twee aparte huurcontracten op hetzelfde adres voor koppel

Jan Brinkman
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

twee aparte huurcontracten op hetzelfde adres voor koppel

#1 , 18 feb 2023 16:44

Beste allen

Ik kreeg de vraag van een huurder om een tweede huurcontract op te maken voor zijn vrouw.
Zij zou , volgende de huurder, recht hebben op de vlaamse huurpremie als ze een huurcontract op haar naam heeft van minder dan 790 euro.
Het huidig huurcontract is hoger dan dit.

Ik wil hEn wel helpen maar is dit wel mogelijk? En hoe zou dit in de praktijk kunnen werken?
Maak ik twee aparte huurcontracten voor de man en vrouw? Kunnen er wel twee huurcontracten bestaan voor hetzelfde adres? Hoe werkt dit met de registratie van het contract?
Is dit legaal? En kan ik hiermee in de problemen komen?

Met vriendelijke groet en alvast bedankt!
Jan

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
justice speaker
Berichten: 220
Juridisch actief: Nee

#2 , 18 feb 2023 17:31

Dit is zeker niet legaal. Het is sociale fraude. Zeker niet meewerken aan dergelijke prakijken.
DEMOCRATIE = De eerlijke verdeling van de ontevredenheid.

Franciscus
Berichten: 38668

#3 , 18 feb 2023 18:21

Staan beiden niet op het eerste huurcontract?
Hoeft niet maar was mogelijk beter geweest.
Edoch een koppel feitelijk wettelijk of gehuwd samenwonend zijn mits voldoen aan de specifieke voorwaarden allen wettelijk in orde.

Tweede huurcontract is dus onnodig en bedrag zou sowieso hetzelfde huurbedrag zijn.
Anders kan het mogelijk huisjesmelkerij worden ter uwer laste gezien u dubbel 'verdiend'...of kunnen bepaalde overheden mogelijk nog iets anders gaan denken..uitbuiting? verhuur per kamer?
Dan is het niet alleen sociale fraude.

Reclame

NatD
Berichten: 431
Juridisch actief: Nee

#4 , 18 feb 2023 19:41

Als het een huis/appartement met een garage zou zijn, zou je eventueel kunnen de garage apart verhuren, ook aan hen, maar dan het bedrag opsplitsen in de huur voor de woning en de huur van de garage. Dan is dat ook ok voor de huurpremie, omdat enkel het bedrag van de hoofdhuur telt, de hoofdhuur zou dan bijv. 785 euro (in geval van uw huurder) bedragen en de rest is dan de garage.
Dat hebben ze destijds voor mij gedaan.

Anders zie ik geen mogelijkheid, zie beide reacties hierboven ...

Franciscus
Berichten: 38668

#5 , 18 feb 2023 22:03

Maar dan valt de garagehuur onder het algemene huurrecht ..opzegbaar per maand als er er maand betaald wordt. Verhuurt aan een hoger bedrag aan een ander of verkocht zonder appartement.

LeenW
Berichten: 12900

#6 , 18 feb 2023 22:04

Quid exclusief genot? Dit is absoluut fraude.

NatD
Berichten: 431
Juridisch actief: Nee

#7 , 19 feb 2023 01:04

Maar dan valt de garagehuur onder het algemene huurrecht ..opzegbaar per maand als er er maand betaald wordt. Verhuurt aan een hoger bedrag aan een ander of verkocht zonder appartement.
Dat kan misschien wel zijn, maar beiden stonden wel vermeld in mijn 9-jarig huurcontract, opgemaakt door immokantoor. De huur van het appartement was voor mij ook net te hoog om de huurpremie te krijgen. Ik heb de vraag gesteld en ze zijn erop ingegaan, omdat de eigenaar toch zijn geld zou krijgen.

"Wonen in Vlaanderen kijkt naar de basishuurprijs zoals vermeld in het huurcontract, zonder bijkomende kosten voor bijvoorbeeld verbruik van gas en elektriciteit, onderhoud van gemeenschappelijke delen of huur van een garage. Let erop dat deze extra kosten duidelijk en apart in het huurcontract vermeld staan. Als uw huurcontract al minstens één jaar loopt op de aanvraagdatum, zal de huurprijs die vermeld staat in het contract automatisch geïndexeerd worden. Het is deze geïndexeerde huurprijs die vergeleken zal worden met de maximale huurprijs."

Bron: https://www.vlaanderen.be/vlaamse-huurp ... huurpremie
(bij huurprijs)

artemis
Berichten: 3294

#8 , 19 feb 2023 13:32

Eén huurcontract. Wilt u toch verhuren aan meerdere huurders in een eengezinswoning, dan moet er in ieder geval één huurcontract gesloten worden met hen allen. Onderverhuur door de hoofdhuurder of een afzonderlijk huurcontract sluiten met de verschillende huurders kan niet in een eengezinswoning.

https://ondernemingsdatabank.indicator. ... 01/related

En ik sluit mij erbij aan dat het absoluut sociale fraude zou zijn.

Jan Brinkman
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#9 , 20 feb 2023 03:52

Bedankt allen voor jullie antwoord.

Ik begrijp dus dat dit niet mag en kan.
De enigste "legale" optie zou zijn dat ik de ondergrondse garage staplaats apart verhuur aan hEn, maar dan loop ik ook zelf het risico da ze die na een maand opzeggen en hen mijn appartement onder de marktprijs moet verhuren.

Als ik een tweede contract opstel voor de vrouw zal deze waarschijnelijk ook geregistereerd moeten worden om in aanmerking te komen voor de vlaamse huurpremie.
In deze huurcontracten databank zal waarschijnelijk ook te zien zijn dat er al een huurcontract bestaat op hetzelfde adres en de fraude aan het licht zou komen.
Ik kan dit waarschijnelijk zo aan hun uitleggen waarom we geen tweede contract kunnen opstellen.

NatD
Berichten: 431
Juridisch actief: Nee

#10 , 20 feb 2023 12:51

Bedankt allen voor jullie antwoord.

Ik begrijp dus dat dit niet mag en kan.
De enigste "legale" optie zou zijn dat ik de ondergrondse garage staplaats apart verhuur aan hun, maar dan loop ik ook zelf het risico da ze die na een maand opzeggen en hun mijn appartement onder de marktprijs moet verhuren.

Als ik een tweede contract opstel voor de vrouw zal deze waarschijnelijk ook geregistereerd moeten worden om in aanmerking te komen voor de vlaamse huurpremie.
In deze huurcontracten databank zal waarschijnelijk ook te zien zijn dat er al een huurcontract bestaat op hetzelfde adres en de fraude aan het licht zou komen.
Ik kan dit waarschijnelijk zo aan hun uitleggen waarom we geen tweede contract kunnen opstellen.
Volgens wat ik weet, valt de garage/staanplaats onder de woninghuur als u het aan dezelfde persoon verhuurt. Het is pas als u de garage/staanplaats aan iemand anders zou verhuren dat die valt onder de gemene huur. Daarom kan uw huurder de garage niet opzeggen zonder het appartement op te zeggen.
GEMEEN HUURRECHT - OPZEGTERMIJN - 15.09.2011
De garage apart van het appartement verhuren?
Steeds meer mensen in steden hebben geen auto. Stel dat u een dergelijke huurder krijgt voor uw appartement of woning, kunt u de garage dan aan iemand anders verhuren? Hoe zorgt u ervoor dat de twee contracten samen eindigen?
Hoe zit dat precies?

Kandidaat-huurder wil garage niet. U wilt een woning of een appartement verhuren met daarbij een garage. Er daagt een kandidaat-huurder op die de woning of het appartement wil huren, maar niet wil betalen voor een garage. Hij heeft immers zelf geen wagen...

Garage apart verhuren? Dat is inderdaad een mogelijkheid. Voor de garage kunt u perfect met een andere huurder in zee gaan. Hierbij maakt het geen verschil of de garage losstaat van de woning of er deel van uitmaakt, zgn. ‘inpandig’ is. In praktijk is het natuurlijk maar realistisch als de garage ten minste af te scheiden is van de woning.
Twee aparte huurcontracten

Huurcontract woning of appartement. Hier sluit u een huurcontract af voor het huren van een hoofdverblijfplaats. Neem in het huurcontract voor het appartement of voor de woning duidelijk op dat de garage niet mee in huur gegeven wordt. Dit om discussie achteraf te vermijden...

Apart huurcontract voor garage. Met de huurder van de garage moet u in dat geval geen huurcontract afsluiten voor het huren van een hoofdverblijfplaats zoals u dat doet voor het appartement of voor de woning. De garage maakt immers niet langer deel uit van de woninghuur. Hier is er sprake van een zgn. gemene huur.
Dat haal ik uit het vetgedrukte in bovenstaande quote: In deze situatie gaat het om een garage die verhuurd wordt aan iemand anders dan de huurder van het appartement, dus maakt de garage niet langer deel uit van de woninghuur. Dus: als de garage verhuurd wordt aan de huurder van het appartement, maakt die wel deel uit van de woninghuur.

Bron: https://www.mijntipsenadvies.be/2011-09 ... R_EU160104

Hierbij stukje van mijn huurcontract als voorbeeld (ik ben er al weg, dus maakt niks uit en limiet lag toen nog op 650 euro)

Bijzondere voorwaarden

Tussen de partijen

A. Verhuurder:
B. Huurder:
C. Omschrijving verhuurd goed:
D. Huurtermijn:
E. Basishuurprijs: 645 euro (appartement) + 80 euro (garage)
....


Dus ervoor zorgen dat beide prijzen er apart op vermeld staan ...

Ik heb mijn huurpremie ontvangen.

KJ86
Berichten: 2668

#11 , 20 feb 2023 15:10

Ik sluit mij aan bij NatD. Je verbreekt het oude contract (document minnelijke verbreking) met meneer en je maakt gewoon een nieuw contract op naam van mevrouw en meneer met de staanplaats opgesplitst. Het moet uiteraard wel een aanvaardbare prijs voor een staanplaats zijn.
Als hun gezamenlijk inkomen te groot zou zijn of het huurbedrag is alsnog te hoog dan hebben ze er geen recht op.

Dat is geen fraude maar elementaire beleefdheid.
Ik zou zelf durven zeggen als je zou weigeren om op te splitsen dat de huurder u kan dwingen via het vredegerecht.

bosprocureur
Berichten: 6878

#12 , 20 feb 2023 15:41

Ik sluit mij aan bij NatD. Je verbreekt het oude contract (document minnelijke verbreking) met meneer en je maakt gewoon een nieuw contract op naam van mevrouw en meneer met de staanplaats opgesplitst. Het moet uiteraard wel een aanvaardbare prijs voor een staanplaats zijn.
Als hun gezamenlijk inkomen te groot zou zijn of het huurbedrag is alsnog te hoog dan hebben ze er geen recht op.


Dat is geen fraude maar elementaire beleefdheid.
Ik zou zelf durven zeggen als je zou weigeren om op te splitsen dat de huurder u kan dwingen via het vredegerecht.
Elementaire beleefdheid die erin bestaat dat een huurcontract fictief op een andere naam gezet wordt (want dat is het volgens mij wel) om zo van een sociaal voordeel te genieten? Dat gaat m.i. meer dan een kleine stap te ver, en staat zowat gelijk met schriftvervalsing.

En dat een huurder zoiets nog zou kunnen afdwingen ook :shock: ?

LeenW
Berichten: 12900

#13 , 20 feb 2023 15:43

Ik sluit mij aan bij NatD. Je verbreekt het oude contract (document minnelijke verbreking) met meneer en je maakt gewoon een nieuw contract op naam van mevrouw en meneer met de staanplaats opgesplitst. Het moet uiteraard wel een aanvaardbare prijs voor een staanplaats zijn.
Als hun gezamenlijk inkomen te groot zou zijn of het huurbedrag is alsnog te hoog dan hebben ze er geen recht op.

Dat is geen fraude maar elementaire beleefdheid.
Ik zou zelf durven zeggen als je zou weigeren om op te splitsen dat de huurder u kan dwingen via het vredegerecht.
Niet akkoord. Het is nog steeds aan de verhuurder om te kiezen hoe hij iets verhuurt. Als hij een totaalprijs wil voor appartement + bijhorende garage, kan daar m.i. niets aan gedaan worden.

Ik raad TS dan ook aan het huidige contract te behouden, ten einde zijn rechten optimaal te vrijwaren.

KJ86
Berichten: 2668

#14 , 20 feb 2023 18:07

@ leen

De huurder heeft ook rechten en als hij beslist om een gezin te vormen met dat mokkeltje, heb je daar als verhuurder niets op te zeggen.
Als er een sociaal voordeel te behalen valt door de staanplaats uit te splitsen, zie ik elke vrederechter dat toekennen. De verhuurder wordt er niet mee benadeeld.
Arme mensen helpen, is geen misdaad.

@bosprocureur

Daar moet de verhuurder niet aan beginnen en dat zou willen zeggen dat meneer zich ook niet kan domiciliëren. Ik denk niet dat zoiets de bedoeling was of is. Een solvabele partij inruilen voor sociale problematiek is een no go.

ongelukbelaagd
Berichten: 522

#15 , 20 feb 2023 18:49

Bedankt allen voor jullie antwoord.

Ik begrijp dus dat dit niet mag en kan.
De enigste "legale" optie zou zijn dat ik de ondergrondse garage staplaats apart verhuur aan hun, maar dan loop ik ook zelf het risico da ze die na een maand opzeggen en hun mijn appartement onder de marktprijs moet verhuren.

Als ik een tweede contract opstel voor de vrouw zal deze waarschijnelijk ook geregistereerd moeten worden om in aanmerking te komen voor de vlaamse huurpremie.
In deze huurcontracten databank zal waarschijnelijk ook te zien zijn dat er al een huurcontract bestaat op hetzelfde adres en de fraude aan het licht zou komen.
Ik kan dit waarschijnelijk zo aan hun uitleggen waarom we geen tweede contract kunnen opstellen.
Ik zou eigenlijk niet weten waarom er hier sprake is van fraude?
De meeste mensen weten pas te laat van deze vlaamse huurpremie.
Daarom zou er misschien een addendum aan het huurcontract kunnen gemaakt worden dat de splitsing maakt tussen de basishuurprijs en de rest? Voor alle juristen onder ons, want ik ben dat niet, is dat niet mogelijk?
Of het oude contract verbroken worden en een nieuw opgesteld?
Ik zie wel niet in waarom dit noodzakelijk op de vrouw haar naam moet staan?

Misschien kunnen ze eens bij het OCM langs gaan of zelf contact opnemen met de Vlaamse
de vraag stellen via
E-mail: huurpremie.wonen@vlaanderen.be(opent in uw e-mail applicatie)

Telefoon: 1700 (gratis, elke werkdag van 9 tot 19 uur)

Ze moeten daarom hun adres niet vrijgeven

Terug naar “Huren”