Appartement voor eigen gebruik verhuren

Yannis72
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

Appartement voor eigen gebruik verhuren

#1 , 16 feb 2023 16:02

Ik heb een eigen appartement aangekocht en door omstandigheden wens ik dit voor 6m - max 2 jaar te verhuren (reisplannen).

In principe moet je dit aan je bank melden voor een hypotheekherberekening anders riskeer ik blijkbaar een publieke verkoop. (kleine kans weliswaar in de praktijk als ik mijn hypotheek gewoon netjes blijf betalen).

In mijn kredietcontract zie ik in puntje 13 inderdaad dat de rechter de ontbinding kan bevelen ten laste van de consument als het woningkrediet wordt aangewend voor een ander doel dan het door de consument opgegeven doel.
In puntje 2 van het kredietcontract zie ik het doel van het woningkrediet wordt aangegeven als aankopen bouwgrond en bouwen appartement

Mag ik daaruit opmaken dat ik mijn appartement mag verhuren? Volgens mijn notaris alvast wel, al gaf die aan om het nog even te dubbelchecken met mijn bank. Maar daar maak ik liever geen slapende honden wakker uiteraard.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
ongelukbelaagd
Berichten: 514

#2 , 16 feb 2023 17:19

Ik ben geen jurist.

Als je je verkregen hypotheekkredit gebruikt hebt om je appartement te kopen, is dat volgens mij ok. Je hebt er geen auto mee gekocht?

Thomas Morus
Berichten: 5925
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#3 , 16 feb 2023 17:48

Staat er vermeld dat u niet mag verhuren?
Indien niet dan begrijp ik de vraag niet.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Reclame

Yannis72
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#4 , 16 feb 2023 18:03

Staat er vermeld dat u niet mag verhuren?
Indien niet dan begrijp ik de vraag niet.
Bedankt voor je reactie Thomas.
Ik stel de vraag omdat na wat research ik vaak zag dat banken het niet toelaten om een goed voor eigen gebruikt te verhuren.
De bank of hypotheekverstrekker voorziet vaak een lagere eigen kapitaalsinbreng indien je aangeeft dat je zelf in het goed gaat wonen. Want dat is financieel stabieler. Verhuur je het goed dan kan je aanlopen tegen onderhoudskosten of het niet onmiddellijk vinden van een huurder. Dan eist de bank meestal een grotere eigen inbreng.

Vandaar de vraag.

Yannis72
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#5 , 16 feb 2023 18:06

Ik ben geen jurist.

Als je je verkregen hypotheekkredit gebruikt hebt om je appartement te kopen, is dat volgens mij ok. Je hebt er geen auto mee gekocht?
Bedankt voor je reactie.

Neen, het bedrag is naar de aankoop van het appartement gegaan. Het is een standaardclausule, de bank heeft ook de vastgoedmakelaar betaald dus technisch kon ik het zelfs niet gebruiken voor een ander "doel".

Thomas_A
Berichten: 2298
Juridisch actief: Nee

#6 , 17 feb 2023 06:29

Een enkele eigen woning verhuren is niet gelijk aan professioneel gebruik. Dit blijft nog steeds onder de voorwaarden die de bank oplegt.

Het is anders als u specifiek woningen aankoopt als investering of gaat verhuren aan een vennootschap.

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#7 , 17 feb 2023 09:07

Verhuur je het goed dan kan je aanlopen tegen onderhoudskosten
Die onderhoudskosten heb je ook als je er zelf woont, of dacht je dat miraculeus verdwenen de dag dat je eigenaar werd, en er zelf ging wonen.

Yannis72
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#8 , 17 feb 2023 12:56

Verhuur je het goed dan kan je aanlopen tegen onderhoudskosten
Die onderhoudskosten heb je ook als je er zelf woont, of dacht je dat miraculeus verdwenen de dag dat je eigenaar werd, en er zelf ging wonen.
Hey Mava,

ik denk dat de bank er terecht van uitgaat dat er een risico is op hogere onderhoudskosten bij een huurder die geen eigenaar is van het pand. Het verantwoordelijkheidsgevoel is hier immers toch vaak een pak lager dan wanneer het jouw eigen eigendom is.

Ik wil je bedanken voor je reactie, maar ik ben hier in de eerste plaats wel voor advies. Als ik op zoek was naar sarcastische reacties was ik wel ergens anders te rade gegaan. Kan je ook je andere reacties verwijderen, want op die manier wordt deze topic wel heel onoverzichtelijk. Of ligt dat aan mij?

NatD
Berichten: 427
Juridisch actief: Nee

#9 , 17 feb 2023 14:01

Verhuur je het goed dan kan je aanlopen tegen onderhoudskosten
Die onderhoudskosten heb je ook als je er zelf woont, of dacht je dat miraculeus verdwenen de dag dat je eigenaar werd, en er zelf ging wonen.
Hey Mava,

ik denk dat de bank er terecht van uitgaat dat er een risico is op hogere onderhoudskosten bij een huurder die geen eigenaar is van het pand. Het verantwoordelijkheidsgevoel is hier immers toch vaak een pak lager dan wanneer het jouw eigen eigendom is.

Ik wil je bedanken voor je reactie, maar ik ben hier in de eerste plaats wel voor advies. Als ik op zoek was naar sarcastische reacties was ik wel ergens anders te rade gegaan. Kan je ook je andere reacties verwijderen, want op die manier wordt deze topic wel heel onoverzichtelijk. Of ligt dat aan mij?
Soms gebeurt het al eens dat het forum (ook bij andere forums) hapert, en dan krijg je dat als resultaat. En wat betreft de raad van Mava, die wordt zeer gewaardeerd in dit forum. Iedereen kan er al eens iets sarcastisch tussen gooien, maar het is daarom niet minder waar in dit geval.

Er is een verschil tussen onderhoudskosten en herstellingskosten ten gevolge van het verwaarlozen van je woning door een huurder.

Onderhoudskosten op zich blijven hetzelfde. Kwestie van de juiste termen te gebruiken in je vraag ;)

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#10 , 17 feb 2023 19:48

Mijn toets haperde inderdaad. Kan spijtig genoeg niets meer wissen, gezien pas later gezien. Aan de moderatoren eventueel het nodige te doen.

Alles verwijderd - JurecaBE - moderator

basejumper
Berichten: 4617
Locatie: Diest

#11 , 18 feb 2023 13:55

Geen enkele bank maakt hier een probleem van. U bent perfect gerechtigd een appartement te verhuren. Het is inderdaad wel zo dat banken bij kredieten voor aankoop eerste eigen woning afwijken van de 80 % norm die de regel vormt bij woonkredieten. Iemand die een beleggingspand koopt om te verhuren, of een tweede verblijf aan zee, wordt geacht minstens 20 % eigen inbreng te hebben. Maar ook dat is geen in steen gebeitelde regel. Afhankelijk van je tegoeden bij de bank wordt daar soms soepeler mee omgesprongen.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Terug naar “Huren”