Huurder zegt huur op wegens electriciteitsprobleem

dagi
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Huurder zegt huur op wegens electriciteitsprobleem

#1 , 04 apr 2023 22:01

Gegeven: huurcontract lange duur, al zes jaar verhuurd en geregistreerd.

Ongeveer een jaar geleden kreeg ik een SMS van de huurder dat zij een abnormaal hoge afrekening had ontvangen voor elektriciteit. Dat zij FLUVIUS had gebeld en FLUVIUS had gezegd dat het bijna 100% zeker was dat ergens een lek was in de verwarming. Maar dat als een elektricien een attest zou opmaken zij zeker een vergoeding zal krijgen en dat ik dus ASAP een elektricien moest langs sturen. Ik heb daarop voorgesteld om de verwarmingstoestellen na te meten en stelde een datum en uur voor en vermelde dat zij een alternatief tijdstip moest voorstellen moest mijn voorstel haar niet uitkomen. Ik kreeg toen als antwoord dat het door mij voorgestelde tijdstip niet uitkwam, zonder een ander tijdstip voor te stellen. Ik ben er toen niet verder op ingegaan. (alles via SMS) Het was toen volop crisis waardoor iedereen astronomische afrekeningen kregen.

Vorige week kreeg ik eerst een SMS van de huurder dat één elektrisch vuur niet meer werkte één stopcontact niet werkte en één elektrische verwarming niet goed werkte en dat het plafond boven deze verwarming was verkleurd. Ik stuurde een bericht dat deze week niet lukte om langs te komen maar dat we iets moesten afspreken voor de volgende week.

Een paar dagen later lag er een aangetekend schrijven in de bus waarmee zij mij melde dat een aantal herstellingen zich opdringen die conform artikel 25 van het Vlaamse woninghuurdecreet ten laste van de verhuurder vallen: zijnde een elektriciteitsprobleem: stopcontact in de keuken dat niet werkt en een verwarming dat niet genoeg opwarmt. Zij vermoed dat het appartement niet voldoet aan alle woonkwaliteitsnormen en zij vreest voor haar veiligheid en gezondheid. Daarom stelt zij voor om de huurovereenkomst minnelijk te beëindigen op 30/04 Zo niet vervalt haar voorstel en ziet zij zich genoodzaakt om een woononderzoek aan te vragen en de huur op te zeggen. Zij vermeldt hier in haar aangetekend schrijven dat de opzegtermijn ingaat op 01/04 om te eindigen op 30/06.
Daarnaast vraagt zij met aandrang binnen de 8 dagen te starten met de werken en wijst zij alle verantwoordelijkheid af voor verdere schade die zouden ontstaan ten gevolge van de niet-uitvoering van deze werken.

Hierna heb ik haar proberen te bereiken, eerst telefonisch dan via mail om met haar ter plaatse af te spreken om de mankementen te bekijken en om verder afspraken te maken in verband met de opzeg.
Op telefoons reageert ze niet, via mail heeft ze dan wel laten weten dat het appartement nu al leeg en ter beschikking is op 01/04.
Uiteindelijk heeft ze dan ook ingestemd om aanstaande weekend af te spreken in het appartement.
De huur voor april is intussen nog altijd niet betaald, terwijl deze in het verleden steeds voor het einde van de maand ervoor betaald werd.

Dit is dus mijn huidige situatie.

Mijn vragen aan jullie:
  • Moet ik nu al een aangetekend schrijven sturen om haar opzeg te bevestigen of kan dit wachten tot we elkaar hebben gesproken?
  • Wat als zij dan niet komt opdagen? Dan wel een aangetekend schrijven veronderstel ik?
  • Ik moet afspraken kunnen maken met mijn huurder ivm toegang tot het appartement om de nodige herstellingen uit te kunnen voeren en om huurders rond te leiden. Moet zij hierbij steeds aanwezig zijn?
  • Aangezien zij nu al aangeeft dat het appartement reeds leeg is zou ik willen voorstellen om nu al de uitgaande plaatsbeschrijving te doen en de sleutel te ontvangen zodat we nu al het appartement tot onze beschikking hebben om de nodige herstellingen te kunnen doen en verder te verhuren. Natuurlijk zonder afbreuk te doen aan ons recht op de drie maanden huur eventueel tot een nieuwe huurder intrekt. Maar hoe zet je zoiets in een waterdicht contract?
  • Hoe pakken ik dit het best aan?

justice speaker
Berichten: 217
Juridisch actief: Nee

#2 , 05 apr 2023 07:54

Indien uw huurder reeds 6 jaar huurt kan het contract niet vallen onder het Vlaams woninghuurdecreet.
Het woninghuurdecreet is ingegaan op 01/01/2019 en enkel voor contracten die vanaf 01/01/2019 werden opgesteld. Uw contract valt alsnog onder de federale huurwet,
Indien het contract werd opgezegd moet zij opzeggen met 3 maanden.
U hoeft geen schrijven te sturen om haar opzeg te bevestigen, u dient alleen af te spreken voor de plaatsbeschrijving en de overdracht van de sleutels.
Indien er huurschade is vergeet niet een schriftelijk voorbehoud op te maken voor de herstelkosten en dit te ondertekenen en dateren door beide partijen. Vergeet ook niet de nutsmeters water, gas elektriciteit te noteren op te schrijven en te ondertekenen of het overname document gas en elektriciteit in te vullen,
DEMOCRATIE = De eerlijke verdeling van de ontevredenheid.

Reclame

Terug naar “Huren”