Schadevergoeding na 5 jaar

Evandj
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Schadevergoeding na 5 jaar

#1 , 04 apr 2023 17:32

Beste leden ik heb enkele vragen. Mijn moeder heeft een appartement gehuurd tussen 01/11/2009 en 26/03/2018. Bij het ondertekenen van het contract werd haar een kopie beloofd van het huurcontract, dit heeft ze nooit ontvangen in de periode dat ze daar gewoon heeft, ook niet na herhaaldelijk aandringen. Er werd elke maand een vergoeding van 75 euro geëist voor het verbruik van water en verwarming. Dit water en de verwarming kon enkel worden gebruikt tijdens de uren die de huisbaas bepaalde omdat hij vond dat zijn bewoners teveel verbruikten zette hij de hoofdkraan maar éénmaal per dag open, als men zicht buiten deze uren toch wou wassen of warm water wou moest men dit verzoeken bij de huisbaas, die woonde in hetzelfde gebouw.

Mijn moeder heeft in 2018 een ander appartement gevonden, heeft zoals het hoort een aangetekend schrijven opgestuurd met daarin de melding van opzeg. De huisbaas is dit aangetekend schrijven gaan ophalen bij Bpost maar volgens hem was dit enkel een lege enveloppe en is er dus nooit een geldige opzeg gebeurd. Na veel aandringen is er samen met een deurwaarder aangesteld door mijn moeder en een deurwaarder aangesteld door de huisbaas een plaatsbeschrijf opgemaakt, meterstanden opgenomen en getekend door beide deurwaarders zonder opmerkingen van de huisbaas. De huisbaas weigerde eerst de huissleutels te aanvaarden omdat volgens hem geen opzeg was gegeven (lege enveloppe). Op het moment dat mijn moeder vertrokken is dreigde hij al met aanklachten bij vredegerecht omdat hij vond dat niet alles wettelijk verlopen was, naar zijn mening. Vanwege het feit dat hij een advocaat onder de arm heeft genomen heeft mijn moeder dit eveneens gedaan. Beide advocaten hebben overlegd en dit is nooit tot een proces gekomen. Dit alles was in 2018.

Na 5 jaar heeft mijn moeder haar raadsman een brief ontvangen van haar vroegere huisbaas zijn advocaat waarin deze stelt dat er dus geen opzeg is gebeurd en dat hij nog recht heeft op 3 maanden huur + 75 euro onkosten per maand. Bovendien beweert hij dat er schade is aan het balkon en dit zou gebeurd zijn tijdens de huurperiode. Daar is door geen van beide deurwaarders nota van genomen, staat dus niet in plaatsbeschrijf.

Wat betreft de registratie van het huurcontract is dit pas gebeurd in 2018 terwijl het contract is ingegaan in 2009, toevallig is de registratie gebeurd enkele dagen nadat hij de lege enveloppe van de opzeg had ontvangen. Wat betreft de schade aan het terras eist hij 1 euro provisoir, de totale kostprijs zal dus nog volgen, na 5 jaar heeft hij zijn zogezegd beschadigd terras nog niet laten nakijken, nog niet laten herstellen, nu ineens gaat hij schadevergoeding eisen van mijn moeder.

Nu de vragen, hoelang na de verbreking van het huurcontract kan een huisbaas nog proces aanspannen? Zou een rechter er rekening mee houden dat een contract pas na 9 jaar geregistreerd wordt? Wat betreft de zogezegd lege enveloppe waar volgens ons 100% zeker de opzeggingsbrief inzat is dit woord tegen woord? Als er in het plaatsbeschrijf bij vertrek geen melding is gemaakt van schade aan een balkon kan er dan na 5 jaar nog steeds schadevergoeding worden geëist? Hoe schatten jullie onze kansen in?

Alvast bedankt voor advies.

Thomas_A
Berichten: 2298
Juridisch actief: Nee

#2 , 04 apr 2023 21:47

Werd de huurwaarborg dan in 2018 terugbetaald?

Wat dat balkon betreft: ik geef de verhuurder geen enkele kans na 5 jaar. Sowieso niet zonder vermelding in de plaatsbeschrijving, maar ook anders had hij veel eerder actie moeten ondernemen.

Jammer dat het voorval van die “lege” opzegbrief en die plotse registratie toen niet voor de vrederechter is geraakt. Dit is een geval waar ik gerust zonder advocaat voor zou willen verschijnen. Elke vrederechter heeft direct door dat dit een onzinverhaal is van de verhuurder.

justice speaker
Berichten: 217
Juridisch actief: Nee

#3 , 05 apr 2023 08:05

De advocaat weet wel beter, dat dit niet kan, maar proberen doen ze wel, je weet maar nooit dat het lukt.
Laat ze gerust naar de vrederechter stappen.
DEMOCRATIE = De eerlijke verdeling van de ontevredenheid.

Reclame

Evandj
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#4 , 05 apr 2023 13:27

Er is nooit een waarborg betaald aangezien er nooit een contract is overhandigd aan mijn moeder. Er is pas een kopie van het contract afgegeven na ontvangst van de "lege" enveloppe en de registratie van het huurcontract in 2018. Daar waren pagina's bijgevoegd die in het originele contract niet bijzaten. De pagina's van het originele contract waren allemaal geparafeerd door mijn moeder, de later bijgevoegde pagina's heeft zij nooit gezien en nooit akkoord mee verklaart, nooit paraf of handtekening opgezet. Op originele contract staat haar handtekening wel natuurlijk.

justice speaker
Berichten: 217
Juridisch actief: Nee

#5 , 06 apr 2023 15:15

Heeft u nog het bewijs van de aangetekende zending en een copy van de opzeg?
oIs er een plaatsbeschrijving gedaan bij intrede en ook bij uittrede. Zijn deze ondertekend door beide partijen?
Op de site van myfin kan u het geregistreerd contract normaal downloaden en nagaan wat er bijgevoegd werd en dus niet geparafeerd is,
Laat u dus niet opjagen
DEMOCRATIE = De eerlijke verdeling van de ontevredenheid.

jefke007
Berichten: 1812

#6 , 08 apr 2023 13:39

Verjaringstermijn wordt ingekort bij einde contract van 5 jaar tot 1 jaar ( zowel bij huurcontract als bij arbeidscontract ))

justice speaker
Berichten: 217
Juridisch actief: Nee

#7 , 08 apr 2023 19:04

Verjaringstermijn wordt ingekort bij einde contract van 5 jaar tot 1 jaar ( zowel bij huurcontract als bij arbeidscontract ))
Kijk ook hier

https://advocaten-leuven.be/verjaring-e ... zake-huur/
DEMOCRATIE = De eerlijke verdeling van de ontevredenheid.

Terug naar “Huren”