Aangetekende zending verhuurder

volance
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Aangetekende zending verhuurder

#1 , 04 feb 2023 10:52

Beste,

Momenteel ben ik wonende in een residentie te België, welke beheerd word door een firma gevestigd in Nederland.
Deze firma maakt gebruik van PostNL om zijn huurders per brief hoogte te brengen van eventuele indexeringen van huurprijzen e.d.
In het begin deden zij dit door PostNL simpelweg een aangetekend pakket met alle brieven af te laten leveren aan de inwonende syndicus ( syndicus tekende dit pakket), welke deze dan zelf verdeelde onder de brievenbussen van de huurders. Omdat hier door de huurders geen gehoor aan werd gegeven, aangezien deze brieven: niet persoonlijk aangetekend werden verstuurd, geen afzender bevatte, bedragen omschreven welke onmogelijk gesteld werden, relatie tussen syndicus en eigenaar verslechterd is... zijn zij nu overgestapt op individuele aangetekende zendingen. Weliswaar nog steeds via PostNL.

Na contact met PostNL, ben ik echter tot de conclusie gekomen dat PostNL géén briefbedeling doet in België, en dat deze dienst enkel in Nederland word gebruikt. Ik stel mijzelf dus de vraag of de manier waarop deze firma hier te werk gaat wel wettelijk is? Ik heb namelijk deze week een niet thuis bericht ontvangen van PostNL, en wanneer ik dit opzoek, dan kan ik zien dat dit weer afkomstig is van dezelfde firma. Wanneer ik echter contact opneem met PostNL, beweren zij bij hoog en laag dat dit geen gewone brief kan zijn, aangezien er enkel pakketjes worden bedeeld in België. De afmetingen en het gewicht duiden echter duidelijk op een briefformaat. Ik zou dus nu een aangetekende brief, met als inhoud een mogelijke huurindexatie moeten ophalen bij een krantenwinkel!?

Zijn hier wettelijke bepalingen voor in België? Mogen dergelijke brieven worden verstuurd via een koeriersbedrijf anders dan B-post of Tbc-post?

Alvast bedankt.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Evi (Odos)
Berichten: 356
Juridisch actief: Ja
Locatie: Vlaanderen
Contacteer: Website Facebook Twitter

#2 , 04 feb 2023 11:27

Sorry, misschien ben ik verkeerd en ik kan alleen maar voortgaan op wat hierboven staat. Maar voor mij klinkt dit als slechte wil van de huurder(s). Het is helemaal niet verplicht om een huurindexatie aangetekend te versturen. De wetgeving spreekt over "schriftelijk", dat kan dus m.i. ook gewoon een mail zijn. Aangetekende mail bestaat tegenwoordig ook.

Doe als huurder toch gewoon je plicht en dat is huur betalen. Dat die huur ieder jaar geïndexeerd wordt - net als alle andere prijzen - weet je wanneer je de overeenkomst om te huren aangaat. Discussiëren of die kennisgeving nu per pakje of per brief of individueel of via syndicus gebeurt, is gewoon redenen zoeken om je niet aan jouw deel van het contract te houden.
Odos vzw - Ouders die opnieuw starten
Familiale bemiddeling en juridisch advies bij scheiding, overlijden en nieuw samengesteld gezin.
Alle verhalen en vragen welkom in de besloten facebookgroep www.facebook.com/groups/odosvzw

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#3 , 04 feb 2023 16:29

Ik heb mijn indexeringen voor eigen appartementen NOOIT aangetekend verstuurd. Wel via mail, en dan een kopie is de bus gaan steken voor alle zekerheid

Reclame

Freec
Berichten: 76
Juridisch actief: Nee

#4 , 05 feb 2023 11:41

Ik heb er eens ene geweten, die bij de vrederechter zegde, dat de brief niet voor hem was.... hij vond de ’n’ in zijn naam nogal trekken op een ’r’

Vrederechter vond het niet plezant dat hij daar zijne tijd moest insteken.

justice speaker
Berichten: 217
Juridisch actief: Nee

#5 , 08 feb 2023 10:11

De huurwetgeving bepaalt dat de verhuurder een indexatie moet vragen aan de huurder, dat kan mondeling, dat kan schriftelijk en dat kan ook per aangetekende brief, dit laatste geeft het beste bewijs van indexatie vragen maar is niet verplicht, Bekijk wel de blokkering van de indexering van 01/okt 22 tot 30 sept 23 voor huurpanden die geen geldig EPC attest hebben of EPC categorie E of F hebben, Voor categorie D mag men maar voor de helft indexeren en voor A,B en C is er geen beperking,
DEMOCRATIE = De eerlijke verdeling van de ontevredenheid.

Terug naar “Huren”