Huisbaas wilt mijn waarborg inhouden

Melissa1993
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

Huisbaas wilt mijn waarborg inhouden

#1 , 16 jan 2023 14:37

Beste Forum,

Ik heb een vraag ivm mijn huurwaarborg die mijn huisbaas opeist.

Ik heb een 3-6-9 contract getekend op 15/11/2020, een 1 jarig contract was niet mogelijk voor hen en omdat ik een week later
uit mijn huis moest, was er dus niet veel open ruimte en keuze om hier tegen in te gaan.

Nu ben ik in oktober 2021 te weten gekomen dat ik zwanger ben en dus het besluit gingen nemen om bij mijn vriend te gaan wonen, die al een eigen woonst heeft.
Na telefonische verwittiging aan mijn huisbaas was hij blij voor mij en snapte hij waarom ik dus uit het appartement zou trekken.
Ik heb zelf voorgesteld om een nieuwe huurder te zoeken en ook gevonden.

Er werd overeen gekomen met de huisbazen dat de nieuwe huurders 18 december 2021 zouden intrekken en ik zou vertrekken 17 december 2021.

bij navraag om het vrijstellen van de huurwaarborg kwamen ze ineens melden dat ze de waarborg zouden intrekken omdat ze 4 maanden schuld eisen.
2 maanden voor contractbreuk en 2 maanden voor het vroegtijdig verlaten van het appartement, desondanks dat ik voor alles heb gezorgd...
Communicatie, info voor het contract, sleutel overhandiging, waarborg regelen, noem maar op, ze vroegen aan mij om het te regelen.
Omdat ik steeds een goed contact met hen had, deed ik dit dus dan ook.

Ik heb ondertussen ook al meerdere gesprekken gehad met mijn huisbaas dat ze mij hier niets van gezegd hadden en dat ik dit ook niet had verwacht omdat ze mij alles lieten regelen.
Voor hen is het niet meer dan normaal en snappen ze dus ook niet waarom ik het hier zo moeilijk mee heb.

Er is ook nooit geen plaatsbeschrijving gebeurd.

Mogen ze dit zomaar doen?
Is er iets dat ik kan ondernemen zodat ze niet mijn volledige huurwaarborg inhouden?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
bosprocureur
Berichten: 6853

#2 , 16 jan 2023 14:45

Belangrijke vraag : was uw huurcontract geregistreerd ? En hebt u effectief het pand verlaten op of rond 18 december, en is het contract van de nieuwe huurders ook dan ingegaan ?

NatD
Berichten: 427
Juridisch actief: Nee

#3 , 16 jan 2023 14:50

Eerst een vraagje voordat er antwoorden kunnen komen. Je spreekt van het jaar 2020 en 2021 in je bericht. We zijn ondertussen januari 2023 ... Kan het zijn dat je je vergist hebt van jaartal in je openingsbericht, want dat is belangrijk om te kunnen antwoorden op je vraag ... Indien je je vergist hebt, graag de correcte datums van start contract en wanneer je bent vertrokken weer te geven ...

Reclame

Melissa1993
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#4 , 17 jan 2023 16:28

Belangrijke vraag : was uw huurcontract geregistreerd ? En hebt u effectief het pand verlaten op of rond 18 december, en is het contract van de nieuwe huurders ook dan ingegaan ?
Ja, het contract was geregistreerd en heb ook op mail staan dat ze akkoord waren dat ik er 17 december uitging en de nieuwe huurders er 18 december introkken. dit is dan ook zo gebeurd.

Maandag 19 december is de huisbaas langs geweest bij de nieuwe huurders in het appartement voor het contract op te maken.

Melissa1993
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#5 , 17 jan 2023 16:29

Eerst een vraagje voordat er antwoorden kunnen komen. Je spreekt van het jaar 2020 en 2021 in je bericht. We zijn ondertussen januari 2023 ... Kan het zijn dat je je vergist hebt van jaartal in je openingsbericht, want dat is belangrijk om te kunnen antwoorden op je vraag ... Indien je je vergist hebt, graag de correcte datums van start contract en wanneer je bent vertrokken weer te geven ...
Hoi, nee inderdaad zit een jaar verkeerd.
Het is dus van 2021 tot december 2022. ik pas het aan.

bosprocureur
Berichten: 6853

#6 , 17 jan 2023 17:18

.... / .... ...
Hoi, nee inderdaad zit een jaar verkeerd.
Het is dus van 2021 tot december 2022. ik pas het aan.
En net daar zit er een verschil. U zegt op tegen een datum die in het tweede jaar valt, EN draagt uw contract de facto over op 17.12 van het tweede jaar.

Dan moet u rekenen met een vergoeding van één maand huur als vergoeding, dus duidelijk geen twee maand. En waar die tweede keer twee maand vandaan komt, dat mag uw verhuurder u wel eens uitleggen, ik zou het niet weten; een deel van de opzegperiode kan het niet zijn, aangezien hij /zij al direct akkoord was met de wissel van huurders op 17.12.
Desnoods verwijst u hem/haar naar
https://www.vlaanderen.be/einde-en-opze ... urcontract

NatD
Berichten: 427
Juridisch actief: Nee

#7 , 17 jan 2023 19:21

Hoi, nee inderdaad zit een jaar verkeerd.
Het is dus van 2021 tot december 2022. ik pas het aan.

En net daar zit er een verschil. U zegt op tegen een datum die in het tweede jaar valt, EN draagt uw contract de facto over op 17.12 van het tweede jaar.

Dan moet u rekenen met een vergoeding van één maand huur als vergoeding, dus duidelijk geen twee maand. En waar die tweede keer twee maand vandaan komt, dat mag uw verhuurder u wel eens uitleggen, ik zou het niet weten; een deel van de opzegperiode kan het niet zijn, aangezien hij /zij al direct akkoord was met de wissel van huurders op 17.12.
Desnoods verwijst u hem/haar naar
https://www.vlaanderen.be/einde-en-opze ... urcontract
Kleine correctie, bosprocureur: het huurcontract van TS neemt een einde in het tweede jaar van een huurcontract van 9 jaar. Dat is een vergoeding van 2 maanden huur. (3 maanden in het 1ste jaar, 2 maanden in het 2de jaar, 1 maand in het 3de jaar).

Die tweede keer 2 maanden is inderdaad larie ...

bosprocureur
Berichten: 6853

#8 , 17 jan 2023 19:55

Inderdaad, in mijn "enthousiasme" zat ik in de logica van een driejaarscontract. Sorry, en bedankt.

Melissa1993
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#9 , 18 jan 2023 09:55

Inderdaad, in mijn "enthousiasme" zat ik in de logica van een driejaarscontract. Sorry, en bedankt.
Dus ik ben sowieso die 2 maanden verplicht? Desondanks dat ze me alles hebben laten regelen en hier zelf niets voor hebben moeten doen? Alvast bedankt voor jullie antwoorden.

bosprocureur
Berichten: 6853

#10 , 18 jan 2023 11:09

Inderdaad; maar positief is dus wel dat je er met één keer twee maan vanaf bent, ipv 2 x 2

Terug naar “Huren”