Verhuurder EPC "fraude"

Nantwerpen
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Verhuurder EPC "fraude"

#1 , 22 feb 2023 13:12

De EPC die bij ondertekenen bij mijn huurcontract zat is in 2022 verlopen.
Nu wil de verhuurder indexeren en vroeg ik om een nieuw EPC. Dit kreeg ik ook maar al bij de eerste blik op dit document voelde ik dat er iets mis mee was.

Op het EPC staat dat dit in 2015 is afgeleverd, na een zoekopdracht in de KBO vond ik dat de energiedeskundige zijn bedrijf heeft stopgezet in 2013.
Leek me dus al een rare situatie. Ik heb dan maar een klacht bij VEKA ingediend en zij konden mij vertellen dat het EPC niet in 2015 werd opgesteld maar in 2010 en dus niet meer geldig is.

Nu vraag ik me af wat ik hier verder mee moet? De indexering betaal ik niet, maar dit lijkt me dan toch fraude?
Wat is jullie advies?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis
Berichten: 8842

#2 , 22 feb 2023 13:49

Stuur per AS een ingebrekestelling naar de verhuurder met de melding dat bij nazicht bij het VEKA het EPC dateert van 2010 en aldus niet meer geldig is. Dat indien de verhuurder u een geldig recent EPC kan voorleggen u uiteraard de indexverhoging zal toepassen.

Dit zal volstaan: als de verhuurder weet dat het VEKA op de hoogte is, zal hij wel een recent EPC laten opmaken, of natuurlijk de zaak zo laten :-)

Sirkii
Berichten: 5414

#3 , 22 feb 2023 15:05

Zucht. Lastige huurder. Verhuizen dus maar liefst. Die EPC afhankelijkheid voor indexering is de grootste miskleun ooit ….

N B ik verhuur niets.

Reclame

bosprocureur
Berichten: 6858

#4 , 22 feb 2023 15:17

lastige huurder?

Misschien.
Maar als de verhuurder al voor zo een bagatel als een EPC zijn toevlucht moet nemen tot valsheid in geschriften, al dan niet met medewerking van een EPC deskundige, dan zou ik mij toch ook vragen stellen.

justice speaker
Berichten: 217
Juridisch actief: Nee

#5 , 22 feb 2023 15:34

Zucht. Lastige huurder. Verhuizen dus maar liefst. Die EPC afhankelijkheid voor indexering is de grootste miskleun ooit ….

N B ik verhuur niets.
Waarom zou een huurder lastig zijn wanneer hij de regelgeving hanteert ?
Een verhuurder hanteert de regelgeving toch ook wanneer hij de indexatie vraagt die hem wettelijk word toegekend,
Zijn die verhuurders dan ook lastigaards en kunnen ze dan maar beter niet verhuren?
Bovendien heeft de huurder niet om deze door u genoemde miskleun gevraagd.
En deze maatregel zou niet nodig zijn indien verhuurders zich wat meer met de huurwetgeving en hun plichten zouden inlaten, vooral zij die een pand verhuren dat niet conform is met de huurwetgeving,
DEMOCRATIE = De eerlijke verdeling van de ontevredenheid.

Nantwerpen
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#6 , 22 feb 2023 17:07

Zucht. Lastige huurder. Verhuizen dus maar liefst. Die EPC afhankelijkheid voor indexering is de grootste miskleun ooit ….

N B ik verhuur niets.
Tgho, ik vind mezelf geen lastig huurder. Maar ieder zijn mening daarover.

Ik laat ook even in het midden of die EPC afhankelijkheid voor indexering een miskleun is of niet.
Mij gaat het ook niet zo zeer over dat extra stukje huur. Wel gaat het mij over het vervalsen van documenten en wat ik daarmee moet.

Verhuizen zou een optie kunnen zijn, ik zou misschien zelf iets kunnen kopen. Alleen moet ik dan maar hopen dat het EPC dat ze me daar geven wel eentje is waar geen cijfers zijn aangepast ;)

bosprocureur
Berichten: 6858

#7 , 22 feb 2023 17:26

Inderdaad, als ze met vervalste documenten afkomen om hun gelijk te halen, welk vertrouwen kan u dan nog hebben in uw tegenpartij?

Een EPC "retoucheren" , of een ander document, schijnt tegenwoordig een fluitje van een cent te zijn.

Maar u weet nu de weg naar VEKA, dus een EPC checken is voor u in een handomdraai gebeurd. Als u het nu aankan iets te kopen, ik zou niet te lang wachten. Succes !

Sirkii
Berichten: 5414

#8 , 22 feb 2023 19:07

Nogmaals. EPC is de grootste miskleun ooit die ze uitgevonden hebben. Wat telt is het energieverbruik in kWh wat het kost om huis / appt op comforttemperatuur te houden. Nu ja, je ziet ook dat enkel glas en tocht etc geen cadeaus zijn.

KJ86
Berichten: 2663

#9 , 23 feb 2023 20:14

Verhuurder moet gewoon zijn fout rechtzetten en een nieuw EPC laten opmaken.

Lijkt mij in ieder geval weer een raar verhaal, volgens TS is het van 2012 (verlopen in 2022), het VEA zegt 2010 en de verhuurder denkt dat het van 2015 is.

Wie heeft dan gelijk?

Terug naar “Huren”