opzeg huur korte duur die niet op de 1ste dag van de maand startte

StijnT
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

opzeg huur korte duur die niet op de 1ste dag van de maand startte

#1 , 11 mei 2023 10:07

Goeiemorgen,

Ik heb een huurovereenkomst afgesloten voor een appartement met een duur één jaar aanvang nemende op 22/08/2022.
Nu wil ik de huurovereenkomst stopzetten tegen het einde van de 1-jarige huurperiode.

Blijkbaar krijg ik tegenstrijdige informatie :

1. er dient een opzeg te worden gedaan van 3 maanden voor de einddatum van de overeenkomst (21/08/2023) wat dus zou willen zeggen dat ik ten laatste op 20/05/2023 een aangetekend schrijven dien op te sturen naar de verhuurder om deze op tijd te laten toekomen.

2. de makelaar zegt dat alle opzeggingen telkens beginnen te lopen vanaf de 1ste dag van de maand die volgt op de maand tijdens welke de opzegging wordt gedaan.

In het geval van punt 2 zou ik dus nooit mijn opzeg kunnen doen tegen 21/08/2023 maar dan wel bv. tegen 31/08/2023 waardoor ik dan waarschijnlijk ook in een huurovereenkomst van lange duur terecht ben gekomen en met een boete van 2 maanden huur zit!?

Iemand die hierover meer weet of mij de verwijzing in het burgerlijk wetboek kan geven?

Dank bij voorbaat,
Stijn

CityBird
Berichten: 794

#2 , 11 mei 2023 12:42

De makelaar heeft het bij het rechte eind. Is niet het burgerlijk wetboek maar Vlaamse huurwetgeving.

https://www.vlaanderen.be/einde-en-opze ... urcontract

Reclame

Terug naar “Huren”