Onderverhuur of wissel van huurders

Klaasmans
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Onderverhuur of wissel van huurders

#1 , 26 apr 2023 14:53

Geachte forumleden

Hieronder vindt U een beknopte samenvatting vinden van de hele lijdensweg tussen onze huisbaas, de medehuurders en mezelf.

We zijn ingetrokken in een appartement te Gent op 11/06/2021.
J, M en mezelf zijn de huurders en V is de verhuurder. Het is een huurovereenkomst van 3 jaar.

Ik had graag met E, mijn vriendin, ingetrokken in juli 2023. Dit betekent dat ik mijn plaats opzeg in het contract.
Dit is perfect mogelijk conform het huurdecreet die opgesteld werd in 2019 door de Vlaamse overheid.
Kort samengevat kan ik mijn plaats afstaan wanneer er een nieuwe huurder voorgesteld wordt en wanneer die geaccepteerd wordt.
De nieuwe huurder kan quasi enkel geweigerd worden wanneer hij financieel insolvent is. In onze case is dit niet het geval.

Onze huisbaas weigert mij te ontslaan van mijn plichten als huurder door een reeds lopende rechtszaak tussen de vorige huurders.
De vorige huurders waren J, F en T. Er wordt schade betwist waardoor hun huurwaarborg nog altijd niet vrijgegeven is.
Wij hebben een intredende plaatsbeschrijving getekend waarop die schade vermeld stond. Mijn gezond boerenverstand vertelt mij dat wij het appartement in die staat ontvangen hebben en daar uiteindelijk niks mee te maken hebben.
De verhuurder vindt, gezien de amicale band tussen de vorige huurders en de huidige huurders, dat wij onderling mogen uitvechten wie er voor die schade mag opdraaien. Dat lijkt mij compleet onlogisch.

V laat wel toe dat ik onderverhuur aan de nieuwe huurder.
Als ik alles goed en wel bekijk impliceert onderverhuur dat mijn domicilie daar blijft staan. Logischerwijs ga ik mijn wettelijk adres verplaatsen naar het adres van mijn vriendin.
In dat geval zou er geen sprake kunnen zijn van onderverhuur behalve wanneer ik mijn domicilie laat staan op een plaats waar ik niet meer woon. (= domiciliefraude?)

Mij lijkt het allemaal redelijk simpel op te lossen, namelijk door een bijvoegsel op te stellen waarin vermeld staat dat ik het huurcontract verlaat en dat de nieuwe huurder mijn plaats overneemt.
Dat voorstel wordt echter geweigerd waardoor we eigenlijk niet opschieten.
Hangt het van mij af, ga ik naar het vredegerecht om de beslissing af te dwingen, maar daar gaan mijn medehuurders niet mee akkoord.
Ze zijn bang dat ze op straat zullen eindigen omdat V de overeenkomst zou beëindigen bij gerechtelijke stappen. Is dat iets waar we voor kunnen vrezen?

Mijn afspraken bij het huis van de justitie en huurdersbond leveren allemaal niks op.
Er wordt telkens beaamd wat voor moeilijk mens de huisbaas is, maar daar schiet ik niet mee op.

Bedankt voor jullie advies!

Met vriendelijke groet

Klaas

Thomas Morus
Berichten: 5932
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#2 , 26 apr 2023 15:31

"Onze huisbaas weigert mij te ontslaan van mijn plichten als huurder door een reeds lopende rechtszaak tussen de vorige huurders.
Daar staat u volledig buiten. Uw huisbaas is is een fantast.
Enkel de Vlaamse huurwetgeving is van tel en die is duidelijk..
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Reclame

Terug naar “Huren”