Een huisbaas pikt een stuk grond in van zijn huurder

Duym
Topic Starter
Berichten: 218
Juridisch actief: Nee

Re: Een huisbaas pikt een stuk grond in van zijn huurder

#16 , 24 apr 2023 05:52

In het contract kom ik nog rare zaken tegen. Zo staat er: De huurprijs beloopt xxxx € per maand te vermeerderen met een maandelijkse forfaitaire vergoeding van 250€. Nu lees ik in het contract dat alle mogelijke kosten, onkosten en taxen die geheven worden en zullen geheven worden door de overheid, voor de huurder zijn. Toen de huurder na verloop van tijd vroeg waarom dat die forfaitaire vergoeding zo hoog is, en over welke zaken het eigenlijk gaat, vermits hij alles zelf betaalt, antwoordde de huisbaas dat hij geen belasting moet betalen op die forfaitaire vergoeding en dat het de huurder niets uitmaakt. Dat laatste is echter gelogen, want als de huisbaas het contract opzegt scheelt hem dat in de te betalen vergoeding. En daarmee is de hele puzzel compleet: die huisbaas heeft met voorbedachte rade het perceel verhuurd met de bedoeling de huurder er uiteindelijk uit te zetten of weg te pesten. Naar verluidt is die huisbaas niet aan zijn proefstuk toe.

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#17 , 24 apr 2023 09:31

Moeilijk te zeggen.

Hou er rekening mee dat handelshuur niet dezelfde bescherming biedt dan een contract onder de Woninghuurwet.
[/quo

Hierop werd door TS nog geen antwoord gegeven. In een handelshuur is er veel meer mogelijk.
Zo schrijft TS dat verhuurder een pak heffingen en taksen op de huurder afschuift. Dat kan perfect in een handelshuur.

Duym
Topic Starter
Berichten: 218
Juridisch actief: Nee

#18 , 24 apr 2023 10:10

Moeilijk te zeggen.

Hou er rekening mee dat handelshuur niet dezelfde bescherming biedt dan een contract onder de Woninghuurwet.
[/quo

Hierop werd door TS nog geen antwoord gegeven. In een handelshuur is er veel meer mogelijk.
Zo schrijft TS dat verhuurder een pak heffingen en taksen op de huurder afschuift. Dat kan perfect in een handelshuur.
Bedankt voor de reactie,

Ja zeker kan dat, en dat betwist mijn kennis ook niet. Je kan zelfs in een contract overeenkomen dat alle kosten, ook degene die normaal gezien ten laste van de huisbaas zijn, volledig op de huurder verhaald worden, een kwestie van overeenkomst dus, maar het ging hier over een forfaitair bedrag 250€ (geïndexeerd) voor kosten en onkosten die er niet zijn. De huisbaas wil alzo de huishuur als het ware opsplitsen om de belasting te ontduiken. Mijn kennis maakt daar geen probleem van, maar ik wil enkel illustreren wat voor geniepigaard die huisbaas is.

Reclame

Terug naar “Huren”