TL;DNR
Lawaai van AirBnB zelfs met geluidsdempende oordopjes en hoofdtelefoon nog hoorbaar. Bijna iedere nacht. Buren tot 2 verdiepingen lager bevestigen dat ze het ook horen. Bemiddelingspogingen halen niets uit. Politie kan niets doen want de volgende dag zitten er weer nieuwe gebruikers in. Verbod op AirBnB staat expliciet in reglement van inwendige orde, maar syndicus zegt dat ze niks kunnen doen.
GEDETAILLEERDE VERSIE
Ik woon in een studio waar de muren zo dun zijn dat je de wekker van de buren hoort, het piepen van het bed, de lichtschakelaars, iedere voetstap, ... De buren weten dat ook, dus dat is nooit een probleem geweest. Maar nu heeft er iemand de studio boven mij gekocht om via AirBnB te verhuren. Iedere dag komen daar uitgelaten vakantiegangers. In het beste geval hoor je hakken op de parketvloer, slaande deuren, kastendeuren, lades, zware meubels die onder luid gepiep versleept worden, potten en pannen die in de afwasbak geworpen worden (om 1 uur ‘s nachts). Iedere keer als je bijna in slaap ligt “bonk”. En paar minuten later “bonk”. Zelfs met geluidsdempende oordopjes en hoofdtelefoon hoor je de dreunen vaak nog. Buren tot 2 verdiepingen lager bevestigen dat ze het ook horen. Dat gaat bijna altijd door tot na middernacht, want de gebruikers zijn op vakantie, zij kunnen daarna uitslapen. De eigenaar heeft er ook nog een zetelbed bijgezet zodat hij kan verhuren aan groepen van 4 personen. Jongeren die speciaal naar de stad gekomen zijn om zich zo hard mogelijk uit te leven...
En daarna komen ze de AirBnB kuisen. Dat duurt meestal een uur of 4 en gaat zo luid dat de buren 2 verdiepingen lager nog klagen over het lawaai. Zelfs de praktisch dove buurvrouw. Op zondag kuisen ze meestal 8 uren. Soms komen ze ‘s nachts eens een uurtje kuisen.
Bij normale buren kun je dat meestal oplossen met een vriendelijk gesprek. Maar doordat er iedere keer nieuwe gebruikers in zitten, zou je iedere keer weer opnieuw moeten aanbellen. En vaak zijn ze toch uitgelaten of dronken. Of weigeren ze gewoon de deur te openen. Iedere dag een brief voor de deur leggen om de situatie uit te leggen, werkte ook niet.
Verschillende mensen hebben al geprobeerd om met de eigenaar te praten: buren, conciërge, raad van beheer, syndicus en wijkagent. Zonder resultaat.
Hij verhuurt ook via minstens 5 andere platformen, dus hem laten schrappen bij AirBnB zou het probleem niet oplossen. De AirBnB annonce vermeldt trouwens : Feesten/bijeenkomsten zijn niet toegestaan.
De politie bellen helpt ook niet. De volgende dag zitten er nieuwe in en begint het opnieuw. En het enige resultaat is dat ze die nacht de muziek uitzetten, terwijl het probleem juist die constante impact-geluiden zijn. De feesten van groepen met luide muziek komen niet zo vaak voor. Maar iemand die bv. luidruchtig afwast, kastdeuren laat dichtslaan en zware meubels versleept, dat kun je effectief 2 verdiepingen ver horen. Het zijn dat soort geluiden waardoor ik iedere nacht wakker gehouden wordt, en voor zulke geluiden kun je de politie niet echt bellen. Ik heb één keer een feest laten stilleggen door de politie om te kunnen bewijzen dat ik niet gewoon een overgevoelige buur ben. En meerdere malen de politie terug moeten afbellen omdat ze na meerdere uren nog geen patrouille vrij hadden en de feestvierders ondertussen het stad in getrokken waren. (Als die dan enkele uren later terug thuis komen van café zijn ze er meestal niet stiller op geworden.) De politie zegt dat ze enkel een boete mogen geven aan de veroorzakers van het lawaai, dus niet aan de verhuurder. Die blijft perfect buiten schot en blijft dus gewoon verder verhuren. De politie heeft trouwens geen GAS-boete gegeven aan de feestvierders. Blijkbaar moeten ze eerst een waarschuwing geven en de volgende keer dan ... zitten er nieuwe in en moeten ze weer eerst een waarschuwing geven. De politiepatrouille heeft me daarom doorverwezen naar de wijkagent. Die wijkagent had beloofd om te spreken met de verhuurder en het dossier ook door te spelen aan het wijkteam dat zou kijken of de AirBnB wel in orde was met alle vergunningen. Dat wijkteam zou contact met mij opnemen. Daar heb ik nooit meer iets van gehoord.
Constant aanbellen om te klagen en de conciërge en politie sturen in de hoop dat de gebruikers slechte reviews nalaten en de AirBnB daardoor moet stoppen, is ook geen optie. Blijkbaar kun je als AirBnB gebruiker verbannen worden als je daar feestjes in organiseert. Dus de gebruikers schrijven in hun review nooit dat ze klachten over geluidsoverlast gekregen hebben.
Na vele klachten over de AirBnBs in het flatgebouw (geluidsoverlast, sluikstork, fout parkeren, druggebruik, brand, het afschieten van vuurwerk van het balkon ...) is er een verbod op “korte termijn verhuur (AirBnB)” gestemd op de algemene vergadering van mede-eigenaars. Het staat al in het reglement van inwendige orde en de syndicus heeft de uitbater al verwittigd van het verbod. Maar hij antwoordde dat hij dat een aantasting vindt van zijn rechten als eigenaar en dus gewoon verder zal blijven verhuren via AirBnB. In het reglement zijn echter geen specieke boetes of procedures opgenomen voor AirBnBs die het verbod negeren.
De syndicus had mij eerst gezegd dat, indien ze het verbod toch zouden negeren, hij het kon afdwingen via de vrederechter, maar zegt nu dat hij dat toch niet kan.
Ik denk niet dat de andere buren in een rechtzaak willen betrokken worden.
Volgens mij is de eigenaar van plan om alle klachten te negeren tot de dag voordat er dwangsommen opgelegd worden voor elke dag dat hij verder blijft verhuren.
Hoe zou u dit aanpakken?