Huurwaarborg nog steeds niet terug.

Siwa
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

Huurwaarborg nog steeds niet terug.

#1 , 11 jan 2023 10:40

Hallo,

Op 14 december 2022 ben ik vertrokken uit mijn huurappartement na een contract van 3 jaar. Hierbij is alles goed verlopen, alle huur goed betaald, de verhuurder heeft een nieuwe huurder etc..

Bij de overname van de sleutels hebben ik en de verhuurder samen het appartement verlopen, om te kijken of er eventuele schade en/of kosten zijn. Hierbij bleek alles in orde en werd er gezegd dat de huurwaarborg terugbetaald word. Hierbij is alles mondeling verlopen en heb ik geen document gezien van de plaatsbeschrijving. Hierbij moet ik ook zeggen dat er 3 jaar geleden iemand is langsgeweest voor de plaatsbeschrijving, maar ik heb goede redenen om in twijfel te trekken dat dit een erkende plaatsbeschrijver was, ook omdat ik nooit een document heb ontvangen.

Toch zoals verteld op einde contract, in een leeg appartement blijkt alles ook voor de verhuurder in orde en zou de huurwaarborg terugbetaald worden. Ik heb dit appartement dan ook zeer goed onderhouden.

Bijkomend detail is dat de huurwaarborg nooit op een gezamelijk rekening bij de bank, noch op een rekening van de FOD financiën gestord is geweest. Wel heb ik het huurbedrag rechtstreeks op de verhuurder zijn rekening gestord. Hier had ik beter moeten weten, maar als eerste huurwoning en geen kennis van zaken wist ik niet beter.
Wel staat er in het contract duidelijk dat het bedrag van 3x de huur ter huurborg betaald is, waarbij beide partijen ondertekend hebben.

Nog een bijkomdend detail is dat het huurcontract nooit geregistreerd is geweest.

Ondertussen heb ik al 3 (vriendelijke) mails en 3 sms-berichten verstuurd met de vraag om de huurwaarborg terug te betalen. Hierop krijg ik echter geen antwoord, alsook telefonisch is hij niet bereikbaar.

Mijn vraag is wat mijn volgende stap is dat ik kan ondernemen? Stuur ik hem een aangetekende brief met een uiterste datum waarop de betaling gebeurd moet zijn?
Stap ik naar de vrederechter, enzoja ben ik wel in mijn recht?

Mvg
Ruben

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis
Berichten: 8840

#2 , 11 jan 2023 10:51

Natuurlijk bent u in uw recht: u stuurt een Aangetekend schrijven naar de verhuurder met de aanmaning dat u de gestorte waarborg (eventueel kopij van de storting op de bankrekening van de verhuurder bijvoegen) op uw rekening verwacht. Dat gezien er geen gezamenlijke inkomende én uitgaande plaatsbeschrijving was opgemaakt en gehandtekend en en er een mondeling akkoord was dat de woning in goede staat werd teruggegeven bij de sleuteloverdracht, de huurwaarborg kon worden teruggestort. Dat na herhaalde telefonische en schriftelijke verzoeken uw vraag werd genegeerd.

Dat gezien het feit de waarborg op de persoonlijke rekening van de verhuurder gestort was en niet op een geblokkeerde rekening zoals de huurwet voorschrijft ook de wettelijke interesten van deze waarborg ( cfr wettelijke gemiddelde rentevoet financiele markt) van de huurperiode tot en met nu mee gestort moeten worden; Dat u anders verhuurder voor de vrederechter daagt ter voldoening.

U meldt ook dat de niet-registratie van het huurcontract en het niet storten op een geblokkeerde rekening van de huurwaarborg wettelijk overtredingen zijn die rechterlijk bestraft kunnen worden.

Franciscus
Berichten: 38592

#3 , 11 jan 2023 12:36

Vraag via myfyn op datum van vandaag uw gegevens op dat er GEEN geregistreerd contract is neergelegd.

Reclame

Siwa
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

#4 , 11 jan 2023 19:35

Bedankt beide voor het antwoord. Ik ga inderdaad overgaan tot een aangetekend schrijven.

Misschien nog een laatste vraag: Bestaat er een wettelijke termijn waarin de verhuurder het bedrag terug gestord moet hebben?
MVG

eylis
Berichten: 8840

#5 , 11 jan 2023 20:12

Vermits deze waarborg intact hoort bewaard te blijven (maw dat geld wordt niet gebruikt) hoorde dat in de weken na de sleuteloverdracht afgehandeld te zijn. Nu mag u er op staan dat dit binnen de 14 dagen gebeurd.

Siwa
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

#6 , 12 jan 2023 22:33

Allemaal bedankt, na het stellen van een einddatum voor terugbetaling, wel via sms-bericht, heeft hij onmiddellijk de waarborg teruggestord.
Nogmaals bedankt.

Terug naar “Huren”