Appartement met meubels

Kristof_2
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Appartement met meubels

#1 , 17 feb 2023 09:13

Beste leden,

Graag jullie opinie over volgende:

Ik sta op het punt mijn appartement te verhuren aan een kennis. Hierin staan momenteel nog meubels (kast, bed, sofa, tafel, ...). Ik doe de tegenpartij hiermee een plezier aangezien deze geen inboedel heeft, en de tegenpartij doet mij een plezier aangezien deze meubels voor mij geen waarde meer hebben en leeghalen tijd en geld kost.

Ik verslik me echter op het punt van gemeubelde verhuur, hetgeen gedeeltelijk via de onroerende inkomsten belast wordt. Ik lees dat je de verdeling 40% in het huurcontract kan aanpassen. Mijn inziens hebben de meubels geen waarde meer (+10 jaar) en zou ik bvb in gedachten de verdeling naar 5% willen brengen.

In hoeverre kan je dit aanpassen? Ik heb de indruk dat ik mezelf momenteel in de voet schiet door de oude meubels ter beschikking te stellen aan de tegenpartij, of zie ik dat verkeerd?

Grts,
Kristof

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
bosprocureur
Berichten: 6858

#2 , 17 feb 2023 09:49

U verhuurt toch een appartement zonder meubels?

Want die meubels, heeft uw kennis die niet net voordat het huurcontract ingaat, van u gekregen? (u wil ze kwijt zonder kosten, dus... )

Thomas_A
Berichten: 2326
Juridisch actief: Nee

#3 , 17 feb 2023 12:59

Ik zou het inderdaad niet te moeilijk maken met een bemeubelde verhuur.

U verhuurt gewoon een appartement. Daarnaast heeft u aan die persoon ook een aantal meubelen cadeau gegeven.

Tenslotte: als die persoon later een meubelstuk wil wegdoen en iets nieuw kopen, is hij ook aan u geen verantwoording verschuldigd. U wil mogelijk ook niet dat hij deze spullen opnieuw achterlaat als het huurcontract ooit stopt.

Reclame

Terug naar “Huren”