huurcontract zonder keuringattest

supernamy
Topic Starter
Berichten: 132

huurcontract zonder keuringattest

#1 , 13 jan 2023 15:27

Beste mensen,

ik ga mijn appartement verhuren na wat renovatiewerken o.a. aan de elektrische installatie die niet conform was. Vorige week kwam de inspecteur van een controleorganisme, en hij keurde de installatie af wegens gebreken aan de gemeenschappelijke aarding van het gebouw. Volgens hem is het appartement veilig en perfect bewoonbaar, maar gezien de gemeten waarden kon hij niet anders. De elektricien heeft die gebreken intussen verholpen, en de inspecteur heeft me een afspraak gegeven voor een tweede keuring over twee weken (eerder kon hij niet).

Nu heb ik een kandidaat huurder gevonden die al volgende week wou verhuizen naar het appartement. Mogen we een huurcontract afsluiten als ik nog geen keurigattest heb? Eventueel vermelden dat beide partijen akkoord gaan in afwachting van de definitieve keuring, onder voorbehoud…?
Wat zijn de oplossingen anders?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
justice speaker
Berichten: 217
Juridisch actief: Nee

#2 , 13 jan 2023 16:17

Strikt genomen volgens de wet, zolang uw pand niet opnieuw gekeurd is voor een gebrek van categorie III elektriciteit mag u niet verhuren, Als het ondertussen hersteld is en u wacht op herkeuring is het uw risico dat u neemt,
DEMOCRATIE = De eerlijke verdeling van de ontevredenheid.

supernamy
Topic Starter
Berichten: 132

#3 , 13 jan 2023 16:25

Strikt genomen volgens de wet, zolang uw pand niet opnieuw gekeurd is voor een gebrek van categorie III elektriciteit mag u niet verhuren, Als het ondertussen hersteld is en u wacht op herkeuring is het uw risico dat u neemt,
Bedankt voor het antwoord! Maar wat voor risico bedoelt u eigenlijk?

Stel dat beide partijen doorgaan met het afsluiten van zo’n huurcontract waarin er zoiets staat als “onder voorbehoud van de herkeuring van de elektrische installatie”. Zou zo’n zinnetje het contract niet nietig maken, b.v. in de toekomst bij onenigheid over betaling, teruggeven van waarborg, opzegging, vermeende schade…?

Reclame

justice speaker
Berichten: 217
Juridisch actief: Nee

#4 , 18 jan 2023 11:34

Strikt genomen volgens de wet, zolang uw pand niet opnieuw gekeurd is voor een gebrek van categorie III elektriciteit mag u niet verhuren, Als het ondertussen hersteld is en u wacht op herkeuring is het uw risico dat u neemt,
Bedankt voor het antwoord! Maar wat voor risico bedoelt u eigenlijk?

Stel dat beide partijen doorgaan met het afsluiten van zo’n huurcontract waarin er zoiets staat als “onder voorbehoud van de herkeuring van de elektrische installatie”. Zou zo’n zinnetje het contract niet nietig maken, b.v. in de toekomst bij onenigheid over betaling, teruggeven van waarborg, opzegging, vermeende schade…?
Het verhuren alleen al van een appartement of woning dat niet voldoet aan de gezondheid en veiligheid van de wettelijke normen, word naar de letter van de wet beschouwd als een misdrijf waar boetes en zelfs gevangenis straf op staat, Elke verhuurder moet een pand leveren dat conform de wettelijke vereisten in regel is,
DEMOCRATIE = De eerlijke verdeling van de ontevredenheid.

NatD
Berichten: 427
Juridisch actief: Nee

#5 , 18 jan 2023 12:32

Zo'n vaart zal het niet lopen hoor. Als die inspecteur eraan komt, hoef je je geen zorgen te maken, op voorwaarde dat de installatie nu goedgekeurd wordt uiteraard.
Trouwens, als een huurwoning gebreken vertoont van categorie II of III, krijgt de verhuurder ook nog tijd om dit in orde te maken. Het is pas als er niks aan de toestand gedaan wordt, en de woning ongeschikt of onbewoonbaar verklaard wordt, en de woning wordt toch verhuurd, dat er sprake is van een misdrijf.
Als huurder in een woning waar gebreken waren, kan ik erover meespreken.

justice speaker
Berichten: 217
Juridisch actief: Nee

#6 , 18 jan 2023 16:29

Wanneer een onroerend goed wordt verhuurd, te huur gesteld of ter beschikking gesteld met het oog op bewoning terwijl dit goed gebreken vertoont die een veiligheids- of gezondheidsrisico inhouden of terwijl in dit goed de basisnutsvoorzieningén zoals elektriciteit, sanitair, kookgelegenheid en verwarmingsmogelijkheid ontbreken of niet behoorlijk functioneren, wordt de verhuurder, de eventuele onderverhuurder of diegene die dat roerend of onroerend goed ter beschikking stelt, gestraft met een gevangenisstraf van zes maanden tot drie jaar en een geldboete van 500 tot 25.000 euro of met een van die straffen alleen.
DEMOCRATIE = De eerlijke verdeling van de ontevredenheid.

KJ86
Berichten: 2663

#7 , 18 jan 2023 18:25

TS mag het advies van een deskundige (elektricien) aanvaarden als de waarheid. Ze handelt dan ter goeder trouw en is dan uiteraard ook vrijgesteld van strafrechtelijke vervolging.
Niettemin zou ik oppassen met ongeduldige kandidaten die op een week kunnen verhuizen.

justice speaker
Berichten: 217
Juridisch actief: Nee

#8 , 19 jan 2023 15:44

Een appartement of woning dat onderzocht is door de woninginspectie en niet conform bevonden is met gebreken van categorie III is ongeschikt of onbewoonbaar tot er een officieel conformiteit attest is uitgereikt,
Het is niet omdat de elektriciteit is hersteld dat het conform is, conformiteit word bepaald door het attest en niet door de elektricien,
Als u naar de rijschool bent geweest en u bent geslaagd, dient u ook te wachten tot u het officieel voorlopig rijbewijs in handen hebt alvorens u de weg op mag,
DEMOCRATIE = De eerlijke verdeling van de ontevredenheid.

Thomas Morus
Berichten: 5932
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#9 , 19 jan 2023 15:57

Huurcontract wat later laten ingaan en intussen een bezettingsvergoeding aanrekenen of gratis laten verblijven.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

bosprocureur
Berichten: 6858

#10 , 19 jan 2023 16:02

Huurcontract wat later laten ingaan en intussen een bezettingsvergoeding aanrekenen of gratis laten verblijven.
Strikt genomen mag je een afgekeurde woning (dus niet zomaar een woning zonder conformiteitsattest) zelfs niet gratis ter beschikking stellen voor bewoning. Dus best wat wachten tot de keuring zeker ?

supernamy
Topic Starter
Berichten: 132

#11 , 22 jan 2023 20:54

Een appartement of woning dat onderzocht is door de woninginspectie en niet conform bevonden is met gebreken van categorie III is ongeschikt of onbewoonbaar tot er een officieel conformiteit attest is uitgereikt,
Het is niet omdat de elektriciteit is hersteld dat het conform is, conformiteit word bepaald door het attest en niet door de elektricien,
Als u naar de rijschool bent geweest en u bent geslaagd, dient u ook te wachten tot u het officieel voorlopig rijbewijs in handen hebt alvorens u de weg op mag,
Dat appartement werd nooit onbewoonbaar verklaart, dus het zal ook nooit bezocht worden door een woninginspectie.
Mijn elektricien heeft niet gezegd dat de installatie conform is. De inspecteur heeft me gezegd dat het wel veilig is om er te wonen, o.a. omdat de vastgestelde gebreken enkel het gemeenschappelijke deel van het gebouw betreffen. Anders zou het betekenen dat al de appartementen onbewoonbaar zijn, en dat het ganse gebouw geëvacueerd moet worden.

NatD
Berichten: 427
Juridisch actief: Nee

#12 , 23 jan 2023 01:35

Zoals ik al zei in #5 en wat KJ86 zei in #7 (in zijn eerste twee zinnen), geen zorgen maken. Je hebt immers gezorgd dat de elektriciteit in je appartement zelf in orde is voor de inspecteur kwam, en de elektriciteit in de gemeenschappelijke delen zijn ondertussen ook verholpen ;)

bosprocureur
Berichten: 6858

#13 , 23 jan 2023 08:52

Om van al die herrie af te zijn, en om wat bewijs te hebben indien nodig, kan u eventueel een conformiteitsattest aanvragen?
Mettertijd wordt zo'n attest sowieso verplicht voor alle woonpanden dacht ik.

Thomas Morus
Berichten: 5932
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#14 , 23 jan 2023 12:42

Het sop is de kool niet waard in dit geval.
Het ging trouwens over een gebrek aan de gemene delen. Het is de VME/syndicus die hier in het vizier komt qua verantwoordelijkheid.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Terug naar “Huren”