contract immokantoor opzeggen

Nova83
Topic Starter
Berichten: 21
Juridisch actief: Nee

contract immokantoor opzeggen

#1 , 09 mar 2023 22:09

Hallo,

In oktober 2022 tekende ik een exclusieve overeenkomst bij een immokantoor voor de verkoop van een appartement. Deze overeenkomst heeft een looptijd van 6 maanden en ik wil deze nu opzeggen. De opzegtermijn bedraagt 1 maand en er wordt geen vergoeding gevraagd door het immokantoor. Zij vragen wel vergoeding als we binnen de 6 maanden verkopen aan iemand die zij geïnformeerd hebben.

Is onderstaande brief dan voldoende om aangetekend te verzenden naar het immokantoor? Moet ik hier nog iets bij aanvullen of verbeteren?

"Geachte,

Graag wensen wij de exclusieve opdracht tot bemiddeling bij de verkoop van een onroerend goed, gelegen aan XXXXXXXX, op te zeggen.
We respecteren de opzegtermijn zoals voorzien in de overeenkomst. Deze bedraagt 1 maand en zal lopen tot en met datum. We verwachten dan ook dat u na deze datum alle publicaties verwijderd en ons de sleutel van het pand terug bezorgd.
Ten laatste 7 dagen na het einde van de opdracht, m.n. datum, ontvangen wij graag een lijst van personen aan wie er gedetailleerde en individuele informatie werd verschaft over het onroerend goed.

Met vriendelijke groeten, "

Thomas_A
Berichten: 2327
Juridisch actief: Nee

#2 , 11 mar 2023 05:52

Ik zie hier geen problemen mee.

Tijdig en bewijsbaar opzeggen lijkt me hier belangrijker dan de exacte formulering.

jef007
Berichten: 1684

#3 , 11 mar 2023 11:52

stopt de overeenkomst niet automatisch na 6 maanden?

Reclame

CityBird
Berichten: 794

#4 , 11 mar 2023 12:28

Ten laatste 7 dagen na het einde van de opdracht, m.n. datum…. ontvangen wij graag een lijst van personen aan wie er gedetailleerde en individuele informatie werd verschaft over het onroerend goed.
Je mag dat vragen maar afdwingen kan je dat m.i. niet.

Thomas_A
Berichten: 2327
Juridisch actief: Nee

#5 , 11 mar 2023 12:48

Ten laatste 7 dagen na het einde van de opdracht, m.n. datum…. ontvangen wij graag een lijst van personen aan wie er gedetailleerde en individuele informatie werd verschaft over het onroerend goed.
Je mag dat vragen maar afdwingen kan je dat m.i. niet.
Het is net in het voordeel van het immokantoor om dit te bezorgen. Deze lijst bepaalt dat ze toch recht hebben op hun vergoeding als je binnen de 6 maanden aan iemand hierop verkoopt.

Anders valt dit moeilijk te bewijzen door het immokantoor en kan je als verkoper claimen dit niet te weten.

Wees maar gerust dat iedereen die zelfs vrijblijvend heeft geïnformeerd naar het pand hierop zal staan.

bosprocureur
Berichten: 6858

#6 , 11 mar 2023 13:47

Eén dingetje zou ik toch liever anders zien :
Graag wensen wij de exclusieve opdracht tot bemiddeling bij de verkoop van een onroerend goed, gelegen aan XXXXXXXX, op te zeggen
drukt een wens uit.

Als u schrijft : Hierbij zeg ik de exclusieve opdracht tot bemiddeling bij de verkoop van een onroerend goed, gelegen aan XXXXXXXX, op enz...

Zegt u klaar en duidelijk waar het op aankomt, en even beleefd. :)

Franciscus
Berichten: 38607

#7 , 11 mar 2023 19:11

Idd niet achter de lijst vragen ..indien geen lijst bezorgd wat gaat immo doen voor de rechtbank.
ik heb de lijst gestuurd ...dan zal hij moeten bewijzen.

Nova83
Topic Starter
Berichten: 21
Juridisch actief: Nee

#8 , 14 mar 2023 13:08

stopt de overeenkomst niet automatisch na 6 maanden?
nee, deze wordt stilzwijgend verlengd na 6 maanden als je geen opzeg doet.

Terug naar “Huren”