EPC laten opmaken

Bendr
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

EPC laten opmaken

#1 , 11 apr 2023 14:26

Beste, Ik weet niet of deze vraag onder de juiste topic staat. Indien niet, mijn excuses hiervoor.
Ik ben huurder van een appartement. Standaard, geregistreerd 9 jaar contract.

Nu heb ik onlangs bijj de verhuurder (via het immokantoor) het EPC opgevraagd.
Ze hebben mij dat netjes en snel opgestuurd, daar geen probleem mee.
Nu merk ik wel dat het EPC is opgemaakt tijdens de periode dat wij hier reeds huurden. Ik heb echter geen weet van de komst van een energiedeskundige.

Aangezien ik onlangs berichten gelezen had ivm fraude met EPC certificaten is mijn vraag of de vernieuwing van zo'n certificaat kan gebeuren zonder dat er een energiedeskundige effectief in mijn appartement komt kijken?

Het lijkt me namelijk niet zo moeilijk om de datum van zo'n certificaat te vervalsen.
De vraag stellen aan de verhuurder, het immokantoor of energiedekundige lijkt me niet de juiste bron hiervoor.
Alvast bedankt voor een professioneel antwoord.

Met vriendelijke groetjes,
Ben

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 11 apr 2023 17:00

Er zijn "deskundigen" die een dergelijk attest opmaken op basis van een plan. Bij mij heeft een deskundige een hele dag rondgelopen, gemeten en gecontroleerd, niet tegenstaande er een duidelijk plan was, en ik alle facturen betreffende isolatie bij de hand had. Het betreft hier een vrijstaande woning met 4 gevels, kelders, gelijkvloers, 1 verdieping en zolder.

bosprocureur
Berichten: 6857

#3 , 11 apr 2023 21:30

Er zijn "deskundigen" die een dergelijk attest opmaken op basis van een plan. Bij mij heeft een deskundige een hele dag rondgelopen, gemeten en gecontroleerd, niet tegenstaande er een duidelijk plan was, en ik alle facturen betreffende isolatie bij de hand had. Het betreft hier een vrijstaande woning met 4 gevels, kelders, gelijkvloers, 1 verdieping en zolder.
Dat moeten ze in theorie inderdaad doen, nauwkeurig meten en zelf nazien wat de materialen zijn, met hun eigenschappen. Ook de ramen en beglazing bijvoorbeeld.
Ik wil niet nieuwsgierig zijn, maar wat heeft die persoon m/v dan verdiend per uur, bruto en netto ?

Het is toch niet realistisch te verwachten dat zij werken à rato van één enkel EPCeetje per dag ?

Reclame

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#4 , 12 apr 2023 10:30

Kan de factuur nu niet onmiddellijk terugvinden, maar het was iets van rond de 500 € (excl btw)

Terug naar “Huren”