Huurwoning: stopzetting huurcontract wegens verbouwingen (meer dan 3 jaar later nog niet begonnen aan verbouwing)

Dieter86
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Huurwoning: stopzetting huurcontract wegens verbouwingen (meer dan 3 jaar later nog niet begonnen aan verbouwing)

#1 , 12 mei 2023 23:49

Hallo,

Sinds 1 augustus 2014 huurde ik een woning volgens de 3-6-9 regeling van een Kerkfabriek in onze gemeente.

Deze huurovereenkomst werd na 1 augustus 2017 stilzwijgend verlengd voor een nieuwe periode van 3 jaar.

Rond 12 februari 2020 werd ik mondeling en via aangetekende brief op de hoogte gebracht dat de huurovereenkomst door de verhuurder werd opgezegd met als reden verbouwingswerken. De initiële plannen en een basis bestek hiervoor heb ik ook ontvangen. Tot daar lijkt me alles heel correct en in orde, gezien de 3-6-9 regeling.

Ik ben dan in maart 2020 uit de woning getrokken, net in volle corona periode en lockdowns.

Maar, we zijn nu meer dan 3 jaar verder en zijn er slechts enkele werken gedaan (ipv een volledige renovatie is er nu slechts een muur behandeld tegen vocht). Voor de rest staat de woning nog steeds leeg en zoals ik ze heb achter gelaten.

Ik had gelezen dat de ingrijpende werken binnen de 6 maanden na einde contract moeten aanvangen en afgerond zijn binnen de 24 maanden, dit wordt ook gestaafd met Art 3 woninghuurwet. "indien de verhuurder zonder een ‘uitzonderlijke omstandigheid’ te verantwoorden de werken niet uitvoert binnen de voorziene termijnen en voorwaarden, heeft de huurder recht op een vergoeding gelijk aan 18 maand huur."

- Er was uiteraard Covid,
- ze halen prijsstijgingen aan, waardoor hun budgetten niet meer kloppen,
- er was een ziektegeval van de voorzitter vd kerkfabriek met enkele maanden hospitalisatie als gevolg (maar er zijn wel heel wat andere mensen in die werkgroep aanwezig die vele andere taken tijdens zijn afwezigheid hebben opgevolgd),
- ...


Ik begrijp heel goed dat er bepaalde vertraging opgelopen is door Corona. De hospitalidatie wens je uiteraard niemand toe, maar de volledige werkgroep vd Kerkfabriek heeft andere taken wel opgevolgd tijdens de afwezigheid vd voorzitter. Ik kon ook enkele verslagen inkijken van vergaderingen over o.a. deze verbouwing waar ik kan lezen welke stappen ze nog moeten nemen (bv nieuwe openbare aanbesteding uitschrijven), of welke beslissingen ze al genomen hebben. Maar aan dit tempo, zal de woning in 2024 nog niet verbouwd zijn.

Door deze ´gedwongen´ verhuis, heb ik heel wat kosten moeten maken (verhuisfirma inschakelen om te verhuizen tijdens lockdown, nieuwe huurwoning is 15% duurder,...), ik woon niet meer in de gemeente waar ik ben opgegroeid, ...

Het voelt dus helemaal niet fair aan dat er aan de woning nog geen ingrijpende werken zijn gedaan en dat dit ook nog niet meteen lijkt te gaan gebeuren.

--> Mijn grote vraag is nu: wat wordt er verstaan onder die ´uitzonderlijke omstandigheid´ en hoe lang kunnen ze daarmee de termijn van 6 en 24 maanden om de werken te voltooien, rekken?

Heb ik een zaak indien ik hiermee naar het vredegerecht zou gaan?

Alvast voor jullie input!

basejumper
Berichten: 4631
Locatie: Diest

#2 , 13 mei 2023 09:28

Beste

Je weet nooit op voorhand wat een rechter hierover zal zeggen. Als je nu nog een openbare aanbesteding moet vragen voor werken die je ‘dringend’ moest doen en waarvoor je een huurder uitzette lijkt me dat een ernstige grond.
En het bestuur van de kerkfabriek bestaat net uit meerdere personen om competenties te bundelen en afhankelijkheid van 1 persoon te vermijden.
Ik zou niet onmiddellijk naar de Vrederechter gaan maar beginnen met een in gebreke stelling waarbij u de 18 maand huur vordert op basis van de huur wetgeving en de vaststelling dat de fundamentele renovatie nog niet begonnen is. Wacht dan hun antwoord af. Mogelijk doen ze een tegenbod van een beperktere schadevergoeding. Dan kan u afwegen of u hier genoegen mee neemt dan wel naar de rechtbank stapt. Weet dat om een kerk(fabriek) te veroordelen je best geen katholieke rechter tegen komt…
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Thomas_A
Berichten: 2326
Juridisch actief: Nee

#3 , 13 mei 2023 10:43

Je kan niet op voorhand inschatten hoe de rechter gaat oordelen over overmacht.

Strikt gezien moest de renovatie al gedaan zijn. Daar hebt u gelijk in. Er zijn wel wat punten die ik in verdediging zou aanhalen ten voordele van de Kerkfabriek:

- Ziekte voorzitter die de coördinatie moest doen
- Corona-periode in het algemeen (populair argument voor overmacht in eender welke context)
- Prijsstijgingen bouwmaterialen en beschikbaar budget
- Vocht in muur werd al behandeld om verdere schade te beperken, wat moeilijker kon als u er woonde
- Niet opnieuw verhuurd, wat wel het geval zou zijn als ze u met een vals excuus zouden buiten zetten

Reclame

bosprocureur
Berichten: 6858

#4 , 13 mei 2023 10:57

Misschien is het beter een compromis na te streven via een verzoening bij de vrederechter ? Is goedkoper, vlotter, en komt beter over; maar tegenpartij is niet verplicht op uw verzoek in te gaan.

Terug naar “Huren”