Huurders scheiden, 1 wil blijven, inkomen te klein

Bloesempje2
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Huurders scheiden, 1 wil blijven, inkomen te klein

#1 , 13 apr 2023 14:13

De huurders gaan scheiden, 1 wil opzeg niet geven en blijven wonen. Inkomen van beide samen is voldoende, ttz 1/3 van de huur, maar het inkomen van diegene die niet weg wil is dit niet. Zij staan er beide op dat er een addendum aan het contract toegevoegd wordt zodat de ene weg kan en de andere kan blijven. Het is een 3 6 9 contract dat in augustus 3 jaar bezig is. Enig idee hoe ik dit kan oplossen.

LeenW
Berichten: 12840

#2 , 13 apr 2023 14:34

U hoeft daar niet op in te gaan. Ofwel blijven ze beide aansprakelijk voor de huur, ofwel zeggen ze op.

Thomas Morus
Berichten: 5932
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#3 , 13 apr 2023 15:35

U hoeft daar niet op in te gaan. Ofwel blijven ze beide aansprakelijk voor de huur, ofwel zeggen ze op.
Aansprakelijkheid vertrekkende huurder is beperkt tot 6 maanden!
"Gaan de partners uit elkaar? Dan bepalen ze zelf of via een vrederechter wie verder huurt. De verhuurder kan de vertrekkende huurder nog 6 maanden vragen om de huurprijs te betalen, als hij of zij de huurovereenkomst ook ondertekende."

zie: https://www.vlaanderen.be/bouwen-wonen- ... urcontract
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Reclame

LeenW
Berichten: 12840

#4 , 13 apr 2023 15:56

U hoeft daar niet op in te gaan. Ofwel blijven ze beide aansprakelijk voor de huur, ofwel zeggen ze op.
Aansprakelijkheid vertrekkende huurder is beperkt tot 6 maanden!
"Gaan de partners uit elkaar? Dan bepalen ze zelf of via een vrederechter wie verder huurt. De verhuurder kan de vertrekkende huurder nog 6 maanden vragen om de huurprijs te betalen, als hij of zij de huurovereenkomst ook ondertekende."

zie: https://www.vlaanderen.be/bouwen-wonen- ... urcontract
Ik heb even te snel gelezen, contract loopt al 3 jaar ipv nog 3 jaar dus valt inderdaad onder het nieuwe Vlaams Woninghuurdecreet.

Thomas Morus
Berichten: 5932
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#5 , 13 apr 2023 16:02

Het risico voor wanbetaling wordt afgewenteld op de verhuurder die weeral de pineut zal zijn.
Zij die een ZOGEZEGD bindend contract zijn aangegaan gaan vrijuit.
Het wordt een eentonig liedje hier in Vlaanderen.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Bloesempje2
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#6 , 13 apr 2023 16:16

Als ik het goed begrijp kan ik dus niet anders dan hiermee akkoord gaan, ook al is de kans extreem groot, om niet te zeggen bestaande, dat dit tot wanbetaling gaat leiden?

Bloesempje2
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#7 , 13 apr 2023 16:21

Ik heb even te snel gelezen, contract loopt al 3 jaar ipv nog 3 jaar dus valt inderdaad onder het nieuwe Vlaams Woninghuurdecreet

Het is een 3 6 9 contract dat in augustus zijn eerste 3 jaar heeft bereikt en dan nog doorloopt gedurende 3 of 6 jaar.

Thomas Morus
Berichten: 5932
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#8 , 13 apr 2023 16:40

Als ik het goed begrijp kan ik dus niet anders dan hiermee akkoord gaan, ook al is de kans extreem groot, om niet te zeggen bestaande, dat dit tot wanbetaling gaat leiden?
U moet het ondergaan. Dat hebt u goed begrepen.
Als de blijvende huurder niet kan betalen dan wens ik u veel moed om hem binnen een redelijke termijn buiten te krijgen zodat het verlies en de kosten beperkt blijven.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Franciscus
Berichten: 38602

#9 , 13 apr 2023 18:24

In elk geval NIET ingaan en beide op zijn minst verantwoordelijk houden.
En na tweede niet betaling direct procedure voor vrederechter opstarten ten gronde.

Heb hier net de Xste poging tot verzoening weten mislukken en nu ten gronde en nu is huurder met de noorderzon verdwenen ergo geen adres meer en huurwaarborg die maar een klein deel van schade dekt nog niet vrijgegeven ... vervolg begin mei.

NatD
Berichten: 427
Juridisch actief: Nee

#10 , 14 apr 2023 00:40

Een huurder hier ... Ik weet natuurlijk niet hoeveel uw huur bedraagt. Er wordt inderdaad meestal gehanteerd door verhuurders of immo-kantoren dat de huur niet meer dan 1/3 van je inkomen zou mogen bedragen. Maar het is niet zo dat als de huur toch meer bedraagt dan 1/3 van je inkomen dat je dan opeens je huur niet meer zou kunnen betalen. Het is gewoon een kwestie van budgetteren ... Ikzelf heb slechts een invaliditeitsuitkering en sta al 10 jaar op de wachtlijst voor een sociale woning. Als ik van die 1/3 regel zou moeten afhangen, dan zou ik een bushokje moeten huren bij wijze van spreken, maar mijn huisbazen hebben nooit kunnen klagen over mij, huur is altijd op tijd betaald, en dat zelfs op het einde van de maand voor de maand erop volgend.

Wat ik ermee wil zeggen is, scheer niet elke huurder over dezelfde kam en neem niet zomaar aan dat een huurder de huur niet zou kunnen betalen als die zijn huur meer dan 1/3 van zijn inkomen bedraagt ...

Uiteraard zijn er ook die hun huur niet kunnen betalen en dan is het inderdaad beter dat je zo snel mogelijk optreedt.

Terug naar “Huren”