Broer laten intrekken in huurwoning

Michael.st1
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Broer laten intrekken in huurwoning

#1 , 18 jan 2023 20:37

Hallo,

Ik had een vraag ivm met mijn huurcontract dat dateert van 15 September 2018.
Ik zou graag mijn broer laten intrekken in het appartement dat ik huur.
Zoals beschreven boven, huur ik het appartement sinds 15/09/2018.
Het is een ruim genoeg appartement met 2 slaapkamers.
Kan mijn broer bij mij intrekken zonder dat hij zich op enige manier contractueel moet binden?
Moet ik de verhuurder op de hoogte brengen dat ik mijn broer laat intrekken?
Hij zou zijn adres ook plaatsen bij mij als he zou verhuizen.
Ik vermeld erbij dat ik wonende ben in Vlaams-Brabant.

Alvast bedankt!

Michael

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis
Berichten: 8836

#2 , 18 jan 2023 20:54

U mag gelijk wie bij u laten wonen als de woning voldoende plaats biedt. Uw broer mag tevens zijn domicilie op dat adres plaatsen. U bent niet verplicht de verhuurder daarvan op de hoogte te brengen.

Michael.st1
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#3 , 18 jan 2023 22:03

Is dit enkel het geval indien het contract dateert van voor 1 Januari 2019?
Ik vroeg me dan ook af, wordt dit niet aanzien als onderverhuring?
Hij zal me namelijk ook geld overschrijven voor dat hij ook zijn steentje kan bijdragen.

Reclame

ongelukbelaagd
Berichten: 514

#4 , 19 jan 2023 10:26

Ik ben geen jurist maar dit lijkt me ook geen onderverhuur.
Dan mogen ouders aan hun volwassen geworden kinderen geen bijdrage in kost en inwoning vragen.
Dan mogen mensen die trouwen de nieuwe inwonende partner ook niet laten meebetalen.
...

Onderverhuur lijkt me meer als je er zelf niet meer woont of als je een deel van je huis/appartement verhuurt.
Maar jij verhuurt toch niet aan je broer?

justice speaker
Berichten: 217
Juridisch actief: Nee

#5 , 19 jan 2023 11:31

U mag gelijk wie bij u laten wonen als de woning voldoende plaats biedt. Uw broer mag tevens zijn domicilie op dat adres plaatsen. U bent niet verplicht de verhuurder daarvan op de hoogte te brengen.
Ik denk niet dat dit correct is, Verbieden kan de verhuurder niet, maar hij heeft wel het recht te weten wie in zijn pand gedomicilieerd is.
Stel maar dat dit appartement gelegen is in een gebouw met meerder appartementen en maar met 1 gemeenschappelijke watermeter.
Ik denk niet dat buren dit gaan appreciëren.
DEMOCRATIE = De eerlijke verdeling van de ontevredenheid.

NatD
Berichten: 426
Juridisch actief: Nee

#6 , 19 jan 2023 11:52

U mag gelijk wie bij u laten wonen als de woning voldoende plaats biedt. Uw broer mag tevens zijn domicilie op dat adres plaatsen. U bent niet verplicht de verhuurder daarvan op de hoogte te brengen.
Ik denk niet dat dit correct is, Verbieden kan de verhuurder niet, maar hij heeft wel het recht te weten wie in zijn pand gedomicilieerd is.
Stel maar dat dit appartement gelegen is in een gebouw met meerder appartementen en maar met 1 gemeenschappelijke watermeter.
Ik denk niet dat buren dit gaan appreciëren.
En stel dat die bewoner van dat appartement altijd verandert van bedpartner zoals die van onderbroek verandert en er is een gemeenschappelijke watermeter, wat moeten die buren dan daarvan zeggen, behalve dat bewoner zich wel heel goed amuseert?

Nee, het is zoals eylis zegt :)

Zie ook dit artikeltje, het is geen wettekst, maar toch ...

https://immo.vlan.be/nl/advies/de-wet/3 ... en-inwonen

Michael.st1
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#7 , 19 jan 2023 16:23

Alvast bedankt iedereen voor de reacties!

Ik wil zeker laten weten dat er geen enkele gemeenschappelijke kost is met de medeburen.
Ik betaal mijn elek/gas en water netjes zelf :-)
Ik verhuur deze niet aan mijn broer, hij zou gewoon bij me intrekken.
Ik heb mijn contract nagelezen maar ik ziet niets staan dat ze op de hoogte gebracht moeten worden, enkel moest ik onderverhuren, wat niet het geval is.
In mijn contract staat ook dat dat er tot 4 personen mogen wonen.

Terug naar “Huren”