Huurder betaalt gedeelte van intredende plaatsbeschrijving niet

HME
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Huurder betaalt gedeelte van intredende plaatsbeschrijving niet

#1 , 12 jan 2023 14:41

Beste,

In mijn huurcontract werd een onafhankelijk expert aangeduid om een intredende plaatsbeschrijving op te stellen voor de woning die ik verhuur. In het contract werd ook opgenomen dat de kosten die hiervoor gemaakt worden voor de helft door de verhuurder en voor de andere helft door de huurder gedragen dienen te worden.

Ik als verhuurder heb ondertussen het volledige factuurbedrag reeds betaald aan het landmeterskantoor dat de plaastsbeschrijving heeft opgesteld. Ik heb de huurder via e-mail reeds 2x laten weten dat hij me de helft van het factuurbedrag nog verschuldigd is. Aan de e-mails heb ik als bijlage ook het factuur van het landmeterskantoor toegevoegd. Echter, de huurder geeft geen gevolg aan deze e-mails en er is dus nog geen betaling gebeurd.

Het gaat hier natuurlijk niet over een groot bedrag, maar hoe / op welke manier kan ik de huurder nu het beste duidelijk maken, dat hij me wel degelijk de helft van dat bedrag verschuldigd is?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38601

#2 , 12 jan 2023 17:16

Hem een aangetekend schrijven sturen (als er meerdere personen huurcontract hebben getekend al deze personen afzonderlijk een AS sturen en ook een gewone brief.
Steeds naar elkaar verwijzen in die brieven. Vermeld in de AS wel het woord AANGETEKEND plaats en datum.
U kan ineens opnemen dat u bij niet betaling binnen de 14 dagen u ook de wettelijke intrest en gemaakte kosten zal vragen.

justice speaker
Berichten: 217
Juridisch actief: Nee

#3 , 13 jan 2023 10:03

Bij een plaatsbeschrijving moeten zowel huurder en verhuurder akkoord zijn met de expert die de plaatsbeschrijving komt opmaken, Een expert eenzijdig aanstellen om een plaatsbeschrijving op te maken dat mag niet, Ook kan niet contractueel een expert aangeduid en opgedrongen worden, Naar de letter van de wetgeving is de huurder in zijn recht, hij heeft geen akkoord gegeven en daar u dus eenzijdig een een expert hebt aangeduid kan men moeilijk spreken van een onafhankelijke expertise,
DEMOCRATIE = De eerlijke verdeling van de ontevredenheid.

Reclame

bosprocureur
Berichten: 6858

#4 , 13 jan 2023 10:14

Bij een plaatsbeschrijving moeten zowel huurder en verhuurder akkoord zijn met de expert die de plaatsbeschrijving komt opmaken, Een expert eenzijdig aanstellen om een plaatsbeschrijving op te maken dat mag niet, Ook kan niet contractueel een expert aangeduid en opgedrongen worden, Naar de letter van de wetgeving is de huurder in zijn recht, hij heeft geen akkoord gegeven en daar u dus eenzijdig een een expert hebt aangeduid kan men moeilijk spreken van een onafhankelijke expertise,
In de vraag staat ook :
In mijn huurcontract werd een onafhankelijk expert aangeduid om een intredende plaatsbeschrijving op te stellen voor de woning die ik verhuur. In het contract werd ook opgenomen dat de kosten die hiervoor gemaakt worden voor de helft door de verhuurder en voor de andere helft door de huurder gedragen dienen te worden.
Als dat contract getekend werd, ( zonder spreekwoordelijk pistool tegen het hoofd :) ) moet die huurder zich daar toch aan houden?

justice speaker
Berichten: 217
Juridisch actief: Nee

#5 , 13 jan 2023 10:17

Bij een plaatsbeschrijving moeten zowel huurder en verhuurder akkoord zijn met de expert die de plaatsbeschrijving komt opmaken, Een expert eenzijdig aanstellen om een plaatsbeschrijving op te maken dat mag niet, Ook kan niet contractueel een expert aangeduid en opgedrongen worden, Naar de letter van de wetgeving is de huurder in zijn recht, hij heeft geen akkoord gegeven en daar u dus eenzijdig een een expert hebt aangeduid kan men moeilijk spreken van een onafhankelijke expertise,
In de vraag staat ook :
In mijn huurcontract werd een onafhankelijk expert aangeduid om een intredende plaatsbeschrijving op te stellen voor de woning die ik verhuur. In het contract werd ook opgenomen dat de kosten die hiervoor gemaakt worden voor de helft door de verhuurder en voor de andere helft door de huurder gedragen dienen te worden.
Als dat contract getekend werd, ( zonder spreekwoordelijk pistool tegen het hoofd :) ) moet die huurder zich daar toch aan houden?
Ik meen van niet, een contract is ondergeschikt aan de wetgeving, Men kan niet contractueel afdwingen wat wettelijk bepaald is,
DEMOCRATIE = De eerlijke verdeling van de ontevredenheid.

Thomas_A
Berichten: 2323
Juridisch actief: Nee

#6 , 13 jan 2023 10:35

Volg advies van Franciscus.

In deze case is nergens sprake dat de expert eenzijdig werd aangesteld of dat de huurder niet akkoord is met de inhoud van de plaatsbeschrijving.

Kosten moeten dan ook gedeeld worden.

HME
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#7 , 13 jan 2023 14:24

OK dankjewel voor de info! Ik zal via een AS werken, aangezien in het contract ook vermeld staat dat we gezamelijk geopteerd hebben om dat landmeterskantoor de PB te laten opmaken.

justice speaker
Berichten: 217
Juridisch actief: Nee

#8 , 13 jan 2023 16:19

OK dankjewel voor de info! Ik zal via een AS werken, aangezien in het contract ook vermeld staat dat we gezamelijk geopteerd hebben om dat landmeterskantoor de PB te laten opmaken.
Dat laatste had u niet vermeld he TS,,,,
DEMOCRATIE = De eerlijke verdeling van de ontevredenheid.

artemis
Berichten: 3294

#9 , 13 jan 2023 17:50

OK dankjewel voor de info! Ik zal via een AS werken, aangezien in het contract ook vermeld staat dat we gezamelijk geopteerd hebben om dat landmeterskantoor de PB te laten opmaken.
Dan had de expert beter zelf de factuur opgesplitst en 50% aan huurder en verhuurder aangerekend.
Zo is het hier de laatste keer gegaan, op eigen initiatief van de expert.

Terug naar “Huren”