dakisolatie

jeannie
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

dakisolatie

#1 , 11 jan 2023 12:04

het huis dat ik huur sinds 2016 is niet geisoleerd (dak)Verhuurder wilde in 1ste instantie 130 euro met de huur omhoog gaan. Ik heb aangegeven dat ik dan de EPC wilde zien. Die was ze kwijt. Toen moest nieuwe EPC komen, ik werd gecontracteerd , ze wilde dakdekkers laten komen om de boel te bekijken en een offerte te maken. Het zou nog wel ev en duren werd me verteld. Inmiddels blijft verhuurder drammen, of ze het materiaal al konden brengen.Dat zou dan eerst


op een van de kamers gelegd moeten worden om vervolgens ia vlizotrap naar de zolder. Heb aangegeven om te wachten tot voorjaar dan is de verwarming uit.
Verhuurder vond dit goed. Vervolgen weer telefoneren of ze niet nu konden komen. Nogmaals gevraagd voor vergoeding van electriciteit. Hier krijg ik geen antwoord op. Wat kan/ moet ik doen?

M.v.g. Jeannie X naam verwijderd - JurecaBE - moderator

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Thomas_A
Berichten: 2325
Juridisch actief: Nee

#2 , 11 jan 2023 14:15

Vergoeding voor welke elektriciteit?

Als het enkel om verlichting gaat tijdens de werken, ga je dat niet merken.

justice speaker
Berichten: 217
Juridisch actief: Nee

#3 , 11 jan 2023 19:57

Zomaar een huurverhoging toepassen dat kan niet eenzijdig,
Een huurverhoging toepassen om het pand conform de wetgeving te maken mag ook niet,
Ik zou verhuurder aangetekend in gebreke stellen en eisen van zich onmiddellijk met de woning huurnorm in regel te stellen, Heeft u een maand na uw aangetekende brief geen reactie schakel dan via uw gemeente de woningcontrole in, dat is gratis en er word officieel gereageerd tegenover uw verhuurder,
DEMOCRATIE = De eerlijke verdeling van de ontevredenheid.

Reclame

bosprocureur
Berichten: 6858

#4 , 11 jan 2023 20:08

Zomaar een huurverhoging toepassen dat kan niet eenzijdig,
Een huurverhoging toepassen om het pand conform de wetgeving te maken mag ook niet,

Ik denk dat de verhuurder gewoon wil indexeren hoor. Niet echt een verhoging dus.

KJ86
Berichten: 2663

#5 , 11 jan 2023 20:44

Waarom adviseer je voor een woningcontrole aan te vragen.
De verhuurder is toch van goede wil en is bereid om het dak te isoleren. Het is de huurder die de werken wil vertragen.
Dergelijke acties resulteren alleen maar in een huuropzeg van zodra het kan.

justice speaker
Berichten: 217
Juridisch actief: Nee

#6 , 13 jan 2023 10:15

Ik lees dat de verhuurder alle foefjes gebruikt om dakisolatie uit te stellen, maar wel een groot bedrag aan huurverhoging wil claimen,
Een indexatie zonder EPC kan niet, dan mag er niet geïndexeerd worden tot 31/09/2023 of totdat er een geldig EPC getoond word van categorie A,B,C of D, Zonder dakisolatie ga je dat waarschijnlijk niet behalen,
DEMOCRATIE = De eerlijke verdeling van de ontevredenheid.

Thomas_A
Berichten: 2325
Juridisch actief: Nee

#7 , 13 jan 2023 10:40

Ik lees nergens dat de verhuurder wil uitstellen. Integendeel, hij vraagt of het materiaal al kan gebracht worden.

Huurindexatie zonder EPC kan inderdaad momenteel niet (vanaf 1 oktober 2023 terug wel). Andere huurprijsverhoging uiteraard ook niet.

Als de huurprijs niet meer conform de marktprijs is, is helaas de beste oplossing voor de verhuurder om op te zeggen volgens de voorziene regels en een nieuwe huurder te nemen.

Dan moet het dak ook wel geïsoleerd worden en een EPC opgemaakt.

bosprocureur
Berichten: 6858

#8 , 13 jan 2023 10:45

U leest ?
Als u nu eens zou beginnen met die zogenoemde huurverhoging te lezen als indexatie, dan zijn we al een heel eind gevorderd.

En als de verhuurder verplicht wordt om een (actueel geldig) EPC te hebben, zal de huurder mijns inziens toch moeten toelaten om dat EPC op te maken. Tel daarbij dat de verhuurder gewoon verplicht is om zijn huis deftig te isoleren, maar als de huurder dan onwillig doet voor die aanpassingswerken, dan zie ik door mijn bril dan, dat huurder hier mee aan de basis ligt van zijn eigen slechte woonsituatie.

Een beetje geven en nemen, maakt het leven een stuk makkelijker.

Zoals hij/zij nu bezig is, stevent huurder recht op een opzeg af. En dan moet hij op de huidige markt een evenwaardige, relatief goedkope, oplossing vinden ook nog.

KJ86
Berichten: 2663

#9 , 13 jan 2023 15:32

We zitten nog maar aan het begin, onze regering krijgt de inflatie onmogelijk onder controle. Ze manipuleert de markt nu al jaren door verplichtingen op te leggen.
De leveranciers van bouwmaterialen hebben hun prijzen in januari met 20 % opgetrokken.
De woonkost van een huurder gaat zo hoog zijn dat die nog maar twee dingen kan, eten en wonen!

Thomas Morus
Berichten: 5933
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#10 , 13 jan 2023 15:43

Er zijn twee dingen teveel in de wereld:
1. mensen
2. reglementen

Via oorlogvoering is men begonnen probleem 1 op te lossen.
Probleem 2 blijft toenemen. De gouden toekomst van het Juridisch Forum is dus verzekerd.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Terug naar “Huren”