Kot onleefbaar, studenten willen gezamenlijk niet meer betalen

Studentastrid
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

Kot onleefbaar, studenten willen gezamenlijk niet meer betalen

#1 , 11 apr 2023 01:12

De titel klinkt misschien heel drastisch, maar laten we beginnen met het verhaal (zo kort mogelijk) te schetsen:

Ik woon bijna een jaar in dit studentencomplex (zo’n 80 studenten in een gebouw verdeeld over 5 verdiepen en een stuk of 10 keukens). Alles is met het goedkoopste materiaal gebouwd, maar dat kan je wel verwachten voor een kot ook al is de huur maandelijks €600, volgend academiejaar wordt dat €700.

Er is op alles bespaard, maar het meest opmerkelijke zijn de boiler en het internet. Deze zijn niet geschikt voor 80 personen. Elke week is er een probleem: de ene week geen warm water, dan 2 dagen geen electriciteit (dus ook geen verlichting ‘s avonds of kans om gsm op te laden) en momenteel zitten we al 6 dagen zonder internet. Het is zo onmogelijk om te studeren of ontspannen. Dit allemaal omdat de eigenaars te ‘gierig’ zijn om in geschikt materiaal te investeren.

Met 10-tallen sturen we al jaren mails met klachten en nooit krijgen we antwoord, maar als iemand een dag te laat is met betalen is zijn contract wil veel mag je diezelfde dag nog een mail van hen verwachten.

Het ergste is dat we hebben gehoord van vorige bewoners dat ze hun voorschot (>€1000) nooit hebben teruggekregen. De reden van ons kot was altijd heel vaag, maar zo’n business zal de louche legale weggetjes wel kennen om daar toch aanspraak op te hebben vrees ik.

Nu waren enkele andere studenten van plan de laatste 2 maanden van ons contract niet meer te betalen en dat de organisatie dit dan van hun voorschot mag halen. Ik ben natuurlijk bang dat ze inderdaad die verwachtte huur van de voorschot zullen halen + een extra factuur zullen opsturen om die ‘zogezegde kosten’ (+€1000 voorschot en misschien zelfs een penalty cost) te krijgen.

Dus mijn vraag is: kunnen wij dit doen uit ‘protest’ de laatste 2 maanden? Want waarom zouden we de volle pot + extra louche voorschot kosten betalen voor een kot dat niet van basisbehoeften voorziet. Of heeft u een ander voorstel? Hebben we misschien zelfs recht op een vergoeding? (Tot nu toe negeerde ze altijd mijn vraag rond vergoedingen)

Alvast bedankt voor alle hulp, want wij zitten met de handen in het haar en zijn bang voor onverwachte rekeningen en extra kosten.

mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 11 apr 2023 10:03

Beginnen jullie al eens met , ieder afzonderlijk, met een aangerekende ingebrekestelling te schrijven. Als verhuurder naar de rechtbank stapt zullen jullie zeker ongelijk krijgen, gezien geen bewijs van de klachten

lukasi
Berichten: 1141

#3 , 11 apr 2023 14:24

Zomaar huurgelden inhouden is het stomste wat je kan doen.
Rechtbank ziet dit niet graag dat jezelf voor rechter speelt.

Reclame

Studentastrid
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#4 , 11 apr 2023 14:37

Zomaar huurgelden inhouden is het stomste wat je kan doen.
Rechtbank ziet dit niet graag dat jezelf voor rechter speelt.

Wat raad u dan aan? Niemand hier op kot studeert rechten, dus we hebben geen idee…

Studentastrid
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#5 , 11 apr 2023 14:38

Beginnen jullie al eens met , ieder afzonderlijk, met een aangerekende ingebrekestelling te schrijven. Als verhuurder naar de rechtbank stapt zullen jullie zeker ongelijk krijgen, gezien geen bewijs van de klachten
Er is een whatsapp met de kotbaas + mails die volstaan met klachten, jarenlang bewijs. Is dit niet geldig in een rechtbank? Hoe dan ook zal ik die brief schrijven.

mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#6 , 11 apr 2023 17:05

Denken jullie nu echt dat die rechter rustig de tijd zal nemen om al die afzonderlijke berichten, waarschijnlijk nog op verschillende Gsm's, door te scrollen en te lezen?

Studentastrid
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#7 , 11 apr 2023 17:47

Denken jullie nu echt dat die rechter rustig de tijd zal nemen om al die afzonderlijke berichten, waarschijnlijk nog op verschillende Gsm's, door te scrollen en te lezen?
Nee we hebben overal screenshots van, kunnen dit afgedrukt voorleggen.

Studentastrid
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#8 , 11 apr 2023 17:51

Update: ik zal alvast die aangerekende ingebrekstellignsbrief opstellen en mijn medekotgenoten aanraden hetzelfde te doen. Het zou jammer zijn dat we een zaak (en vooral veel geld) verliezen omdat we simpelweg geen juridisch officiële bewijzen hebben. Zijn er nog tips/instanties die iemand kan aanraden waar we heen kunnen om tenminste een vergoeding te krijgen op alle dagen zonder elektriciteit, internet, warm water?

KJ86
Berichten: 2663

#9 , 11 apr 2023 18:45

Je kan geen vergoeding krijgen als het probleem binnen een redelijke termijn werd opgelost. Het heeft ook geen zin om achteraf een ingebrekestelling te sturen als je op de moment zelf de overlast aanvaard hebt. Wat voor verklaring ga je daar aan geven?

Franciscus
Berichten: 38596

#10 , 11 apr 2023 20:10

Bij uw hogeschool of universiteit eens naar de ombudsdienst gaan er is dikwijls een juridische dienst die kan tussenkomen.

Terug naar “Huren”