EPC attest betwisten

FreelancerIT
Topic Starter
Berichten: 1206

EPC attest betwisten

#1 , 08 mei 2023 00:05

Heren,
Dames,

Ik huur een 16de eeuwe woning van de Stad Antwerpen. Het huis op zich is mooi & gezellig, maar is verre van in orde. Zo is er geen isolatie, er is geen dubbele beglazing, zitten wij met gat in een dak dat er blijkbaar al van in WWII in zit, ....

De Stad vraagt - denkelijk vanwege de historische waarde - een mooi maandelijks bedrag voor dit pand en uiteraard... jaarlijks geïndexeerd... Op 7 jaar tijd iets meer dan 200 €.

Dit jaar mogen ze niet indexering zonder eerst een EPC certificaat te bekomen en om te mogen indexeren moet dat certifcaat blijkbaar binnen bepaalde grenzen liggen. Nu... dit huis zou hier normaliter nooit aan mogen voldoen, maar.. we hebben vernomen dat een ander huis er plots wel aan zou voldoen, terwijl ook daar niets geïsoleerd is bijv.

Nu zou ik dus na de certifiëring graag een stuk voor de deur willen hebben en desnoods een 2de certificatie zelf laten aanvragen.

Maar... mag dat zo maar? Kan ik tegen het EPC van de stad in gaan?

mava105
Berichten: 22283
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 08 mei 2023 10:55


Nu zou ik dus na de certifiëring graag een stuk voor de deur willen hebben en desnoods een 2de certificatie zelf laten aanvragen.

Het is en stok ACHTER de deur

CityBird
Berichten: 797

#3 , 08 mei 2023 14:03

Wat is de totale huurprijs nu?

Reden dat ik dit vraag is dat als je daar wil blijven wonen en de huurprijs (ver) onder de marktprijs ligt je immers moet oppassen dat je jezelf niet in de voet schiet.

Bezint daarom eer je begint. De verhuurder kan immers onder bepaalde voorwaarden de huurovereenkomst verbreken, zeker als daar gigantische investeringen moeten worden gedaan om dat pand op huidige normen te brengen.

Reclame

FreelancerIT
Topic Starter
Berichten: 1206

#4 , 08 mei 2023 17:53

Ik betaal nu bijna 1200,00 € per maand.

Ze krijgen het gros van de huizen niet verhuurd aan de prijs die ze willen vragen, zo hebben ze de prijs van een huis waar ze voorheen 1500,00 € per maand vroegen moeten verlagen naar onder de 1000,00 €.

Denk niet dat we onder de marktwaarde zitten, maar ik zou - eerlijk gezegd - ook niet weten hoe dit best na te gaan.

De huizen hier zijn zeker voor verbetering vatbaar:
  • Er zit vocht in de muren.
  • Het dak is aan vervanging toe
  • Er is hier niks van isolatie en enkele beglazing
  • ...
Er komt "binnenkort" een ronde van verbouwingen aan waarbij ze de daken gaan vernieuwen. Maar wanneer? Niemand die het weet.

Om op mijn vraag terug te komen: Het is dus mogelijk?

FreelancerIT
Topic Starter
Berichten: 1206

#5 , 08 mei 2023 17:54


Nu zou ik dus na de certifiëring graag een stuk voor de deur willen hebben en desnoods een 2de certificatie zelf laten aanvragen.

Het is en stok ACHTER de deur
Ik dank u voor deze noodzakelijke rectificatie.

KJ86
Berichten: 2663

#6 , 08 mei 2023 18:46

Geld en tijdverspilling om zelf een epc te laten opmaken. Je kan het epc gewoon nakijken. Het is niet moeilijk als je een rijwoning hebt met een achtergevel en een voorgevel.

Je moet de oppervlaktes meten en kijken of dat ze overeenkomen. Je kan dat ruw meten, je zal het snel genoeg zien of dat het overeenkomt. Hou er wel rekening mee dat een epc laag kan zijn omdat alle muren met de buren geen verliesoppervlaktes zijn.

Oh ja, dat huis dat een lagere prijs verhuurd is, zal gewoon aan een svk gegeven zijn.

artemis
Berichten: 3294

#7 , 08 mei 2023 22:46

Gaat het om een geklasseerd gebouw?

FreelancerIT
Topic Starter
Berichten: 1206

#8 , 08 mei 2023 23:44

Ja, het is een huis waarvan het gebouw uit de 16de eeuw dateert.

FreelancerIT
Topic Starter
Berichten: 1206

#9 , 12 mei 2023 17:09

Geld en tijdverspilling om zelf een epc te laten opmaken. Je kan het epc gewoon nakijken. Het is niet moeilijk als je een rijwoning hebt met een achtergevel en een voorgevel.

Je moet de oppervlaktes meten en kijken of dat ze overeenkomen. Je kan dat ruw meten, je zal het snel genoeg zien of dat het overeenkomt. Hou er wel rekening mee dat een epc laag kan zijn omdat alle muren met de buren geen verliesoppervlaktes zijn.

Oh ja, dat huis dat een lagere prijs verhuurd is, zal gewoon aan een svk gegeven zijn.
Ik vermoed dat er wel wat meer bij komt te kijken dan de voorgevel en de achtergevel...
  • We zitten hier met enkele beglazing
  • In het huis mankeren 2 deuren waardoor 2 kamers moeilijk zijn te verwarmen
  • Het dak is aan vervanging toe, en wij hebben er zelfs een gat dat er al jaren en jaren zit.
  • Er is NERGENS isolatie
  • 1200 € per maand voor een gewoon huis kan je bezwaarlijk een lagere prijs noemen...

FreelancerIT
Topic Starter
Berichten: 1206

#10 , 12 mei 2023 17:13

Oh ja, dat huis dat een lagere prijs verhuurd is, zal gewoon aan een svk gegeven zijn.
Het huis werd eerst aangeboden aan 1500 € per maand, na een paar maand is het dan verlaagd naar onder de 1000 €. Verhuurd aan een koppel dat na 2-3 maand ook zijn biezen pakte en weg is gegaan.

Sinds een maand woont er een nieuw koppel in.

Wat bedoelt u met "een svk gegegen"?

Hier zijn nog huizen te huren, waarvan 1 voor 2000 € per maand... krijgen ze ook niet verhuurd...

KJ86
Berichten: 2663

#11 , 12 mei 2023 18:33

We zitten hier met enkele beglazing

Raamopeningen zijn klein in woningen van de 16de eeuw, weinig verliesoppervlakte. Je kan de vierkante meters zelf nameten en vergelijken met de epc-deskundige.

In het huis mankeren 2 deuren waardoor 2 kamers moeilijk zijn te verwarmen

Dat doet er niet toe bij de berekening van een epc. Er wordt vanuit gegaan dat alle ruimtes verwarmd worden. Je kan dus geen warmteverlies hebben binnen het beschermd volume.

Het dak is aan vervanging toe, en wij hebben er zelfs een gat dat er al jaren en jaren zit.

Het dak weegt het zwaarste door bij een epc, daar kan veel verloren of gewonnen worden. Als je veel bouwlagen hebt, heb je veel bruikbare vloeroppervlakte in verhouding met het dakoppervlakte. Dan kan het wel resulteren in een gunstig epc. Met de stelling van Pythagoras kan je het dakoppervlakte eenvoudig nameten.

Er is NERGENS isolatie

Doet er niet toe als het grootste deel van de woning aangebouwd is.

1200 € per maand voor een gewoon huis kan je bezwaarlijk een lagere prijs noemen...

Dat is goedkoop in een stad waar er geen woningen beschikbaar zijn.

SVK is gelijk aan sociaal verhuurkantoor. Zij huren aan een lagere prijs met huurgarantie en verhuren door aan mensen met een lager inkomen.

NatD
Berichten: 428
Juridisch actief: Nee

#12 , 12 mei 2023 20:04


SVK is gelijk aan sociaal verhuurkantoor. Zij huren aan een lagere prijs met huurgarantie en verhuren door aan mensen met een lager inkomen.
Maar de woning moet wel conform zijn vooraleer je het verhuurt aan een SVK. Ik denk dat dat hier niet het geval is ...

bosprocureur
Berichten: 6861

#13 , 13 mei 2023 09:25

Mag een SVK dan überhaupt een woning in huur nemen, die van bij de aanvang niet conform is ? Ik dacht dat ze normaal van bij de aanvang een conformiteitsattest vragen/eisen ?

FreelancerIT
Topic Starter
Berichten: 1206

#14 , 13 mei 2023 22:09

We zitten hier met enkele beglazing

Raamopeningen zijn klein in woningen van de 16de eeuw, weinig verliesoppervlakte. Je kan de vierkante meters zelf nameten en vergelijken met de epc-deskundige.
Wij wonen in een structuur die uit de 16de eeuw dateert. De huizen zijn door de eeuwen heen gebouwd in een gebouw dat vroeger eigenlijk een opslagplaats is. De huurders mochten tot de jaren 80 eigenlijk hun gang gaan, waardoor bijvoorbeeld de ramen vrij hoog zijn, die dateren niet uit de 16de eeuw...

Ik vermoed dat dit wel een verschil gaat maken voor het EPC?
In het huis mankeren 2 deuren waardoor 2 kamers moeilijk zijn te verwarmen

Dat doet er niet toe bij de berekening van een epc. Er wordt vanuit gegaan dat alle ruimtes verwarmd worden. Je kan dus geen warmteverlies hebben binnen het beschermd volume.
De voordeur sluit ook niet duidelijk af, de trappenhal wordt niet verwarmd, de zolder wordt niet verwarmd, de kelder ook niet... denk niet dat ze zo maar blindelings uitgaan van dat alle ruimtes verwarmd worden. Dat zou de waarden van dat EPC certifcaat bijna 0 maken.
Het dak is aan vervanging toe, en wij hebben er zelfs een gat dat er al jaren en jaren zit.

Het dak weegt het zwaarste door bij een epc, daar kan veel verloren of gewonnen worden. Als je veel bouwlagen hebt, heb je veel bruikbare vloeroppervlakte in verhouding met het dakoppervlakte. Dan kan het wel resulteren in een gunstig epc. Met de stelling van Pythagoras kan je het dakoppervlakte eenvoudig nameten.
Dan zou dit EPC niet gunstig mogen zijn.
Er is NERGENS isolatie

Doet er niet toe als het grootste deel van de woning aangebouwd is.
Wel, het ziet uit als rijtjeshuizen, maar oorpronkelijk was het 1 grote opslagplaats... verbouwd zou een juistere omschrijving zijn.
1200 € per maand voor een gewoon huis kan je bezwaarlijk een lagere prijs noemen...

Dat is goedkoop in een stad waar er geen woningen beschikbaar zijn.
Onzin... overige huizen in deze buurt zijn een stuk goedkoper...
SVK is gelijk aan sociaal verhuurkantoor. Zij huren aan een lagere prijs met huurgarantie en verhuren door aan mensen met een lager inkomen.
Onze huisbaas is de Stad Antwerpen, om de huurprijzen hier te betalen kan je geen laag inkomen hebben...

Als bediende zou ik dit bijvoorbeeld nooit hebben kunnen betalen.

Het SVK verhaal is hier dus niet van toepassing.

KJ86
Berichten: 2663

#15 , 13 mei 2023 22:53

1200 € per maand voor een gewoon huis kan je bezwaarlijk een lagere prijs noemen...

Dat is goedkoop in een stad waar er geen woningen beschikbaar zijn.
Onzin... overige huizen in deze buurt zijn een stuk goedkoper...
Stad Antwerpen verhuurt geen rommel. Je moet eens de jaarrekening van AG Vespa opzoeken op companyweb.
Je zal verschieten van de financiële slagkracht die uw verhuurder heeft.
Je kan ook eens kijken in de lijst van bestuurders. Als je denkt dat die mensen betrokken zijn bij krotverhuur, denk dan maar eens twee keer na.
Als de huur toch te veel zou zijn dan kan je nog altijd gemakkelijk verhuizen.
Ik weet niet in welke buurt dat je woont, maar een huurhuis is een zeldzaamheid in Antwerpen. Het zijn allemaal appartementen. Er staan voor de moment op immoweb, 8 huizen te huren met postcode 2000, de goedkoopste woning kost 1400 euro.

Terug naar “Huren”