Hoe moet een verhuurder wettelijk de huurindexering meedelen?

BoudewijnVE
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Hoe moet een verhuurder wettelijk de huurindexering meedelen?

#1 , 24 mar 2023 13:27

Binnenkort komt er voor ons de jaarlijkse huurindexering weer aan.
Uiteraard is dat het recht van de verhuurder.
Meestal laat hij dit weten door een briefje in de brievenbus.
Nu is het zo dat als ik van de verhuurder iets nodig heb hij gewoon niet omziet, niet reageert, nul actie onderneemt.
Ik ga dus ook stoppen om zo meegaand te zijn en te springen als hij de huurprijs of de gemeenschappelijke kosten weer verhoogt.

Nu is mijn vraag of ik deze huurindexering mag negeren als hij zomaar een briefje in mijn bus steekt en wachten tot hij het aangetekend opstuurt?
Ik heb ook ergens gelezen dat hij zelfs 3 maanden op voorhand aangetekend moet melden dat er een huurindexering aankomt. Kan iemand dit bevestigen of ontkennen?

Zijn er bepaalde wetteksten die ik kan lezen (online) die me hierover 100% duidelijkheid kunnen geven?

bosprocureur

#2 , 24 mar 2023 15:50

Niet verwarren hé :)

als u zegt : " Ik heb ook ergens gelezen dat hij zelfs 3 maanden op voorhand aangetekend moet melden dat er een huurindexering aankomt. Kan iemand dit bevestigen of ontkennen? " hoe moet die verhuurder dan het juiste indexcijfer kennen?

Ik denk dat u verwart met iets anders. als de verhuurder nalaat, vergeet... te indexeren, kan hij inderdaad slechts drie maand terugkeren om die bedragen op te vorderen; hij mag wel de originele indexpeilen gebruiken.

En die index kan u trouwens hier perfect narekenen : https://rentcalculator.economie.fgov.be ... ulator-nl/

bosprocureur

#3 , 24 mar 2023 15:52

Ik zie dat dit een dubbel gestelde vraag betreft....

Reclame

Evi (Odos)
Juridisch actief: Ja
Contacteer: Website Facebook Twitter

#4 , 24 mar 2023 19:41

Er is geen enkele verplichting om dat aangetekend te doen. Een briefje of email is perfect ok.
Odos vzw - Ouders die opnieuw starten
Familiale bemiddeling en juridisch advies bij scheiding, overlijden en nieuw samengesteld gezin.
Alle verhalen en vragen welkom in de besloten facebookgroep www.facebook.com/groups/odosvzw

justice speaker

#5 , 26 mar 2023 16:56

Toch nog eens inhaken. De indexering is van 01/10/2022 tot 30/09/2023 geblokkeerd. Lees duidelijk voor verhuurders die niet beschikken over een geldig EPC van maximum 10 jaar of een EPC van categorie E of F.
Voor categorie D mag er voor de helft geïndexeerd worden.
Voor categorie A , B en C mag volledig geïndexeerd worden.
Zoals gemeld is een briefje voldoende en inderdaad de verhuurder kan u onmogelijk 3 maanden op voorhand berichten omdat de indexwijzer voor de maand van uw nieuwe index nog niet gekend is,
U vind alle informatie ook op de site van Vlaanderen Be
https://www.vlaanderen.be/bouwen-wonen- ... n-verhuren
DEMOCRATIE = De eerlijke verdeling van de ontevredenheid.

BoudewijnVE
Topic Starter

#6 , 28 mar 2023 14:05

hoe moet die verhuurder dan het juiste indexcijfer kennen?

Ik denk dat u verwart met iets anders. als de verhuurder nalaat, vergeet... te indexeren, kan hij inderdaad slechts drie maand terugkeren om die bedragen op te vorderen; hij mag wel de originele indexpeilen gebruiken.
Ik verwar niet met hetgeen u daar noemt hoor maar die vraag heb ik me ook gesteld uiteraard, ik kreeg als antwoord dat de verhuurder de indexering moet aankondigen, niet het indexcijfer zelf.
Eerlijk gezegd had ik de vraag gesteld via https://chat.openai.com/chat. Niet dat dit betrouwbaar is maar ik wilde toch graag bevestiging.
Ik zie dat dit een dubbel gestelde vraag betreft....
Klopt. Mijn excuses hiervoor. Ik zat in de verkeerde topic en kon de vraag blijkbaar niet meer verwijderen.
Er is geen enkele verplichting om dat aangetekend te doen. Een briefje of email is perfect ok.
Dan zou ik denken als er mankementen zijn aan ons appartement dat een (meerdere) e-mail/telefoon ook ok is.
Dat is nu net het punt. U had al begrepen dat ik niet zo'n goede realtie heb met mijn verhuurder.

Puur ethisch gezien stel ik me trouwens het hele systeem van huurindexering in vraag.

justice speaker

#7 , 28 mar 2023 16:18

Wanneer u mankementen hebt aan uw huurwoning, die ten laste zijn van de verhuurder, dan meld u dat best met een hard bewijs. Mondeling of telefonisch geeft geen hard bewijs. Het doet er niet toe voor uw eigen verantwoordelijkheid of u nu een goede of verzuurde relatie hebt met uw verhuurder.
Het systeem van de huurindex is wettelijk bepaald, zo dient ook het toepassen van de indexverhoging zelfs niet in het contract te staan, dat is automatisch een recht voor de verhuurder. U dient als huurder gewoon de regels te volgen en dan komt u er wel uit.

Evi (Odos)
Juridisch actief: Ja
Contacteer: Website Facebook Twitter

#8 , 28 mar 2023 22:42

Of u dat nu ethisch vindt of niet, indexatie van huur is nu eenmaal een recht van de verhuurder, zijn kosten stijgen immers ook navenant. Die moet dat absoluut niet vooraf aankondigen, maar die aankondiging/mogelijkheid tot indexatie vindt u zeer waarschijnlijk gewoon terug in uw huurcontract.
Odos vzw - Ouders die opnieuw starten
Familiale bemiddeling en juridisch advies bij scheiding, overlijden en nieuw samengesteld gezin.
Alle verhalen en vragen welkom in de besloten facebookgroep www.facebook.com/groups/odosvzw

KJ86

#9 , 29 mar 2023 18:10

Je hebt als huurder een wapen tegen alles (mankementen niet oplossen, indexeren, ...enz).
Simpelweg opzeggen en ergens anders huren. De overheid heeft dit voorzien door contracten van korte duur opzegbaar te maken. Je hebt geen excuus om het af te bollen!
De verhuurder die moet het contract uitzitten, die kan geen initiatief nemen.

BoudewijnVE
Topic Starter

#10 , 30 mar 2023 23:24

Ik kan me toch niet ontdoen van de indruk dat ik hier, eerder dan zuiver juridisch advies en vermelding van bronnen zoals ik oorspronkelijke vroeg , ik eerder een pleidooi krijg dat ik als huurder maar moet ondergaan hetgeen de verhuurder mij opdraagt.

Ik vermoed dat velen van jullie zelf verhuurder zijn.

Thomas Morus

#11 , 31 mar 2023 00:09

Ik kan me toch niet ontdoen van de indruk dat ik hier, eerder dan zuiver juridisch advies en vermelding van bronnen zoals ik oorspronkelijke vroeg , ik eerder een pleidooi krijg dat ik als huurder maar moet ondergaan hetgeen de verhuurder mij opdraagt.
Neen, er wordt enkel vermeld wat de wet zegt.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

NatD

#12 , 31 mar 2023 02:04

Huurder hier ... De vraag om de huurprijs te indexeren met vermelding van de nieuwe huurprijs mag gewoon met een briefje in de brievenbus of een mailtje verstuurd worden. Dat kan niet 3 maanden voordien, aangezien indexcijfer van de verjaardagsdatum van het huurcontract nog niet gekend is dan (lijkt me logisch, toch?) De huurprijs indexeren is inderdaad een recht van de verhuurder.

Als er mankementen zijn, dan stuur je best een aangetekende ingebrekestelling naar je huisbaas als hij niet reageert na eerst een mondelinge melding of mail/sms, tenminste als die mankementen ten laste zijn van de verhuurder.

Als de huisbaas dan nog niet reageert, kan je steeds naar de vrederechter stappen, eerst in verzoening (dat is gratis), als dat nog niet werkt, dan kan je procederen. Verliezer betaalt gerechtskosten ...

justice speaker

#13 , 31 mar 2023 15:32

Inderdaad de verhuurder moet dat aankondigen met een briefje of een sms of een mail.
In de wetgeving staat dat de verhuurder de index moet vragen, maar niet 3 maanden op ,voorhand.

NatD

#14 , 31 mar 2023 15:39

Inderdaad de verhuurder moet dat aankondigen met een briefje of een sms of een mail.
In de wetgeving staat dat de verhuurder de index moet vragen, maar niet 3 maanden op ,voorhand.
Hola, justice speaker, MAG, niet moet (zoals ik in vet en onderstreept in je quote laat zien). Het is een recht, geen plicht.

justice speaker

#15 , 31 mar 2023 19:54

Hola, justice speaker, MAG, niet moet (zoals ik in vet en onderstreept in je quote laat zien). Het is een recht, geen plicht.
Index mag de verhuurder toepassen, dat moet niet, maar wanneer hij de index wil toepassen MOET hij de index vragen aan de huurder, dat is niet automatisch.

Terug naar “Huren”