huur garage

Maurane
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

huur garage

#1 , 07 feb 2023 12:40

De eigenaar van de garage wil de huur opzeggen omdat we niet akkoord gaan met de opslag die hij wil doorvoeren. Hij wil namelijk van eur 80 naar eur 110 gaan. Hierop hebben wij een aangetekend schrijven gestuurd met de vraag voor redelijkheid en het bekomen van een schriftelijke huurovereenkomst.
Hij heeft deze brief nooit gelezen en heeft hierop zelf een aangetekend schrijven gestuurd om de overeenkomst stop te zetten.

Er is echter een addertje onder het gras, namelijk ik moet opdraaien voor eventuele energiekosten voor deze garage want deze is gekoppeld aan mijn teller.
In de akte bij de koop van mijn appartement is opgenomen dat ik de zekering ten allen tijde moet laten aanstaan.
We willen met hem rond de tafel zitten om zelfs eventueel de garage te kopen maar daar gaat hij niet op in. Wij wilen dit appartement verkopen maar door de erfdienstbaarheid die is opgenomen in de akte hebben we nu een groot probleem.

Is er een mogelijkheid om onder deze clausule onderuit te komen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
CityBird
Berichten: 794

#2 , 07 feb 2023 15:05

Bizar, geen alledaagse erfdienstbaarheid.

Voorziet die erfdienstbaarheid niet dat jij de gebruikte energie mag aanrekenen?

bosprocureur
Berichten: 6858

#3 , 07 feb 2023 15:22

Hoe lang loopt die huur al ?

Heeft hij ooit iets, hoe beperkt ook, betaald voor die energie ?

Reclame

Maurane
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#4 , 07 feb 2023 16:27

Deze huur loopt al vanaf het moment dat ik de aankoop (augustus 2019) van het appartement heb gedaan maar omdat we ze zelf huurden was dit geen probleem natuurlijk. er staat expliciet dat de kosten voor de eigenaar van het appartement zijn maar natuurlijk zag ik er geen probleem in aangezien ik ze zelf ging huren.

CityBird
Berichten: 794

#5 , 07 feb 2023 17:48

Staat daar een specifieke waarde van die zekering vermeld?

Als je die verlaagt kan je tenminste het verbruik enigszins binnen de perken houden. Dit is typisch 16 of 20A maar 1A bestaat ook, is alleen niet erg gangbaar.

Thomas_A
Berichten: 2323
Juridisch actief: Nee

#6 , 07 feb 2023 19:38

Dit is typisch 16 of 20A maar 1A bestaat ook, is alleen niet erg gangbaar.
Je hebt gelijk, maar dan kan de huurder nog steeds enkele oude gloeilampen van 75W de hele dag laten aanstaan omdat het minder vermoeiend is dan de schakelaar uitdoen.

Daar zou ik ook niet vrolijk kan worden.

Nog nooit van zo’n erfdienstbaarheid gehoord eigenlijk.

Albert V
Berichten: 12

#7 , 08 feb 2023 09:25

Dit is typisch 16 of 20A maar 1A bestaat ook, is alleen niet erg gangbaar.
Als er iemand valt in het donker en breekt een been of erger, zou TS weleens de rekening mogen betalen.

Thomas_A
Berichten: 2323
Juridisch actief: Nee

#8 , 08 feb 2023 09:35

Als er iemand valt in het donker en breekt een been of erger, zou TS weleens de rekening mogen betalen.
Op 230V is 1A nog steeds 230 Watt hoor. Daardoor ga je niet struikelen in het donker. Je vermijdt wel dat de huurder zijn wasmachine in de kelder op uw kosten laat draaien.

LeenW
Berichten: 12839

#9 , 08 feb 2023 09:52

Ik zou hier toch mee naar de rechtbank stappen, deze clausule is niet redelijk. Men kan niet van u verwachten dat u gratis elektriciteit verschaft.

Andersom kan u ook via A.S. melden dat u de zekering uitschakelt zolang dit probleem niet opgelost is. Dat zet de tegenpartij dan hopelijk aan tot onderhandelen.

CityBird
Berichten: 794

#10 , 08 feb 2023 14:07

Als er iemand valt in het donker en breekt een been of erger, zou TS weleens de rekening mogen betalen.
Enig idee hoeveel licht 230W aan gloeilampen is? En dan spreek ik nog niet over TL buizen of LED lampen .

Terug naar “Huren”