De titel klinkt misschien heel drastisch, maar laten we beginnen met het verhaal (zo kort mogelijk) te schetsen:
Ik woon bijna een jaar in dit studentencomplex (zo’n 80 studenten in een gebouw verdeeld over 5 verdiepen en een stuk of 10 keukens). Alles is met het goedkoopste materiaal gebouwd, maar dat kan je wel verwachten voor een kot ook al is de huur maandelijks €600, volgend academiejaar wordt dat €700.
Er is op alles bespaard, maar het meest opmerkelijke zijn de boiler en het internet. Deze zijn niet geschikt voor 80 personen. Elke week is er een probleem: de ene week geen warm water, dan 2 dagen geen electriciteit (dus ook geen verlichting ‘s avonds of kans om gsm op te laden) en momenteel zitten we al 6 dagen zonder internet. Het is zo onmogelijk om te studeren of ontspannen. Dit allemaal omdat de eigenaars te ‘gierig’ zijn om in geschikt materiaal te investeren.
Met 10-tallen sturen we al jaren mails met klachten en nooit krijgen we antwoord, maar als iemand een dag te laat is met betalen is zijn contract wil veel mag je diezelfde dag nog een mail van hen verwachten.
Het ergste is dat we hebben gehoord van vorige bewoners dat ze hun voorschot (>€1000) nooit hebben teruggekregen. De reden van ons kot was altijd heel vaag, maar zo’n business zal de louche legale weggetjes wel kennen om daar toch aanspraak op te hebben vrees ik.
Nu waren enkele andere studenten van plan de laatste 2 maanden van ons contract niet meer te betalen en dat de organisatie dit dan van hun voorschot mag halen. Ik ben natuurlijk bang dat ze inderdaad die verwachtte huur van de voorschot zullen halen + een extra factuur zullen opsturen om die ‘zogezegde kosten’ (+€1000 voorschot en misschien zelfs een penalty cost) te krijgen.
Dus mijn vraag is: kunnen wij dit doen uit ‘protest’ de laatste 2 maanden? Want waarom zouden we de volle pot + extra louche voorschot kosten betalen voor een kot dat niet van basisbehoeften voorziet. Of heeft u een ander voorstel? Hebben we misschien zelfs recht op een vergoeding? (Tot nu toe negeerde ze altijd mijn vraag rond vergoedingen)
Alvast bedankt voor alle hulp, want wij zitten met de handen in het haar en zijn bang voor onverwachte rekeningen en extra kosten.