EPC attest betwisten

mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

Re: EPC attest betwisten

#16 , 14 mei 2023 11:29

e=1683909237 user_id=33762]
mijn kelder en zolder zijn ook niet verwarmd en ik hen C attest (op het randje van een B attest)

mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#17 , 14 mei 2023 11:30

Waarom blijf je er dan wonen?????

FreelancerIT
Topic Starter
Berichten: 1206

#18 , 14 mei 2023 19:36

1200 € per maand voor een gewoon huis kan je bezwaarlijk een lagere prijs noemen...

Dat is goedkoop in een stad waar er geen woningen beschikbaar zijn.
Onzin... overige huizen in deze buurt zijn een stuk goedkoper...
Stad Antwerpen verhuurt geen rommel. Je moet eens de jaarrekening van AG Vespa opzoeken op companyweb.
Je zal verschieten van de financiële slagkracht die uw verhuurder heeft.
Je kan ook eens kijken in de lijst van bestuurders. Als je denkt dat die mensen betrokken zijn bij krotverhuur, denk dan maar eens twee keer na.
Als de huur toch te veel zou zijn dan kan je nog altijd gemakkelijk verhuizen.
Ik weet niet in welke buurt dat je woont, maar een huurhuis is een zeldzaamheid in Antwerpen. Het zijn allemaal appartementen. Er staan voor de moment op immoweb, 8 huizen te huren met postcode 2000, de goedkoopste woning kost 1400 euro.
AG Vespa is mijn huisbaas... Ik weet wat ze verhuren. :-) Ik weet ook hoe betrouwbaar ze zijn.

Ik weet ook wat er zoal te huur staat in de buurt, en rond de buurt... En die gaan voor minder dan 1200 €...

Ik weet er hier alleen al 2-3 te huur staan, voor rond de 8-900 €...

Reclame

FreelancerIT
Topic Starter
Berichten: 1206

#19 , 14 mei 2023 20:26

Ik wou eigenlijk mijn vorig bericht editeren, dit ging echter jammer genoeg niet meer. Dus plaats ik tekst even in deze extra post. Zou 1 van de moderators mijn vorige post kunnen verwijderen?
1200 € per maand voor een gewoon huis kan je bezwaarlijk een lagere prijs noemen...

Dat is goedkoop in een stad waar er geen woningen beschikbaar zijn.
Onzin... overige huizen in deze buurt zijn een stuk goedkoper...
Stad Antwerpen verhuurt geen rommel. Je moet eens de jaarrekening van AG Vespa opzoeken op companyweb.
Je zal verschieten van de financiële slagkracht die uw verhuurder heeft.
Je kan ook eens kijken in de lijst van bestuurders. Als je denkt dat die mensen betrokken zijn bij krotverhuur, denk dan maar eens twee keer na.
Als de huur toch te veel zou zijn dan kan je nog altijd gemakkelijk verhuizen.
Ik weet niet in welke buurt dat je woont, maar een huurhuis is een zeldzaamheid in Antwerpen. Het zijn allemaal appartementen. Er staan voor de moment op immoweb, 8 huizen te huren met postcode 2000, de goedkoopste woning kost 1400 euro.
Ik denk dat je mij verkeerd hebt begrepen. Ik woon zeker niet in een krotwoning. :-) We wonen hier bovendien erg mooi en aangenaam. De hoofdreden waarom de meeste mensen die hier huren willen blijven.

Er zijn echter aan alle huizen hier een aantal mankementen waar al jaren niets aan gedaan wordt, soms op het absurde na. Zo heeft 1 van mijn buren zijn huurhuis onbewoonbaar laten verklaren vanwege vochtproblemen, gezien de Stad er niets aan wou doen. Op dat moment bedroeg de huur daar rond de 1300 €.

Onlangs vernam ik dat de huur momenteel niet mag verhoogd worden als er geen gunstig EPC kan worden afgeleverd. 1 buur kreeg geen gunstig EPC, een ander huis, waar nog meer mankementen aan waren, kreeg wel een gunstig EPC.

Vandaar mijn vraag. Hoe kan een huis met enkele beglazing, zonder deftige isolatie ooit een gunstig EPC krijgen? Mijn vader heeft onlangs zijn huis verkocht daar hij binnen x jaar de isolatie moest laten aanpassen, een investering van ettelijke duizenden euros. Als al die normen telkens maar verzwaard worden, we langs alle kanten te horen krijgen hoe essentieel al die zaken zijn... hoe kan een woning dat daar totaal niet aan voldoet dan een gunstig EPC krijgen?

De andere kant van het verhaal is de in mijn ogen bevreemdende houding dat dit hier allemaal "goedkoop" zou zijn. Ik heb in deze buurt zeker 2-3 huurhuizen te huur zien staan voor rond de 8-900 € per maand. Een beetje verder vallen de prijzen nog meer naar beneden. Ik woon nu wel in een buurt met redelijk wat beschermde gebouwen, dus neem ik aan dat ze de historische waarde van die panden mee in de huurprijs verrekenen.

Uw opmerking betreffende de financiële slagkracht van de Stad Antwerpen zal zeker wel kloppen, alleen lijkt de Stad nu meer interesse te hebben in de vergroening van de straten, dan in het uitvoeren van reparaties aan hun eigendommen.

Wat ook niet helpt hier is dat elke wijziging of verbouwing hier op voorhand moet worden gepland en aangevraagd gezien de historische waarde van de panden. De daken hier zijn daar een voorbeeld van.

Een 2 jaar terug hebben ze hier andere werken uitgevoerd, deze zijn meerdere malen stilgelegd daar ze op iets onverwachts waren gestoten en de historische dienst van de Stad moest telkens komen kijken.

De overlast van dergelijke zaken is niet te onderschatten en word op geen enkele manier gecompenseerd.

Al wat ik eigenlijk vraag is dat de zaken volgens de regels worden gedaan, en daar stel ik me nu wat vragen bij.

FreelancerIT
Topic Starter
Berichten: 1206

#20 , 14 mei 2023 21:02

Ik wou eigenlijk mijn vorig bericht editeren, dit ging echter jammer genoeg niet meer. Dus plaats ik tekst even in deze extra post. Zou 1 van de moderators mijn vorige post kunnen verwijderen?
1200 € per maand voor een gewoon huis kan je bezwaarlijk een lagere prijs noemen...

Dat is goedkoop in een stad waar er geen woningen beschikbaar zijn.
Onzin... overige huizen in deze buurt zijn een stuk goedkoper...
Stad Antwerpen verhuurt geen rommel. Je moet eens de jaarrekening van AG Vespa opzoeken op companyweb.
Je zal verschieten van de financiële slagkracht die uw verhuurder heeft.
Je kan ook eens kijken in de lijst van bestuurders. Als je denkt dat die mensen betrokken zijn bij krotverhuur, denk dan maar eens twee keer na.
Als de huur toch te veel zou zijn dan kan je nog altijd gemakkelijk verhuizen.
Ik weet niet in welke buurt dat je woont, maar een huurhuis is een zeldzaamheid in Antwerpen. Het zijn allemaal appartementen. Er staan voor de moment op immoweb, 8 huizen te huren met postcode 2000, de goedkoopste woning kost 1400 euro.
Ik denk dat je mij verkeerd hebt begrepen. Ik woon zeker niet in een krotwoning. :-) Voor ons was (is) dit huis eigenlijk een droomwoning, een pand met 100den jaren aan geschiedenis, alles nog in een klasieke stijl... alles waar we van houden. De Stad is tot op heden altijd een redelijke huisbaas gebleven, zo dat ik met de Corona periode een tijd lang in zware financiële problemen, en hebben ze ons ondanks alles met rust gelaten. Iets waar ik ze tot op heden dankbaar voor ben...

Er zijn echter aan alle huizen hier een aantal mankementen waar al jaren niets aan gedaan wordt, soms op het absurde na. Zo heeft 1 van mijn buren zijn huurhuis onbewoonbaar laten verklaren vanwege vochtproblemen, gezien de Stad er niets aan wou doen. Op dat moment bedroeg de huur daar rond de 1300 € (6 jar geleden, de huur zou nu denkelijk eerder rond de 1500 € gelegen hebben met de indexaanpassingen).

Onlangs vernam ik dat de huur momenteel niet mag verhoogd worden als er geen gunstig EPC kan worden afgeleverd. 1 buur kreeg geen gunstig EPC, een ander huis, waar nog meer mankementen aan waren, kreeg wel een gunstig EPC.

Vandaar mijn vraag. Hoe kan een huis met enkele beglazing, zonder deftige isolatie ooit een gunstig EPC krijgen? Mijn vader heeft onlangs zijn huis verkocht daar hij binnen x jaar de isolatie moest laten aanpassen, een investering van ettelijke duizenden euros. Als al die normen telkens maar verzwaard worden, we langs alle kanten te horen krijgen hoe essentieel al die zaken zijn... hoe kan een woning dat daar totaal niet aan voldoet dan een gunstig EPC krijgen?

De andere kant van het verhaal is de in mijn ogen bevreemdende houding dat dit hier allemaal "goedkoop" zou zijn. Ik heb in deze buurt zeker 2-3 huurhuizen te huur weten staan voor rond de 8-900 € per maand. Een beetje verder vallen de prijzen nog meer naar beneden. Ik woon nu wel in een buurt met redelijk wat beschermde gebouwen, dus neem ik aan dat ze de historische waarde van die panden mee in de huurprijs verrekenen.

Uw opmerking betreffende de financiële slagkracht van de Stad Antwerpen zal zeker wel kloppen, alleen lijkt de Stad nu voornamelijk in te zetten op het vergroenen van de straten. Over de zin en onzin daarvan kan ik boeken schrijven...

Wat ook niet helpt hier is dat elke wijziging of verbouwing hier volgens heel strenge regels dient te worden ingepland en goedgekeurd. Zo zijn ze al meer dan 2 jaar bezig voor het inplannen van het aanleggen van nieuwe daken.

Om nog maar te zwijgen van de impact van onverwachte ontdekkingen. Een paar jaar terug werden hier op het domein rioleringswerken uitgevoerd. Deze duurden bijna het dubbele van wat er oorspronkelijk verwacht werd. De reden? Problemen met de aannemer, en... bij het uitgraven kwamen de werklui uit op structuren waarvan niets stond aangegeven op de plannen. De werken werden een paar weken stilgelegd tot de Historische dienst van de Stad poolshoogste kwam nemen.

De Stad doet zeker zijn best, maar De overlast van dergelijke zaken is niet te onderschatten. En, uiteraard worden wij hiervoor op geen enkele manier gecompenseerd.

Dit jaar is er sprake van het opstellen van EPC certificaten en hoorde ik van mijn buren tegenstrijdige verhalen. Dus leek het mij verstandig om me zelf even te informeren naar dit hele verhaal, en stelde ik er hier een vraag over.

Ik heb me duidelijk iets te agressief opgesteld, waardoor een aantal leden een verkeerde indruk kregen, waarvoor mijn excuses.

PS: Waarom kan ik mijn post na het plaatsen niet meer aanpassen? Dit was vroeger toch wel mogelijk?

NatD
Berichten: 427
Juridisch actief: Nee

#21 , 15 mei 2023 02:04

Ik wou eigenlijk mijn vorig bericht editeren, dit ging echter jammer genoeg niet meer. Dus plaats ik tekst even in deze extra post. Zou 1 van de moderators mijn vorige post kunnen verwijderen?



PS: Waarom kan ik mijn post na het plaatsen niet meer aanpassen? Dit was vroeger toch wel mogelijk?
Dat kan nog steeds, maar slechts gedurende enkele minuten nadat je je post geplaatst hebt.

FreelancerIT
Topic Starter
Berichten: 1206

#22 , 15 mei 2023 03:08

Ik wou eigenlijk mijn vorig bericht editeren, dit ging echter jammer genoeg niet meer. Dus plaats ik tekst even in deze extra post. Zou 1 van de moderators mijn vorige post kunnen verwijderen?



PS: Waarom kan ik mijn post na het plaatsen niet meer aanpassen? Dit was vroeger toch wel mogelijk?
Dat kan nog steeds, maar slechts gedurende enkele minuten nadat je je post geplaatst hebt.
Ah, verklaart.

KJ86
Berichten: 2663

#23 , 15 mei 2023 22:30

Vandaar mijn vraag. Hoe kan een huis met enkele beglazing, zonder deftige isolatie ooit een gunstig EPC krijgen? Mijn vader heeft onlangs zijn huis verkocht daar hij binnen x jaar de isolatie moest laten aanpassen, een investering van ettelijke duizenden euros. Als al die normen telkens maar verzwaard worden, we langs alle kanten te horen krijgen hoe essentieel al die zaken zijn... hoe kan een woning dat daar totaal niet aan voldoet dan een gunstig EPC krijgen?
Het heeft voornamelijk met de grootte van de verliesoppervlaktes te maken. Stel nu dat je een gesloten bebouwing vindt, die langs drie kanten aangebouwd is en bestaat uit vier bouwlagen, hetgeen bestaat in Antwerpen. Het enige dat warmte kan verliezen is de vloer, dak en voorgevel.
Je vindt diezelfde woning in bruikbare vloeroppervlakte op den buiten, 4 gevels, een dak en vloer met maar één bouwlaag. Kan je u dan voorstellen, hoeveel meer verliesoppervlakte de laatste woning heeft.

De overheid heeft daarom de vrijstellingen gegeven voor dakisolatie en dubbel glas als het epc van de woning laag genoeg is. Het is immers veel gemakkelijker en dus ook goedkoper om de zoldervloer van de bungalow vol te spuiten met isolatie dan een historisch dak op een correcte manier te isoleren. Bovendien zal de eerste oplossing ook meer CO2 reduceren. Op termijn zal er alles aan moeten geloven maar eerst het laaghangend fruit plukken.

Oriëntatie heeft er ook mee te maken en misschien heeft de woning een modernere cv-ketel. Je zal het wel zien als je uw epc krijgt. Je kan eigenlijk alles narekenen.

Terug naar “Huren”