). De plinten zijn van de muren gevallen.
-de omheining in de tuin is bij een storm van vorig jaar (!) volledig vernield en nooit hersteld.
-en daarbovenop is er nog een niet-limitatieve lijst van schade, ttz, zgn. kleine herstellingen waarvoor de huurder normaliter verantwoordelijk is.
Van al deze schade werd het verhuurkantoor, noch ikzelf, nooit in kennis gesteld!

En alsof dat nog niet genoeg was : Het verhuurkantoor heeft 5 jaar geleden een huurcontract gemaakt met een zekere heer K. Blijkt nu, achteraf, dat die man daar nooit heeft gewoond, en dat hij aan zijn broer F. de sleutels van de woning heeft gegeven. F. is er ingetrokken met vrouw en 4 kinderen en woont er tot op heden ZONDER huurcontract, ZONDER plaatsbeschrijving en ZONDER brandverzekering.
Het verhuurkantoor heeft geen weet van de bewoning door F. Zij "beweren" ook dat zij nooit enige melding van schade hebben ontvangen.

Ook het verhuurkantoor gaat niet vrij uit. Zij hebben destijds wel een huurcontract met K. afgesloten, maar er werd nooit een plaatsbeschrijving opgemaakt.

Ondertussen heb ik een half-verwaarloosde woning teruggekregen.
De bewoners die er nu in wonen wil ik er liefst zsm uit. Zij zijn enorm slordig, vuil en lijken alles te verwaarlozen. Is mijn redenering juist dat zij er zijn ingetrokken op een compleet illegale manier? Ze wonen er immers zonder overname van het huurcontract, zonder mondelinge overeenkomst, zij kraken/bezetten mijn woning.
Kan ik hen de opzeg geven en binnen welke termijn moeten zij daar weg zijn?

En wie draait hier op voor de schade ? Er blijkt geen plaatsbeschrijving te zijn gemaakt bij intrede van K.

LeenW
Berichten: 12840

#2 , 14 mei 2023 15:29

Indien ze daar gedomicilieerd zijn, gaat u ze daar niet zomaar buiten krijgen, huurcontract of niet. Een advocaat lijkt mij hier wel aangewezen om de schade vergoed te krijgen.

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#3 , 14 mei 2023 15:52

Naar Vrederechter voor uitzetting !

Vastgoedkantoor aangetekend in gebreke stellen voor hun nalatigheid en het niet beheren van uw eigendom als goed huisvader
Kijk in contract wat ze contractueel voor u hadden moeten doen, en waar ze in gebreke gebleven zijn.
Wat deden ze juist: enkel beheren, of verhuurde u effectief aan hen ?

Geef ze de kans om een voorstel van hun kant te doen ...

Reclame

Franciscus
Berichten: 38602

#4 , 14 mei 2023 16:07

Begin maar met alle documenten die u hebt op te lijsten en goed te lezen.
Ofwel heeft het verhuurbureau een grote fout gemaakt .... mogelijk hebt u slecht gelezen en had u moeten optreden. Wereld van verschil.
Laatste huurder is dus die mijnheer K. wat u betreft...
Of het verhuurkantoor wegens nalatigheid ...

Wie heeft de plaatsbeschrijving opgesteld en wie heeft ze allemaal getekend?
Wat staat er allemaal in het contract?

appels en peren
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#5 , 16 mei 2023 13:50

Kan dit beschouwd worden als onderverhuring zonder toestemming van de eigenaar?

bosprocureur
Berichten: 6858

#6 , 16 mei 2023 14:19

Betalen de huidige bewoners daar huur? Aan wie? Correct geïndexeerd?

Wat is de jongste versie van het huurcontract die geregistreerd werd?

Er zijn hoger nog een aantal vragen gesteld die belangrijk zijn om hier iets over te zeggen. Maakt u daar ook eens tijd voor?

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#7 , 16 mei 2023 17:34

Kan dit beschouwd worden als onderverhuring zonder toestemming van de eigenaar?
Wat staat er in contract met de beheerder ?

Mocht die onderverhuring toelaten ?

En is dat al dan niet toegelaten door het contract dat de beheerder afgesloten heeft met de huurder "op papier" ?

aceke
Berichten: 138

#8 , 22 mei 2023 07:21

Indien dit via sociaal verhuurmaatschappij is dan gaan zij alles in orde moeten maken en moeten zij ervoor opdraaien...

Terug naar “Huren”