Opzeghuur

saidkaaouach
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Opzeghuur

#1 , 27 apr 2023 11:44

Dag iedereen

Ik heb even een vraag over de opzeg van mijn huurcontract. Ik heb een jaar huurcontract getekend en ondertussen zit ik aan mijn derde jaar (net begonnen). Ik heb op 3 april mijn huurcontract opgezegd en heb te kennen gegeven aan mijn huisbaas dat ik vroeger moet vertrekken.

Ik vraag mij nu af of april mee telt in de opzegperiode? 3 april was de eerste werkdag van de maand april.
De tweede vraag, ik zie dat de huisbaas het appartement nog niet gepubliceerd is terwijl hij weet dat ik vroeger het appartement moet verlaten. Heb ik als huurder het recht dat mijn huisbaas moet meewerken om vroeger een nieuwe huurder te vinden?

Alvast bedankt
Groeten

justice speaker
Berichten: 217
Juridisch actief: Nee

#2 , 27 apr 2023 18:34

Uw jaar huurcontract is door gebrek aan opzeg tegen het einde van het eerste jaar een contract van 9 jaar geworden.
Gezien u in het derde jaar zit en een opzeg hebt gegeven moet u opzeggen met 3 maanden en bijkomend
1 maand opzegvergoeding bijbetalen.
Dit alles onder voorbehoud dat uw contract werd geregistreerd. Is het niet geregistreerd dan kan u vertrekken zonder opzegtermijn en zonder opzegvergoeding.
DEMOCRATIE = De eerlijke verdeling van de ontevredenheid.

Thomas_A
Berichten: 2323
Juridisch actief: Nee

#3 , 27 apr 2023 20:20

Helemaal akkoord met de berekening van justice speaker.

Concreet zal de opzeg starten op 1 mei en lopen tot eind juli. Daarnaast is er zoals gezegd nog 1 maand extra vergoeding verschuldigd.

Uiteraard kiest de verhuurder zelf of en wanneer hij de woning opnieuw te huur zet. Het is logisch dat hij dit nog niet gedaan heeft, aangezien veel mensen op zoek zijn naar een woning waar ze snel kunnen intrekken.

Vroeger beëindigen van de opzeg is puur afhankelijk van goede wil van de verhuurder. Als u in ruil actief wil meezoeken naar een nieuwe huurder of bv. de rondleidingen doen kan dat, maar zet dan op voorhand de voorwaarden op papier. Ga ervan uit dat u alleen vervoegd kan vertrekken zonder vergoeding als de verhuurder bereid is om dit op voorhand op papier te zetten.

Reclame

Terug naar “Huren”