Huurbaas kot heeft plaffond van keuken weggehaald

JefVermelen
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Huurbaas kot heeft plaffond van keuken weggehaald

#1 , 09 apr 2023 19:49

Hey iedereen

Ik huur via een studentencontract bij mijn kotbaas, dit is als ik het goed heb helemaal het modelcontract van de KUL. Ik huur al enkele jaren bij hem. Het gebouw is een herenhuis in Leuven, exact bouwjaar ken ik niet maar ik gok ergens in de 19e eeuw.

Nu heeft mijn kotbaas het plafond weggehaald in de keuken. Dit is echt enorm ruw gedaan, ik gok dat er niet veel meer aan te pas is gekomen dan een hamer en bijtel. Resultaat is dus het plafond nu bestaat uit onafgewerkte steunbalken, de parket van de kamer erboven inclusief al het stof, ongedierte en schimmels die hier tijdens de voorbije 100 jaar hun plaats hebben gevonden. Hopelijk helpt dit sfeerbeeld een beetje, dit was hiervoor een gewoon afgewerkt plafond:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Denk dat het vrij duidelijk is dat dit, zeker voor een keuken, niet ok is. Niet qua looks maar ook niet qua hygiëne. Ook is het misschien goed om mee te geven dat er praktisch geen geur, licht of geluidsisolatie is met de kamer boven de keuken (die ook verhuurd wordt) aangezien het parket niet altijd even goed aansluit. De defecte dampkap zal hier ook zeker niet helpen. Als laatste: er is ook absoluut geen belang gehecht aan onze spullen tijdens het uitvoeren van deze "renovatie". Niets was afgeschermd en alles is bedekt met een goede laag fijn stof (je kan nu wel op elk oppervlak een smiley tekenen!). Eten, dure elektronica, servies in kasten, ... . Al het eten dat niet perfect afgeschermd was is zeker om weg te gooien, en ik neem aan dat sommige elektronica zoals speakers ook niet echt blij zijn met al dit stof.

Als ik het goed begrijp gebeurde dit omdat bij de laatste controle was gebleken dat het plafond van de keuken reglementair net iets te laag was. Onze toestemming hiervoor is nooit gevraagd en we zijn hier in het algemeen niet van op de hoogte gebracht. Ik snap natuurlijk dat studentenkamers wat meer utilitair zijn maar het zou me straf lijken als hier niet een wet of twee geschonden wordt. Dus bij deze: wat suggereren jullie dat ik doe in deze situatie?

Thomas_A
Berichten: 2360
Juridisch actief: Nee

#2 , 09 apr 2023 19:56

Oplossing voor een te laag plafond is uiteraard gewoon belachelijk.

Weet je welke instantie en of er nog een herkeuring gepland staat?

Ik hoor erg positieve zaken van het gratis juridisch advies van de KULeuven in verband met conflicten met de verhuurder. Je kan gerust de identieke beschrijving in deze post met foto’s ook naar hen sturen of een gesprek aanvragen.

https://www.kuleuven.be/stuvo/kot/conta ... tml#leuven

mava105
Berichten: 22293
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#3 , 09 apr 2023 20:02

Houten zoldering ziet er normaal uit voor een zoldering in hout van die ouderdom. Is natuurlijk niet aangewezen in een keuken. Hoe hij de hoogte wil vergroten door enkel nieuwe platen te zetten is mij een raadsel. Heb je de huisverstingsdienst van de KUL aan gecontacteerd?

Reclame

LeenW
Berichten: 12886

#4 , 09 apr 2023 23:04

Op zich doet uw huisbaas nog niet veel verkeerd. Hij heeft een opmerking gehad bij controle en heeft dit dan ook opgelost (waarschijnlijk was dit ook dingend?). Om het nu terug deftig te maken, moet u hem een redelijke termijn geven. U kan niet van hem verwachten dat hij de Paasbrunch met zijn familie overslaat om dit in orde te maken. Wat is hij van plan en op welke termijn?

eylis
Berichten: 8846

#5 , 10 apr 2023 09:55

Allereerst de kotbaas (in naam van alle kamerhuurders) per AS in gebreke stellen en verzoeken de mossen en vuil op het plafond het vuil en stof die op jullie keukengerei en oppervlaktes beland zijn te reinigen en de poreuze oppervlakte van het plafond hygienisch af te werken. Dat u zich anders genoodzaakt ziet de keuringsdienst op de hoogte te stellen van de huidige situatie.

Terug naar “Huren”