Verhuurder komt met nieuw EPC attest om huur te kunnen indexeren

Roger A
Topic Starter
Berichten: 36

Verhuurder komt met nieuw EPC attest om huur te kunnen indexeren

#1 , 30 apr 2023 02:11

Hallo, ik zit met een vraag aangaande nieuw EPC attest, het is een redelijk lang verhaal dat ik ga proberen beknopt te vertellen.
Ik woon op mijn huidig adres sinds 2016 en de huidige eigenaar is mijn 2de huisbaas, die heeft dit pand gekocht hebben van mijn eerste huisbaas als opbrengsteigendom.
Ik heb in 2016 een 3_6_9 contract getekend dat raar maar waar niet geregistreerd blijkt te zijn en met mijn huidige huisbaas heb ik geen nieuw contract ondertekend. Ik had destijds een mondelinge afspraak met die huisbaas dat hij niet jaarlijks zou indexeren als ik correct betaal, wat ook gebeurde, ik heb steeds dezelfde prijs betaald en ook aan de huidige verhuurder heb ik 2 jaar lang hetzelfde betaald, maar nu hebben ze wel een indexaanpassing doorgevoerd en zijn ze vertrokken van het indexcijfer van 2016 en berekenen ze daar hun huurindex op toe en dat zou in totaal 20% zijn. Nu ben ik gaan uitzoeken wat wettelijk kan/mag en of alle voorwaarden daarvoor voldaan zijn, en kwam ik te weten dat die aanpassing afhangt van het EPC certificaat en hier begint het geschil. Ik heb van de eerste verhuurder een EPC certificaat gehad met waarde 423, dus nu is dat een E wat betekend da er geen indexaanpassing mag gebeuren iets wat de huisbaas ook weet en heeft ze een nieuw EPC laten opmaken en is dit volgens dat nieuw attest epc234 of C en mag ze dat wel, maar hier ga ik niet mee akkoord want er zijn niet door de vorige, noch huidige eigenaar enige werken uitgevoerd die het EPC positief beïnvloeden, er staan op het nieuwe certificaat zaken op die niet kloppen, en dat gaat hoofdzakelijk over isolatiegegevens die gelogen zijn en dat aanvaard ik niet. Ik wil graag laten weten dat ik niet akkoord ga en dat dit attest onwaarheden bevat maar hoe pak ik dat het beste aan en wie moet ik allemaal aanschrijven/spreken.

justice speaker
Berichten: 217
Juridisch actief: Nee

#2 , 30 apr 2023 08:41

U kan altijd zelf een EPC attest laten opmaken bij twijfel, u betaald dat dan wel zelf.
Indexatie berekenen vanaf 2016 dat is juist u kan dat narekenen online met de index calculator, indexatie vragen dat kan vanaf de maand die volgt op de aanmaak van het nieuwe attest. Hij kan dan geen 3 maanden teruggaan, want toen had hij nog geen geldig EPC attest.
DEMOCRATIE = De eerlijke verdeling van de ontevredenheid.

bosprocureur
Berichten: 6854

#3 , 30 apr 2023 09:55

je zal moeilijk twee keer dezelfde EPC waarde tegenkomen voor hetzelfde pand. Moeilijk te begrijpen misschien, maar dat is nu eenmaal de realiteit.

Maar een verschil van 432 naar 234 , dat is toch wat van het goede teveel. Eén van die attesten, of beide, zal m.i. betwistbaar zijn.

Toch eens laten controleren? https://www.vlaanderen.be/energiepresta ... er-een-epc

Hou uw verhuurder wèl op de hoogte, en houd er rekening mee dat die indexatie misschien, heel misschien, toch terecht is, zeker voor wat de periode na vaststelling van het jongste EPC attest betreft.

Reclame

KJ86
Berichten: 2663

#4 , 30 apr 2023 20:02

er staan op het nieuwe certificaat zaken op die niet kloppen, en dat gaat hoofdzakelijk over isolatiegegevens die gelogen zijn en dat aanvaard ik niet.
Hoe kan je dat weten? Isolatie is zelden zichtbaar!

Franciscus
Berichten: 38592

#5 , 30 apr 2023 20:26

Bij mijn weten moet worden nagegaan of er isolatie is.
Ofwel door de facturen door een professioneel geplaatst ofwel door het kunnen opmeten door de EPC deskundige.
Dus als er ondertussen niets is gewijzigd - dakisolatie - dubbel of driedubbel glas ..stel ik me toch vragen.

EPC gemene delen in een appartementsgebouw prijs gevraagd bij drie firma ging van €1500 tot 5000
EPC voor enkele appartementen boven elkaar gelegen app in het midden van het gebouw met zelfde type van dubbel glas in ramen daar zaten verschillen op van 200 punten.
Waren verschillende 'deskundigen' die dit kwamen doen vorig jaar.
Ook raar een firma die nog eigenaar was van +10 appartementen die die nu verkocht werden hadden - ook al waren ze gelegen langs de buitenkant en de Noord kant (met spleten in de buitenschil) een beter EPC dan die in het midden en appartementen hadden zelfs nog enkel glas.

KJ86
Berichten: 2663

#6 , 01 mei 2023 10:12

Dat klopt maar de huurder kan het niet weten, voor een dergelijk terugval moet je denken aan dakisolatie, muurisolatie of vloerisolatie. Ramen vervangen in een appartement heeft weinig impact op het epc.

Het kan dat de nieuwe eigenaar een kaft met facturen heeft gekregen van de oude eigenaar en op die manier het energieprestatiecertificaat heeft geüpdatet. Je moet er ook rekening mee houden dat er heel veel Vlamingen lacherig gedaan hebben over het epc in het verleden. Nu dat er sancties (indexering en renovatieplicht) aan gekoppeld zijn, wordt het document opeens belangrijk en veel correcter opgemaakt. Als je isolatie hebt zitten, ga je er alles aan doen om het te bewijzen!

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#7 , 01 mei 2023 16:03

Heb een nieuw EPC van midden vorig jaar. 25 jaar geleden heb ik zelf mijn dak geïsoleerd. Deskundige heeft er GEEN rekening mee gehouden, omdat het niet meer zichtbaar is, en niet zichtbaar kan gemaakt worden zonder te breken. De isolatie die ik destijds zelf aanbracht voldeed aan de eisen van toen, en werd aangebracht tussen de kepers. Op die kepers dat een plafond in gipsplaten. Een paar jaar geleden liet ik een nieuw dak plaatsen, met isolatie aan de buitenzijde.
Daar had ik attest en factuur van. Er werd toen 8 cm extra isolatie geplaatst in PU schuimplaten
Deskundige heeft dus geen rekening gehouden met de 6 cm glaswol die er reeds zat aan de binnenzijde. Spijtig genoeg had ik toen geen foto's genomen en facturen van het materiaal heb ik niet zolang bijgehouden.

bosprocureur
Berichten: 6854

#8 , 01 mei 2023 16:51

Dan zal er niet anders opzitten dan voorzichtig, zonder vitale delen te beschadigen, een gaatje te boren, en met een cameraatje vast te (laten) stellen welke isolatie , en hoe dik, gebruikt werd ? Als hiermee aantoonbaar het magische cijfer onder de 400 kan komen, is hete probleem toch opgelost, minstens voor enkele jaren ? Of ben ik te naïef, en verlies ik belangrijke zaken uit het oog ?

Thomas Morus
Berichten: 5926
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#9 , 01 mei 2023 16:54

Het is het laatste epc dat telt.
Als huurder er niet mee akkoord is moet hij dat weerleggen.
Niet de verhuurder, die hoeft niets te doen. Hij heeft immers een rechtsgeldig attest dat beantwoord aan de eisen van de wetgever.
Het is niet de verhuurder die de bekwaamheid van de epc "deskundige" moet testen. Dat is de rol van de overheid.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Jo23
Berichten: 379
Juridisch actief: Nee

#10 , 01 mei 2023 18:05

Beste,

Vraag aan de nieuwe eigenaar de EPC code en EPC nummer van het attest waar hij zich op baseert. Die is uniek voor elk EPC attest. Als je een wooneenheid te huur of te koop zet, moet de eigenaar zowel het EPC label als de EPC code vermelden.

Probeer dit ook te doen met het vorige EPC met de minder goede score.

Kijk na of je zelf kan zien op basis van welke gegevens het EPC plots miraculeus van waarde 423 naar waarde 234 werd bepaald.

Zoals Bosprocureur terecht stelt is een verschil van 432 naar 234, wat van het goede teveel. Dit kan enkel bereikt worden door de muren, plafonds of vloeren grondig aan te pakken (isolerende laag, koudebruggen vermijden).

Het is overigens ook zeer verdacht dat twee keer dezelfde cijfers maar in een andere volgorde het EPC weergeven.

Je kan best een klacht indienen en alle gegevens waarover je beschikt overmaken aan de toezichthouder:

https://www.vlaanderen.be/energiepresta ... er-een-epc

Kijk tenslotte even na vanaf welke datum er ook een EPC voor de gemeenschappelijke delen van het gebouw verplicht is.

https://www.vlaanderen.be/epc-van-de-ge ... entsgebouw

Terug naar “Huren”