Dak isolate

driewieler
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Dak isolate

#1 , 02 mar 2023 20:59

Een aantal maanden gelden ontving ik een brief van de verhuurder met de aankondiging van de maximale huur indexatie. Het huis dat ik huur heeft echter een EPC waarde van 'F'. Indexatie was dit jaar dus wettelijk niet toegelaten, hetgeen ik hem heb verwittigd. Vervolgens stuurde de verhuurder een expert om een nieuw EPC attest op te maken. Het nieuwe EPC heb ik nog niet gezien maar nu wil de verhuurder plotseling dakisolatie laten aanbrengen. Ik vermoed omdat dat de inspectie opnieuw in een lage EPC waarde resulteerde.

Ik heb echter 2 kinderen die asthmatisch zijn en ik wil liever niet al dat stof en glasvezel in mijn huis. De toegang tot de zolder is in de slaapkamer van de kinderen. Dat leidt alleen maar tot een ongezonde situatie.

Kan ik de werkzaamheden weigeren? Ik verwacht over anderhalf jaar te verhuizen. Kan ik de verhuurder vragen om te wachten tot na mijn vertrek? Zijn er andere manieren om hier onderuit te komen.

Mocht er uiteindelijk toch dakisolatie zijn aangebracht, moet er dan eerst een nieuw EPC attest opgemaakt worden voordat indexatie kan worden toegepast?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
KJ86
Berichten: 2663

#2 , 02 mar 2023 21:10

Het zijn dringende werken die kunnen niet geweigerd worden.
Meewerken is dus de boodschap!

Thomas_A
Berichten: 2320
Juridisch actief: Nee

#3 , 02 mar 2023 21:34

De verhuurder mag opnieuw indexeren indien een beter EPC behaald wordt, dus het zou raar zijn als de huurder werken zomaar kan verbieden die de isolatiewaarde verbeteren.

Het woongenot lijkt me niet erg aangetast te worden als er geïsoleerd wordt op een niet bewoonde zolder, enkel doordat men langs een slaapkamer naar daar moet gaan. Ik vermoed niet dat je op basis hiervan gaat kunnen afdwingen dat de werken moeten wachten.

Reclame

mava105
Berichten: 22269
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#4 , 03 mar 2023 11:17

Indien TS helemaal niet wil dat de werken nu worden uitgevoerd, zou hij de verhuurder uitzonderlijk toch een indexering kunnen toestaan zonder isolatie. (in ruil voor het uitstel van de werken; het ene plezier is het andere waard)
Nu wil hij van 2 walletjes eten: geen huurverhoging en geen dringende werken toestaan.

Terug naar “Huren”