Terugvordering herstelling

SDominiqueJ
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

Terugvordering herstelling

#1 , 03 mar 2023 04:12

Tijdens mijn huurperiode is er een barst in een van de ramen van de slaapkamers ontstaan. De verhuurder heeft na melding zelf alle stappen gezet om een nieuw raam te bestellen en deze zelf te plaatsen. Deze kosten heeft de verhuurder op zich genomen. Ondertussen zijn wij na het opstellen van de uittredende plaatsbeschrijving erop gestoten dat de verhuurder deze kost terug vraagt aan ons. Omtrent deze herstelling heb ik tot op heden geen factuur voor inzage gekregen (herstelling is 2 jaar geleden). Kan de verhuurder dit nu nog terugvragen? Ik dacht opgevangen te hebben dat als kosten voor de huurder zijn deze ook voorgelegd moeten worden zodat de huurder zelf op zoek kan gaan naar professional die dit doet. Dit omdat het kostenplaatje door de huurder gedragen zou moeten worden.

Iemand hier enige ervaring mee?

Mvg

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Thomas_A
Berichten: 2326
Juridisch actief: Nee

#2 , 03 mar 2023 06:38

Oorzaak van de barst bepaalt wie moet betalen. Meestal voor de huurder.

Als je dit dan toch aan de verhuurder hebt gemeld en hem de herstelling laten regelen, kan je moeilijk achteraf zeggen dat je zelf een vakman wou zoeken. Voor schade die voor de huurder is, regel je normaal gezien direct zelf de herstelling.

Ik laat het even aan mijn mede-forumleden over of de verhuurder hier pas bij de uitgaande plaatsbeschrijving op mag terugkomen, maar ik vermoed van wel.

bosprocureur
Berichten: 6858

#3 , 03 mar 2023 07:52

Even voor de duidelijkheid : is er een ruit (glas) gebroken, of de omraming ?

Indien glasbreuk is dit voor de verzekering, indien breuk van het eigenlijke (hout, kunststof, metaal...) raam, zal de verhuurder toch de verantwoordelijkheid van de huurder moeten aantonen. Wat is de oorzaak ?

Reclame

SDominiqueJ
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#4 , 03 mar 2023 08:42

Het betreft 3voudig glas. Het middelste glas was vanuit de hoek uit gescheurd. Wat hier de oorzaak van is weet ik niet. Er is nooit iets tegen de raam gezet geweest of tegen gestoten geweest.

Er was met de verhuurder afgesproken dat bij schade eerst aan hem gemeld moest worden vooraleer we de schade mochten herstellen. Na de melding heeft hij rechtstreeks een nieuw raam besteld en ons hierover verwittigd op het moment dat hij deze zelf kwam vervangen.

bosprocureur
Berichten: 6858

#5 , 03 mar 2023 08:51

:) Dan verwijs ik gewoon naar mijn eigen eerder antwoord. Fout in het raam en/of het glas.
TS heeft hier dus niets, maar dan ook niets mee te maken.
Even voor de duidelijkheid : is er een ruit (glas) gebroken, of de omraming ?

Indien glasbreuk is dit voor de verzekering, indien breuk van het eigenlijke (hout, kunststof, metaal...) raam, zal de verhuurder toch de verantwoordelijkheid van de huurder moeten aantonen. Wat is de oorzaak ?

Thomas_A
Berichten: 2326
Juridisch actief: Nee

#6 , 03 mar 2023 13:11

Eens. Dikwijls breekt een glas door een externe beschadiging, wat uiteraard voor de huurder is.

Het middelste glas van 3-voudig glas breken vanuit een hoek, daar kan je zelf niks aan doen. Voor de verhuurder dus. Feit of hij direct met de factuur zou afgekomen zijn of na 2 jaar maakt dan geen verschil meer.

Gezien de verschillende topics over “huurschade”, vrees ik dat het vredegerecht onvermijdelijk wordt. Ik heb nog geen schade gelezen die voor uw rekening zou mogen zijn.

Terug naar “Huren”